ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرونده هسته‌ای؛ آخرین تلاش‌ها در آخرین دقیقه‌ها

ایرج ادیب‌زاده- این نخستین بار است که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، خارج ازمقرهای سازمان ملل و در یک کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس برگزار می‌شود.

چالش دوازده ساله حکومت اسلامی با جامعه جهانی به روزهای پایانی خود - مهلت بیست و چهار نوامبر/ سوم آذر- نزدیک می‌شود . پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای چند جانبه و سه جانبه، وزیران خارجه ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی در روزهای یکشنبه و دوشنبه (۹ و ۱۰ نوامبر) در مسقط و در حضور کاترین اشتون به مذاکره پرداختند. این گفت‌وگوها پشت درهای بسته انجام می‌شود و  سه‌شنبه نیز با حضور معاونان وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵  ادامه می یابد.

این نخستین بار است که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، خارج  ازمقرهای سازمان ملل و در یک کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس برگزار می‌شود.

بررسی مجموعه خبرها و اطلاعات  نشان می‌دهد که مذاکرات مسقط، مهم‌ترین بخش مذاکرات چهار ماه گذشته بوده است و آخرین تلاش‌های دیپلماتیک برای محدود کردن برنامه اتمی جمهوری اسلامی در برابر لغو یا تعلیق تحریم‌های بین‌المللی. به عبارت دیگر، این مذاکرات می‌تواند تکلیف توافق پایانی را تعیین کند.

هم‌زمان با گفت‌وگوهای مسقط، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا گفت: «همچنان فاصله زیادی بین مواضع ایالات متحده و ایران برای رسیدن به توافق بر سر برنامه  هسته‌ای وجود دارد.» اوباما تاکید کرد:« اولویت نخست آمریکا این است که مطمئن شود جمهوری اسلامی به سلاح اتمی دست پیدا نمی‌کند.»

محمد جواد ظریف وزیر خارجه حکومت اسلامی نیز در عمان گفت: «هنوز یک شکاف وجود دارد. اصل لغو تحریم‌ها در توافق ژنو پذیرفته شده و طرف غربی با اراده سیاسی می‌تواند رسیدن به توافق جامع را قابل دسترسی کند.» یک دیپلمات روس  یکشنبه شب به خبرگزاری رویترز گفت: «مساله غنی‌سازی حل شده فقط زمان و نوع برداشت تحریم‌ها باقی مانده است.»

رادیو زمانه در مصاحبه با دو کارشناس پرونده هسته‌ای، آقایان رضا تقی‌زاده در گلاسکو  و مهران مصطفوی در پاریس پرسش‌های زیر را در میان نهاده است:

• انتخاب مسقط برای آخرین تلاش‌های دیپلماتیک در آخرین دقیقه‌ها، چه دلایلی داشت؟

• همزمان با مذاکرات مسقط، باراک اوباما گفت: «فاصله زیادی» بین مواضع ایران و غرب وجود دارد . پیشتر هم اوباما وعده داده بود در صورت «توافق خوب» با ایران، کنگره را متقاعد می‌کنم . این توافق خوب به سود کدام طرف خواهد بود ؟

• چشم انداز  توافق در روز ۲۴ نوامبر/سوم آذر چگونه خواهد بود؟ با شتابی که این مذاکرات در دقیقه نود طی می‌کند چه گزینه‌ای را می‌توان پیش‌بینی کرد؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    بدون بازرسی و یا  تعطیل فردو و نطنز وپارچین و  تاسیسات اراک وخیابان پاسداران تهران چگونه میتوانی اینها را در ساختن بمب کنترل کنید !؟

  • Faryad

    ۱۵ سال است که بر راه‌حل‌ها تمرکز داشته‌اند؟!!! توافق و حفظ سانتریفوژها و فردو و نطنز و.......... ؟! دنیا را سرکار گذاشته اند!

  • farid

    هم بمب را میخواهند هم لغو تحریمها و هم تحویل منطقه به اینها را؟! عجب اشتهایی حاجی ؟