ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش آمانو: ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران همچنان ناروشن است

مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود گفته است تحقیقات آژانس در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران همچنان ناکافی است و ایران به پرسش‌ها پاسخ نداده است.

یوکیا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود درباره ایران، از عدم شفاف‌سازی جمهوری اسلامی در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ایش نوشته است. ایران می‌گوید آژانس تاکنون در این‌باره سند قانع‌کننده‌ای ارائه نداده است.

وکیا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی

مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارش ۱۸ صفحه‌ای خود که عنوان آن «اجرای موافقت‌نامه پادمان معاهده عدم اشاعه هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و مفاد مربوطه قطعنامه‌های شورای امنيت در جمهوری اسلامی ايران» است، گفته است از آن‌جا که ایران به پرسش‌های آژانس در مورد تحقيقات اين کشور برای ساخت سلاح هسته‌ای پاسخی نداده است بررسی‌ها در زمينه ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ايران پيشرفتی نداشته است.

یوکیا آمانو افزوده است: «ايران هيچ توضيحی که آژانس را قادر به شفاف‌سازی در مورد اقدامات عملی باقی‌مانده کند، ارائه نداده و اقدام عملی تازه‌ای نيز به‌عنوان گام بعدی چارچوب همکاری، پيشنهاد نکرده است.»

در همین حال آمانو گفته است که ايران در هيچ يک از تأسيسات خود اورانیوم را در سطح بالاتر از پنج درصد، غنی‌سازی نکرده و تمام ذخاير اورانيوم با غنای ۲۰ درصد اين کشور، از طريق رقيق‌سازی يا تبديل، به اکسيد اورانيوم تبديل شده است.

همچنین غنی‌سازی اورانيوم با غنای پنج درصد، با همان ميزانی که در گزارش پيشين یوکیا آمانو آمده بود، ادامه يافته است. مقدار اين مواد در این گزارش ۸۳۹۰/۳ کيلوگرم اعلام شده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفته است که ايران دسترسی آژانس به کارگاه‌های توليد سانتريفيوژ و تأسيسات ذخيره‌سازی، را فراهم کرده است.

ایران: «ابعاد احتمالی نظامی» برنامه هسته‌ای حرف تکراری است

رضا نجفی، سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به گزارش آمانو گفت: «طبق اين گزارش، هيچ چيز پنهانی در برنامه هسته‌ای ايران وجود ندارد و نگرانی‌های تصنعی برخی کشورهای غربی در مورد برنامه هسته‌ای ايران بی‌پايه و اساس است.»

رضا نجفی گفت که ايران پیش از این، بخش مربوط به «ابعاد احتمالی نظامی» برنامه هسته‌ای خود را رد کرده و گزارش آمانو «تکراری» است.

وی افزود: «اين‌که آژانس نمی‌تواند به دليل عدم اجرای پروتکل الحاقی نسبت به عدم وجود فعاليت‌های اعلام نشده اطمينان بدهد تنها مختص ايران نيست و همه اعضايی‌ که پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کنند همين وضعيت را دارند.»

نجفی گفت ایران برای حدود سه سال پروتکل الحاقی را اجرا می‌کرد که با ارسال موضوع برنامه هسته‌ای این کشور به شورای امنيت و آغاز تحريم‌ها علیه آن، اجرای این پروتکل نیز از سوی ایران متوقف شد اما اگر تمام تحریم‌ها برداشته شوند اجرای دوباره آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی بخشی از گزارش آمانو درباره الزامات قطعنامه‌های شورای امنيت از ديد آژانس را «تکراری» دانست و گفت ايران آن قطعنامه‌ها را قانونی نمی‌داند.

رضا نجفی همچنين گفت که ايران پیش از این، بخش مربوط به «ابعاد احتمالی نظامی» برنامه هسته‌ای خود را رد کرده و اين بخش هم «تکراری» است.

وی تأکید کرد: «آژانس تابه‌حال سند متقنی ارائه نداده است تا ايران آن‌ها را بررسی کند.»

گزارش مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در حالی ارائه شده که سه هفته بیشتر به زمان تعیین‌شده برای توافق نهایی هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵ باقی نمانده است.

مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه کشورهای ۱+۵ که شامل بریتانیا، فرانسه، روسیه، آمریکا، چین و آلمان است تا روز ۲۴ نوامبر / ۳ آذر تمدید شده است. این مذاکرات برای رسیدن به توافقی جامع است که از یک سو ایران بتواند به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ادامه دهد و از سوی دیگر کشورهای مذاکره‌کننده اطمینان یابند برنامه‌های ایران نظامی نخواهد بود.

در صورت به موفقیت رسیدن این مذاکرات، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران متوقف و سپس به تدریج برطرف خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.