ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امکان ایجاد خط مستقیم بانکی بین آمریکا و ایران

به گزارش وب‌سایت المانیتور، دولت اوباما پیشنهاد ایجاد یک خط مستقیم بانکی بین نهادهای مالی ایران و آمریکا را مطرح کرده است.

وب‌سایت المانیتور گزارش داده که دولت اوباما در صورت توافق هسته‌ای غرب با ایران، پیشنهاد ایجاد یک خط مستقیم بانکی بین نهادهای مالی آمریکا و ایران را بررسی می‌کند.

مقامات مذاکره‌کننده ایرانی و سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا از اظهار نظر در زمینه پیشنهاد آمریکا خودداری کرده‌اند.

در حالی که مذاکرات هسته‌ای در آستانه فرصت تعيين‌شده برای توافق هسته‌ای (۲۴ نوامبر / ۳ آذر) در مرحله‌ای حساس قرار دارد، وب‌سايت المانيتور به نقل از يک ديپلمات پیشین آمريکايی که در جريان مذاکرات حضور دارد، نوشته است: «پيشنهاد برای ايجاد خط مستقيم بانکداری با ايران به‌عنوان يکی از مشوق‌های دولت باراک اوباما روی ميز مذاکرات اين کشور با گروه ۱+۵ قرار دارد.» مقامات مذاکره‌کننده ايرانی و سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمريکا از اظهارنظر در اين زمينه خودداری کرده‌اند.

تيلور کوليس، دستيار حقوقی و سياسی شورای ملی آمريکايی‌های ايرانی‌تبار (ناياک) به المانيتور گفته است: «ما نيز مسائلی را درباره نشانه‌های طرح چنين پيشنهادی شنيده‌ايم.» به گفته کوليس، خط مستقيم بانکی چند هدف دارد: «نخست، اين کانال ارتباطی مبادلات مجاز بين آمريکا و ايران را به دليل فقدان مسيری روشن برای چنين انتقالاتی تسهيل خواهد کرد. با وجودی که فروش مواد غذايی، دارو و برخی وسايل و تجهيزات ارتباطی بر اساس تحريم‌های آمريکا مجاز است، اما تأمين‌کنندگان آمريکايی اين محصولات برای يافتن مسيری قانونی و معتبر برای دريافت پول خود با مشکلاتی مواجه بوده‌اند.»

طی سا‌ل‌های اخير و افزايش تحريم‌های غرب عليه ايران، ارسال پول از ايران به خارج و برعکس، با موانعی جدی مواجه بوده‌ است و دانشجويان ايرانی مقيم آمريکا در زمينه دريافت وجوه نقد از طريق بانک‌ها دچار مشکل بوده‌اند. حتی برخی از نهادهای خيريه مستقر در آمريکا به دليل تلاش برای ارسال کمک به ايران تعطيل شده‌اند. گفته می‌شود در صورت امضای توافق هسته‌ای، شرکت‌های اروپايی و غيرآمريکايی بيش از شرکت‌های آمريکايی از منافع آن برخوردار خواهند شد. از جمله احتمالات اين است که اين کانال برای انتقال آسان درآمدهای حاصل از فروش نفت مورد استفاده قرار گيرد.

در صورت امضای توافق هسته‌ای، شرکت‌های اروپايی و غيرآمريکايی بيش از شرکت‌های آمريکايی از منافع آن برخوردار خواهند شد.ده‌ است

الیزابت روزنبرگ، مشاور سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا در مصاحبه با المانیتور گفته است: «تصور می‌کنم حتی در صورت ایجاد کانال مستقیم بانکداری، اشخاص آمریکایی در مراودات تجاری با چالش بیشتری مواجه شوند. چنین کانالی فقط ممکن است عملیات مبادلات مالی را برای برخی شرکت‌های خارجی و بانک‌ها تسهیل کند.»

روزنبرگ همچنین تأکید کرده که ایجاد چنین کانالی با تأیید واشنگتن بدین معنا نخواهد بود که افراد در آمریکا می‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند یا مبادلات تجاری در حجم بزرگ با این کشور داشته باشند. روزنبرگ درباره اجازه استفاده از دلار به المانتیور گفته است: «به نظر می‌رسد با این پیشنهاد توانایی ایران در استفاده از نظام مالی آمریکا از جمله توانایی استفاده از دلار افزایش خواهد یافت، اما لغو کامل تحریم‌ها به توافقی بزرگ نیاز دارد که به نظر نمی‌رسد در مراحل اولیه توافق در نظر گرفته شود.»

بر اساس توافق موقت هسته‌ای امضا شده بین ایران و گروه ۱+۵ در سال گذشته، وزارت خزانه‌داری آمریکا وعده داد راهی برای انتقال آسان‌تر کمک‌های انسان‌دوستانه و دستیابی ایران به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار دارایی بلوکه شده‌اش در خارج از این کشور ایجاد کند. این وعده با تأخیر در ماه مه (اردیبهشت) سال جاری ایجاد شد و اسامی بانک‌هایی که می‌توانند از آن استفاده کنند مشخص نشد.

مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه کشورهای ۱+۵ که شامل بریتانیا، فرانسه، روسیه، آمریکا، چین و آلمان است تا روز ۲۴ نوامبر / ۳ آذر تمدید شده است. این مذاکرات برای رسیدن به توافقی جامع است که از یک سو ایران بتواند به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ادامه دهد و از سوی دیگر کشورهای مذاکره‌کننده اطمینان یابند برنامه‌های ایران نظامی نخواهد بود. در صورت به موفقیت رسیدن این مذاکرات، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران متوقف و سپس به تدریج برطرف خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.