ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یونسکو پاکسازی فرهنگی در عراق را محکوم کرد

مدیرکل یونسکو در سفر به عراق از لزوم مقابله با پاکسازی فرهنگی در این کشور سخن گفت و لوح ثبت جهانی ارگ اربیل را به مقامات اقلیم کردستان داد.

ایرینا بوکووا، مدیرکل سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، در سفر خود به عراق اعلام کرد این سازمان در کنار مردم و مقامات عراقی ایستاده است تا از فرهنگ و آثار تاریخی آن‌ها برابر حملات گروه‌های افراطی حمایت کند.

مدیرکل یونسکو در موزه ملی بغداد از ضرورت مقابله با پاکسازی فرهنگی سخن گفت

سفر بوکووا به شهرهای بغداد و اربیل پس از آن صورت می‌گیرد که اخیرا هیئت اجرایی یونسکو از این سازمان جهانی خواست همکاری‌های خود را با عراق در زمینه آموزشی و همچنین فرهنگی افزایش دهد.

مدیرکل یونسکو در بغداد با فواد معصوم، رییس جمهور، حیدر العبادی، نخست وزیر و هیئت وزیران عراق دیدار و تاکید کرد این سازمان با تمام نهادهای موجود برای حفاظت از میراث و تنوع فرهنگی در عراق همکاری می‌کند و برنامه‌هایی برای جلوگیری از غارت و قاچاق آثار عتیقه از عراق به اجرا در خواهد آورد. گزارش‌ها نشان می‌دهد گروه‌‌های جهادی مسلح به طور گسترده از قاچاق اشیای تاریخی برای تامین سلاح و ادوات نظامی خود استفاده می‌کنند.

ایرینا بوکووا سخنان خود در مورد حمایت قاطع یونسکو از میراث فرهنگی عراق را طی مراسمی در موزه ملی بغداد عنوان کرد. این موزه در جریان حمله نیروهای ائتلاف به عراق در سال ۲۰۰۳ غارت شد و بسیاری از اشیا بی‌نظیر آن سر از بازارهای سیاه درآورد. عراق هنوز و پس از گذشت یازده سال از غارت موزه بغداد، نتوانسته است تمام تالارهای این موزه مهم باستان‌شناسی را بازگشایی کند و تنها بخش‌هایی از آن به روی عموم گشوده شده‌اند.

مدیرکل یونسکو همچنین در مراسم دیگری که در ارگ باستانی شهر اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، برگزار شد لوح ثبت جهانی این اثر تاریخی را به نچیروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، اهدا کرد. عراق در سال ۲۰۱۴ توانست این اثر مهم را در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت کند.

بوکووا در بازدید خود از شهر اربیل با نمایندگان اقلیت‌های قومی و مذهبی از جمله ایزدیان، ترکمن‌ها، کردهای شبک، بهاییان، صابئین مندایی و اقلیت کاکی دیدار کرد. عراق خانه اقوام و گروه‌های مذهبی مختلف است که برخی از آن‌ها مانند منداییان همچنان به برخی از آیین‌های بسیار کهن باور دارند. با این‌حال در جریان حملات گروه‌های افراطی به ویژه داعش در عراق، بسیاری از این اقلیت‌ها و اقوام هدف حملات این گروه‌ها قرار گرفته و پیروان آن‌ها کشته یا به اسارت گرفته شده‌اند و جایگاه‌ها و آثار فرهنگی آنان به کلی ویران شده است.

یونسکو از گسترش پاکسازی فرهنگی در عراق و تخریب سیستماتیک آثار فرهنگی و تاریخی بسیار بیمناک است.

مدیرکل یونسکو در دیدار خود از عراق بر اهمیت آموزش به عنوان سنگ بنای آینده این کشور  و  امری ضروری برای رعایت حقوق بشر تاکید کرد و از دولت عراق خواست حق دسترسی همگان به آموزش، از جمله جوانان، زنان و افرادی که بر اثر درگیری‌های اخیر از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند را فراهم کند.

این دیدار که مصادف با نخستین مراسم «روز جهانی پایان مصونیت از مجازات برای عاملان جنایت علیه روزنامه‌نگاران» انجام شد، فرصتی بود تا مدیرکل یونسکو بر ضرورت آزادی بیان و حفاظت از روزنامه‌نگاران در انجام  ماموریت‌های حرفه‌ای خود نیز  تاکید کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.