ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

منع اکران «عصبانی نیستم»؛ پایان اقتدار وزارت ارشاد

کمیسیون فرهنگی مجلس به وزارت ارشاد دستور داده فیلم «عصبانی نیستم» اکران نشود. فیلم‌های دیگری هم در دستور کار قرار دارد.

مهدی سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هم‌زمان با اعلام منع اکران فیلم «عصبانی نیستم» در نمایشگاه مطبوعات، به خبرگزاری فارس گفته است کمیسیون فرهنگی مجلس در جلسه‌ای که با حضور علی جنتی، وزیر ارشاد و حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی کشور برگزار شده، به وزارت ارشاد دستور داده که فیلم «عصبانی نیستم» را از اکران خارج کند.

عصبانی نیستم، فیلمی درباره مشکلات یک دانشجوی ستاره‌دار

مهدی سالک به خبرگزاری فارس گفته است: « کمیسیون فرهنگی از دو سال پیش با تشکیل کارگروه رسانه به همه موضوعات مربوط به فیلم‌ها و نمایش‌ها نظارت دارد.»

و در ادامه به تأکید گفته است: «نظارت بر فیلم‌ها کماکان در دستور کمیسیون فرهنگی مجلس است.»

پیش از این نصرالله پژمان‌فر، یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس گفته بود: «در صورتی که وزارت ارشاد به تذکرات کمیسیون توجه نکند، کمیسیون از جایگاه نظارتی خود برای جلوگیری از تخلفات استفاده خواهد کرد.»

مهدی سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس

علاوه بر «عصبانی نیستم»، فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد نیز در دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس قرار گرفته است. عده‌ای از نمایندگان جبهه پایداری، هم‌سخن با رسانه‌های وابسته به سپاه و محافل اطلاعاتی و امنیتی در ایران، از این فیلم‌ها به عنوان فیلم‌های طرفدار «فتنه» یاد می‌کنند و به همین دلیل به ابتکار حمید رسایی، یکی از نمایندگان وابسته به جبهه پایداری و نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در میان آوردند و به امضای برخی از نمایندگان مجلس رساندند. اما پیش از آنکه طرح استیضاح به ثمر برسد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عقب نشست.

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه ۱۹ آبان گفته بود با وجود «انجام اصلاحات» در فیلم «عصبانی نیستم»، «رضایت شخص وزیر جلب نشده» است و به همین دلیل این فیلم اکران نمی‌شود.

اکنون مهدی سالک، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس افشا کرده است که پیش از آنکه شورای صنفی نمایش، دوشنبه ۱۹ آبان تشکیل جلسه بدهد و نظرش را درباره اکران فیلم «عصبانی نیستم» در سینماهای گروه استقلال اعلام کند، پشت درهای بسته، تکلیف این فیلم را کمیسیون فرهنگی مجلس مشخص کرده بوده است. به این ترتیب انتظار می‌رود که در آینده هم همچنان سازمان سینمایی کشور با تمام نهادهای نظارتی‌اش، تابع نظر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باشد.

علی جنتی در جلسه رأی اعتمادش در مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین هدف برنامه وزارت ارشاد را «اقتدار فرهنگی» عنوان کرده بود.

«عصبانی نیستم»؛ یک فیلم کاملا مستقل

محمد‌مهدی عسگرپور، مدیر عامل خانه سینما

«عصبانی نیستم» پیش از این در بخش پانورامای جشنواره فیلم برلین و با حذف سکانس پایانی فیلم که یک صحنه اعدام را نشان می‌دهد، در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده بود و نامزد چند سیمرغ بلورین هم شده بود، اما رضا درمیشیان، کارگردان این فیلم را وادار کردند که از رقابت بر سر سیمرغ‌های بلورین جشنواره فیلم فجر داوطلبانه صرف‌نظر کند. این فیلم بهمن ۱۳۹۲ در یک سانس در سینما استقلال به نمایش درآمد که به دلیل هجوم مردم، کار به آشوب کشید و یگان ویژه مردم را متفرق کرد.

«عصبانی نیستم» کاملا مستقل از دولت و نهادهای وابسته به دولت ساخته شده است. این فیلم در ۶۰ لوکیشن از شمال تا جنوب تهران، مشکلات عاطفی یک دانشجوی ستاره‌دار و دشواری‌های او را برای رسیدن به وصال دختری که عاشقش است،‌در متن نهضت سبز نشان می‌دهد. علی جنتی، وزیر ارشاد چندین بار گفته است که باید تحقیق کرد که این فیلم چگونه در دولت پیشین ساخته شده است.

اکنون به جای فیلم «عصبانی نیستم»، فیلم «مستانه»، ساخته حسین فرح‌بخش در گروه سینما استقلال اکران می‌شود. موضوع این فیلم یک ستاره سینماست.

محمد‌مهدی عسگرپور، مدیر عامل خانه سینما پیش‌بینی کرده بود که دولت در برابر گروه‌های فشار به رهبری و هدایت کمیسیون اصل ۹۰ و کمیسیون فرهنگی مجلس تسلیم شود. او مدیران فرهنگی را به سازشکاری و باج دادن به مخالفان و گروه‌های فشار متهم کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    وزیر ارشاد طرح سانسور کتاب میدهد و اجازه نمایش فیلم و تاتر و کنسرت نمیدهد.. وزیر ارتباط از طرح فراگیر سانسور اینترنت میگوید. وزیر ورزشش بجان باشگاههای فوتبال افتاده و مربی و بازیکن برکنار میکند. وزیر دادگستری و مشاورش نیز شاهد حصر و اعدام و دستگیری بیش از گذشته میباشند. وزیر اموزشش نیز تحصیل رایگان را بتاریخ سپرد!