ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فروش وسايل پزشکی ساخت چين به نام آمريکايی در ايران

تجهيزات و پروتزهای پزشکی چينی به نام محصولات آمريکايی و سوئيسی به بيماران در ايران فروخته می‌شود. اين وسايل به دليل کيفيت پايين‌شان باعث به خطرافتادن سلامتی بيماران می‌شود.

منابع خبری در ايران می‌گويند پروتزها و تجهيزات پزشکی چينی به نام محصولات آمريکايی و سوئيسی در بازار به مردم فروخته می‌شود و همين موضوع سلامتی بيماران را به خطر انداخته است.

روزنامه شهروند روز شنبه ۱۷ آبان در گزارشی نوشت: «جنس‌های چينی ديگر از همه جا سر درآورده‌اند، به هيچ کجا رحم نمی‌کنند، حتی جايی که جان انسان‌ها در ميان است. پيش از اين بارها درباره داروهای چينی و مواداوليه‌ای که از اين کشور به ايران سرازير می‌شود، هشدار داده‌اند اما هرچقدر هم که بگويند اين‌ها بی‌کيفيت هستند، نامرغوب‌اند، به درد بخور نيستند، باز هم به خاطر قيمت‌های پايينی که دارند، برای گروهی، شرکتی و کارخانه‌ای مرغوب‌اند.»

بر اساس اين گزارش «جنس‌های چينی» به تجهيزات پزشکی هم راه یافته‌اند و این اجناس که از کیفیت پايينی برخوردارند، روانه بازار ايران می‌شوند.

مرتضی خدايی، رئيس شعبه ٥١ تعزيرات حکومتی استان تهران گفته: «خيلی از محصولات پزشکی چينی شده‌اند، بدون اين‌که نام و نشانی از چين داشته باشند. پروتزهايی که برای دردها و اختلالات مفاصل و ارتوپدی استفاده می‌شوند چينی هستند اما به اسم آمريکايی، سوييسی، کانادايی فروخته می‌شود.»

او از پروتزهای زانویی می‌گوید که قيمت تمام شده آن‌ها ٨٠٠‌ هزار تومان است اما ١٥ تا ١٨‌ميليون تومان به بيماران فروخته می‌شود.

به گفته خدايی، «در حوزه تجهيزات پزشکی، ميلياردها دلار پول جابه‌جا می‌شود اما کسی متوجه اين حوزه نيست، برخی واردکنندگان بر سر مردم بلا می‌آورند. درحال حاضر چند پرونده که وضع بدی دارند، در تعزيرات رسيدگی می‌شود.»

آذر ماه ‌سال گذشته، شماری از نمايندگان مجلس از وجود محصولات پزشکی غيراستاندارد در بازار کشور خبر داده بودند؛ محصولاتی مانند پروتزها که معمولا خريدشان به عهده بيماران است و بيمارستان‌ها مسئوليتی در برابر کيفيت‌شان ندارند.

محمد رازی، رئيس انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسيب‌های ورزشی نيز درباره کيفيت پروتزهای چينی می‌گويد: «اين پروتزها زود خراب می‌شوند، زودتر دچار لقی می‌شوند، زمينه عفونت را مساعد می‌کنند و مسموميت با فلز يا مسموميت مزمن ايجاد می‌کند.»

انتقاد رئيس انجمن جراحی زانو به سازمان‌های نظارتی است که به گفته او وظايف نظارتی خود را به خوبی انجام نمی‌دهند.

تاثير تحريم‌ها بر کيفيت وسايل پزشکی

بنابر این گزارش، تحريم‌های علیه ایران معيارها را عوض کرده و کيفيت‌ها را پايين آورده است. اما  با وجود کمرنگ شدن تحريم‌ها در بخش‌های پزشکی، جنس‌های بی‌کيفيت چينی نه‌تنها خيال خارج شدن از بازار تجهيزات پزشکی را ندارند که بيش از پيش جای پای خود را محکم کرده‌اند.

شورای امنيت سازمان ملل به دليل اينکه گمان می‌رود برنامه هسته‌ای ایران اهداف غير صلح‌آميز داشته باشد، از سال ۲۰۰۶ چند دور تحريم‌ عليه ايران اعمال کرده است. در کنار اين، شماری از کشورها از جمله آمريکا نيز تحريم‌هايی فراتر از تحريم‌های سازمان ملل عليه ايران برقرار کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.