ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت۶۲ افغان در ايران به دنبال هجوم برخی از ساکنان شهرری

نيروی انتظامی ايران ۶۲ افغان را به دليل برگزاری مراسم جشن عروسی در ماه محرم بازداشت کرد. پیش از حضور نیروی انتظامی، برخی از مردم شهرری به این مراسم هجوم برده بودند.

۶۲ افغان به دليل برپايی جشن عروسی در شهر ری در استان تهران، توسط نيروی انتظامی بازداشت شدند.

خبرهايی در خصوص بروز خشونت در بازداشت افغان‌ها نيز منتشر شده

دليل بازداشت اين افراد برگزاری جشن در ايام محرم اعلام شده که «ماه سوگواری برای امام سوم شيعيان قلمداد می‌شود.»

وب‌سايت «سحام‌نيوز»، منسوب به نزديکان مهدی کروبی، روز يکشنبه ۱۸ آبان گزارش داد حمله به اين مراسم که در محله «باروت‌کوبی» در شهر ری و در يک سوله متروکه انبار مواد غذايی درحال برگزاری بود، شامگاه پنج‌شنبه ۱۵ آبان رخ داده است.

شماری از منابع خبری نزديک به محافظه‌کاران در ايران از اين مراسم به عنوان «مراسم حسين کشون» نام برده‌اند که به گفته آن‌ها توسط «پيروان وهابيت» برگزار شده است، هر چند اين ادعا توسط مقام‌های رسمی تاييد نشده است.

مراسم حسين‌کشون يا جشن عروسی؟

در گزارش اين رسانه‌ها همچون «ظهور۱۲» و «فرهنگ‌نيوز»، دليل درگيری برگزاری بدعتی به نام «حسين‌کشون» توسط عده‌ای از «وهابيون» عنوان شده.

اين وب‌سايت‌‌ها نوشته‌اند که عده‌ای از «جوانان مومن» شهرری با اطلاع از برگزاری جشن «حسين‌کشون» در پنج‌شنبه شب ۱۵ آبان‌ماه در سوله‌ متروک يک کارخانه به برهم‌زدن اين مراسم پرداخته‌اند. بر اساس اين گزارش‌ها، جشن از سوی بيش از ۵۰ «وهابی» برگزار شده و درگيری بسيار شديد بوده‌است، به‌طوری که پس از دخالت پليس چندين‌نفر کشته و مجروح شده‌اند و ۱۵ تن نيز متواری هستند. در اين ميان، سايت «ظهور۱۲» کشته‌شدن برخی از افراد را شايعه دانست.

با اين حال، برخی ديگر از رسانه‌های محافظه‌کار همچون «فارس‌نيوز» دليل اين اتفاق را نه جشن «حسين‌کشون» بلکه مراسم ازدواج يک تبعه افغان در ماه محرم دانسته‌اند. بنا به اين گزارش، برخی از ساکنان که از برگزاری مراسم جشن عروسی در ماه محرم از سوی اين تبعه افغان خشمگين شده‌اند، به آنجا هجوم برده‌اند. پس از آن نيز نيروهای انتظامی به معرکه وارد شده‌اند. فارس‌نيوز به کشته‌شدن، مجروح شدن يا اسارت کسی اشاره نکرده‌است.

انتقاد به آيت‌الله زندانی

برخی از گزارش‌ها در سايت‌های محافظه‌کار نيز طيف «آيت‌الله صادق شيرازی»، مرجع تقليد منتقد زندانی در ايران را آماج حملات خود قرار داده‌اند. صفحه «منتقدان صادق شيرازی» در فيس‌بوک که ظاهرا از سوی برخی نزديکان به حکومت جمهوری اسلامی به‌روز می‌‍شود، پس از بازنشر اين خبر، اتفاق رخ‌داده را «حسين‌کشون» و آن را نتيجه آموزه‌های اين آيت‌الله زندانی دانست.

اين اتفاق در حالی رخ می‌دهد که فعالان حقوق بشر بارها نسبت به بدرفتاری‌ها نسبت به اتباع افغان در ايران هشدار داده‌اند. تا کنون بارها در هرات در برابر کنسولگری ايران در اين شهر اعتراضات مردمی برپا شده‌است.

گزارش یک جشن

در همين باره موسی هاشمی، معاون اداره کل امور اتباع و مهاجرين خارجی استان تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «سه روز بعد از عاشورا، تعدادی از اتباع کشور افغانستان در يک مکان متروکه در شهر ری اقدام به برپايی جشن دامادی يکی از همشهريان خود به نام "سليم" می‌کند که به دليل شنيده شدن صدای ساز، عواطف مردم و عزاداران جريحه‌دار شده و در محل حاضر می‌شوند.»

به گفته معاون اداره کل مهاجرين خارجی استان تهران «حدود ۶۲ نفر از تبعه‌ها، دستگير و به اردوگاه مراقبتی استان تهران منتقل شدند.»

