ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مصرف صدها هزار تن ظرف پلاستیکی در عزاداری‌های ماه محرم

مصرف ظروف پلاستیکی در ماه‌ محرم ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. شورای شهر تهران و سازمان محیط زیست نسبت به این افزایش مصرف ابراز نگرانی کرده و آن را برای سلامت شهروندان مضر می‌دانند.

سازمان حفاظت محیط زیست و شواری شهر تهران از افزایش فوق العاده استفاده از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی توسط هیئت‌های عزاداری ابراز نگرانی‌ کرده و آن را برای سلامتی و محیط زیست مضر می‌دانند.

مصرف حجم زیادی از پلاستیک به معضلی برای سلامت مردم و محیط زیست در ایران تبدیل شده است. آمارهای مختلف نشان می‌دهد سالانه حدود ۲/۱ تا ۲/۴ میلیون تن پلاستیک در ایران مصرف می‌شود.

میزان مصرف ظروف پلاستیکی در ماه‌های محرم و صفر ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

مصرف پلاستیک در روزهای عزاداری ماه محرم افزایش بیشتری پیدا می‌کند. در حالی که میزان مصرف ماهانه پلاستیک و  ظروف یک‌بار مصرف در کشور ۲۰۰ هزار تن است، این میزان در ماه‌های مذهبی محرم و صفر با ۳۰ درصد افزایش به ۳۷۰ هزار تن می‌رسد.

این آماری است که توسط «اتحادیه تعاونیهای صنايع پايين‌دستي و صنعت پلاستيک» کشور اعلام شده است. این حجم عظیم پلاستیک مستقیما وارد طبیعت و محیط زیست می‌شود.

مجيد حاجی فرجی، رییس موسسه تحقيقات تغذيه‌ و صنايع غذایی کشور نيز درباره افزايش پسماند ظروف يکبار مصرف هشدار داده و اعلام کرده است که استفاده از این ظروف که در ماه محرم و ايام عزاداری مذهبی به طور چشمگيری افزايش پيدا مي‌کند سلامت مردم را به شدت در خطر می‌اندازد.

ظروف يک بار مصرف از جنس «پلي استايرن» توانايي تحمل دماي بالاتر از ۶۵ درجه را ندارند و ريختن مواد غذايی بسيار داغ در آنها عوارض و خطرات زيادی براي سلامتی مصرف‌کنندگان دارد چراکه در حرارت بالا، مواد سمی اين ظروف به مواد غذايي درون آنها منتقل مي‌شود.

روزنامه ابتکار، چاپ تهران، که گزارشی در این مورد تهیه کرده به نقل از حاجی فرجی نوشته است که ظرف‌هایی که از مواد گياهی و طبیعی به دست مي‌آيند بهترين نوع ظروف يک بار مصرف است که در فرآيند آلوده کردن محیط زیست نیز اثرات سوء کمتری تولید می‌کنند.

شورای شهر تهران نیز نسبت به مصرف فراوان پلاستیک و ظروف یک بار مصرف در این کلانشهر هشدار داده و شهرداری تهران را ملزم به کاهش مصرف ظروف یک بار مصرف پلاستیکی و تغییر الگوی مصرف آن کرده است.

رها شدن ظروف یک بار مصرف در محیط طبیعی و شهری مشکلات زیست محیطی فراوانی تولید می‌کند

معصومه آباد، عضو شورای شهر تهران می‌گوید در ایام محرم شاهد فراوانی استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در سراسر کشور هستیم. این در حالی است که اگر هر ایرانی تنها در روز، یک کیسه پلاستیکی کمتر استفاده مصرف کند، روزانه ۷۰ میلیون زباله پلاستیکی کمتر در کشور تولید خواهد شد.

به گفته این عضو شورای شهر تهران نیز  این ظروف پلیمری در مجاورت نور اکسید شده و مواد مضر برای سلامتی تولید می‌کنند. بنابراین نباید غذا بیشتر از ۲ ساعت در این ظروف باقی بماند. این در حالی است که در این ایام  عزاداری گاهی مواد غذایی نذری بیش از چندین ساعت داخل این ظروف باقی می مانند تا به مصرف برسند.

در تهران تولید زباله و پسماند پلاستیکی در حالی به سرعت در حال افزایش است که این پسماندها بدون وجود یک سیستم بازیافت قوی تولید می شوند و به دلیل ماندگاری در طبیعت به آلودگی محیط زیست می انجامند. شورای شهر تهران وضعیت پایتخت را از نظر تولید زباله‌های پلاستیکی در آستانه یک بحران جدی برآورد می‌کند.

این ظروف به علت قابلیت های فراوان و قیمت ارزان به شکل های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. اما کیسه‌های نایلونی به طور متوسط ۵۰۰ سال در محیط باقی می مانند. غیرقابل تجزیه بودن این ظروف و همچنین هزینه بالای جمع‌آوری، بازیافت و امحاء آنها از دیگر معایبی است که به همراه دارند. همچنین این مواد به علت سبکی به راحتی به همراه باد همه جا پخش می‌شوند و بیشتر آنها سر از دریا و مناطق طبیعی و حفاظت شده درآورده و موجب آلودگی دریا و خاک و در نهایت محیط زیست می شوند. سوزاندن این مواد نیز باعث تولید اسید کلریدریک، گاز سمی دیوکسین و در نهایت آلودگی هوا خواهد شد.

داريوش گل‌علي زاده، معاون فني اداره محيط زيست استان تهران نيز از هیات‌های عزاداری خواسته بود تا تاجايي که ممکن است از ظرف يکبار مصرف گياهي استفاده کنند. گل‌علی زاده می‌گوید تجمع اين ظروف در خيابان، حاشيه اتوبان، رودخانه‌ها و منابع آبي ضررهاي جبران‌ناپذيري به محيط زيست وارد مي‌کند. او راه حل جلوگيری از مصرف گسترده پلاستیک توسط هیات‌های عزاداری را استفاده از روحانيون و مبلغان ديني و توریج استفاده از ظروف تجزیه پذیر گیاهی دانسته است.

ظروف تجزیه پذیر گیاهی و پوسیدنی که هنوز استفاده از آن‌ها در ایران فراگیر نشده است، هیچ‌گونه مواد سمی و شیمیایی در خود ندارند، و در عرض چند ماه در خاک تجزیه شده و حتی در برخی موارد به دلیل این‌که دارای پایه نشاسته، ذرت، گندم و سیب زمینی هستند، به عنوان خوراک دام قابل مصرفند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نهاد اجتماعی طلیعه/Taleeah

    […] مصرف صدها هزار تن ظرف پلاستیکی در عزاداری‌های ماه محرم […]