بر پايه گزارش‌ها، نزديک ساعت ۲۲ شامگاه پنج‌شنبه ۱۵ آبان شماری از اهالی شهر ری در نزديکی محل برگزاری جشن افغان‌ها تجمع کرده‌ و قصد حمله به اين مراسم را داشته‌اند که با دخالت ماموران نيروی انتظامی و نيروهای امنيتی مواجه شده‌اند. اين ماجرا پس از هفت ساعت و در ساعت پنج صبح روز جمعه ۱۶ آبان با بازداشت افغان‌ها به پايان می‌رسد.

خشونت در بازداشت

در همين زمینه، خبرهايی در خصوص بروز خشونت در بازداشت افغان‌ها نيز منتشر شده اما معاون اداره کل مهاجرين خارجی استان تهران گفته «در زمان دستگيری و انتقال اتباع افغان، به کسی آسيب جانی وارد نشد و همگی در سلامت کامل هستند.»

همچنين هدايت‌الله جمالی‌پور، معاون استاندار تهران گفته است: «برخی افراد با تشويش اذهان عمومی درصدد اين بودند که در جريان اين حادثه، اتفاقات ناگواری رخ دهد اما با هوشياری مردم و مسئولان اتفاق خشونت‌باری رخ نداد.»

به گفته جمالی‌پور، اطلاع‌رسانی در خصوص اين رويداد «پس از بررسی کامل از طريق نهادهای ذی‌ربط انجام می‌شود.»

پيش‌تر امام جمعه شهرری و پيشوا سال ۱۳۹۱، در خطبه‌های خود شکايت کرده‌بود که دخترهای افغان جوانان ما را به فساد کشانده‌اند. در همان سال حمله عده‌ای از مردم يزد به اجتماع اتباع افغان نيز خسارات مالی و جانی به بار آورد و سبب شد تا سفارت افغانستان دراين‌باره به تحقيق و بررسی دست بزند.

سال گذشته نيز سازمان ديده‌بان حقوق‌بشر در نامه‌ای به «حامد کرزی» رييس‌جمهوری وقت، از بدرفتاری نسبت به اتباع افغان در ايران پرده برداشته‌ بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کوروش

    نژادپرست به کسی گفته می شود که در پی اثبات برتری نژادی خود بر ملل دیگر و گاه حذف فیزیکی انان باشد.مطالب بنده بازتاب دهنده افکار ملی گرایانه که همانا حفظ ناموس و مال مردم ایران است می باشد نه چیز دیگر,البته در جامعه ای که بعضی ها کودکان خود را به نام چنگیز,تیمور,اسکندر می نامند طبیعی است کسانی فرق نژادپرستی را با حفظ ناموس و مال مردم ایران از اجانب ندانند

  • بابک

    نژادپرست به کسی گفته می شود که در پی اثبات برتری نژادی خود بر ملل دیگر و گاه حذف فیزیکی انان می باشد.مطالب من بازتاب دهنده افکار ملی گرایانه که همانا حفظ ناموس و مال مردم ایران است می باشد نه چیز دیگر البته در جامعه ای که بعضی ها اسم کودکان خود را چنگیز تیمور اسکندر می نامند طبیعی است کسانی فرق حفظ ناموس ومال مردم ایران را را با نژاد پرستی ندانند

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری ایران ـ شماره 71

    […] بازداشت مریم سادات یحیوی، فعال مدنی جرس ۱۲ آبان ۱۳۹۳ مریم سادات یحیوی، در منزل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به نقطه‌ای نامعلوم منتقل شد. آتنا دایمی، ۲۶ساله به دلایل نامشخص بیش از دو هفته در بازداشت به سر می برد! بازداشت۶۲ افغان در ایران به دنبال هجوم برخی از ساکنان ش… […]

  • موسی

    حرفاتون نژاد پرستانس و بوی نژاد پرستی میده و یادمون نره که روزگاری افغانستان جزو خاک ایران بود و مردمش به زبان فارسی صحبت میکنن.تو ماه محرم نیز میشه عروسی کرد اما این افقانهاه ادمای بی شعوری بودن که وقتی میبینن مردم عزادارن باید مواظب رفتارشون میشدند و صدای موزیکشون رو کم میکردن ولی اینکارو نکردن و باعث عصباتیت عده ای شدند و خیلی شانس اوردن که زنده موندن .توهین به امام حسین قابل گذشت نیست و دلیلش هم گفته پیامبره که گفته حسن و حسین سید جوانان اهل بهشتند

  • بابک

    افاغنه توی این مملکت چیکار می کنه که این مسائل پیش بیاد ؟پناهندگی یک سال دو سال ده سال میشه نه 35 سال .در 35سال گذشته در اثر فرهنگ اجنبی پرستی ما ایرانیان 5میلیون ایرانی اکثرا فرهیخته و سرمایه دار از کشور خارج شدند و نبود سرمایه انان در کشور باعث بیکاری شد و جای خالی انان با حضور 5میلیون افغانی پر شد .تا زمانیکه روحیه ملی گرایی (گرایش به منافع مردم و کشور )در ما وجود ندارد حال و روزمان همینه با توجه به اینکه حکومتها برایند فرهنگ اکثریت یا بخشی از مردم هر کشوری هستند

  • وحید

    *** تو اصل ولایت فقیه و جمهوری اسلامی ایران

  • ساده

    خوب بلدید کلاغ رو جا طوطی رنگ کنید و بفروشید... خدا لعنتتون کنه...