ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: برای دانستن پیشرفت مذاکرات باید تا هفته بعد صبر کرد

رسانه‎های عربی از باقی ماندن برخی طرف‌‌های مذاکرات سه‌جانبه در عمان برای پیگیری گفت‌و‌گوها خبر می‌دهند. جواد ظریف می‌گوید در نهایت پیشرفت می‌کنیم.

رسانه‎های عربی از باقی ماندن برخی طرف‌‌های مذاکرات سه‌جانبه در عمان برای پیگیری گفت‌و‌گوها خبر می‌دهند. جواد ظریف می‌گوید در نهایت پیشرفت می‌کنیم اما عراقچی تاکید کرده که در موقعیتی نیستیم که بگوییم پیشرفت یا پس‌رفت داشته‌ایم.

نهمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در سطح معاونان وزیر خارجه، شامگاه سه‌شنبه ۱۱ نوامبر در مسقط به پایان رسید. پیش از اتمام این گفت‌وگوها، خبرگزاری مهر،  به نقل از خبرنگار شبکه المیادین در عمان نوشت: «برخی طرفین گفت‌وگوهای سه‌جانبه هسته‌ای در مسقط برای پیگیری مذاکرات در پایتخت عمان باقی خواهند ماند.»

این خبر که از سوی مهر با عنوان "خبر موثق" منتشر شد، از سوی هیچ یک از مقامات ایرانی یا آمریکایی نه تایید شده و نه تکذیب.  در مسقط زمزمه می‌شود که جان کری پس از شرکت در اجلاس "اپک" در چین و دادن گزارش به اوباما «برای تکمیل مذاکرات»به عمان باز می‌گردد. این در حالی است که وزیر خارجه عمان در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرده که جواد ظریف، وزیر خارجه ایران مسقط را روز چهارشنبه ۱۲ نوامبر ترک می‌کند.

عصر سه‌شنبه (۱۱ نوامبر/۲۰ آبان) وزیر خارجه عمان در کنفرانسی مطبوعاتی به پرسش‌هایی در این زمینه پاسخ داد. یوسف بن‌علوی، در پاسخ به سوالی پیرامون امکان بازگشت جان کری به عمان برای بحث و بررسی برنامه هسته‌ای ایران گفت که این موضوع هنوز نهایی نشده است اما هر زمان که جان کری خواست که به عمان بازگردد از وی استقبال می‌کنیم.

وزیر خارجه عمان تاکید کرد که مذاکرات مسقط برای اتخاذ تصمیمات نبود و نشست‌های دیگری در وین برگزار می‌شود: «در مذاکرات عمان تبادل آرا و رسیدن به یک فهم مشترک برای آماده‌سازی عناصر مهم توافق‌نامه مورد انتظار بررسی شد.»

بن‌علوی این را هم گفت که پیش‌تر دیدارهای بسیاری بین ایران و آمریکا در عمان انجام گرفته که علنی نشده‌اند.

به موازات سخنان بن علوی‌، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه هم به خبرنگاران حاضر در مسقط گفت: «می‌توانیم تا ۲۴ نوامبر به توافق جامع هسته‌ای با ایران برسیم.» ریابکوف اضافه کرده که عدم دستیابی به توافق، بدترین نتیجه ممکن خواهد بود.

مذاکرات دو روزه و سه‌جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا با همراهی کاترین اشتون، در روزهای ۹ و ۱۰ نوامبر بدون اعلام نتیجه‌‌ای مشخص به پایان رسید. به دلیل برگزاری چهار جلسه در دو نوبت صبح و عصر در پشت درهای بسته، به غیر از تصاویر ملاقات‌، هیچ جزییاتی از محتوای مذاکرات به بیرون درز نکرد.

جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در دومین روز گفت‌وگوها عنوان کرد: «در نهایت پیشرفت می‌کنیم.» اما عباس عراقچی، معاون ظریف در پایان مذاکرات سه جانبه گفت: «در موقعیتی نیستیم که بگوییم پیشرفتی در مذاکرات داشتیم و در موقعیتی هم نیستیم که بگوییم پس‌رفت داشتیم.»

عراقچی این را هم افزود که همه طرف‌ها جدیت دارند و خواسته‌ای برای رسیدن به توافق هست: «از آنجا که همه موضوعات به نوعی به هم گره خورده این کار را سخت‌تر می‌کند و اینکه ما تا سوم آذر بتوانیم به نتیجه برسیم کار دشواری است، فرصت کم است، اما ناامید نیستیم.»

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان گفته است اگر طرفین تا مهلت تعیین شده در ۲۴ نوامبر به توافق نرسند، دستیابی به آن در سال‌های آینده بعید خواهد بود.

حسین شریعتمداری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در روزنامه کیهان، در یادداشتی در روز دوشنبه ۱۹ آبان نوشت، اگر کشورهای غربی راضی به لغو فوری تمام تحریم‌ها نشوند، دست نیافتن به یک توافق جامع در مهلت تعیین شده بهتر است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    سخنگوی وزارت امورخارجه درخصوص اظهارنظر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره سانتریفیوژهای IR-5 گفت: این ماشین‌ها از دستگاه‌های معمولی سازمان انرژی اتمی کشورمان است که تست‌های آن قبل از توافق ژنو آغاز شده و بعد از توافق هم ادامه یافته است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مرضیه افخم افزود: ماشین‌های IR-5 از فروردین ماه سال جاری مجدد تحت تست قرار گرفته و این موضوع بر اساس برنامه‌های تحقیقاتی سازمان انرژی اتمی بوده است. افخم گفت که تست این ماشین‌ها هر زمان نیاز باشد، انجام می‌شود و هر زمان هم نیاز نباشد، متوقف می‌شود!!!

  • Faryad

    به نوشته روز دوشنبه رویترز، جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، با اشاره به گزارش محرمانه جدید آژانس در مورد تزریق گاز به آی‌آر-۵ به خبرنگاران گفت: «به محض این‌ که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این مطلب را گزارش کرد ما موضوع را با ایران در میان گذاشتیم و مسئله بلافاصله حل و فصل شد.»؟! جوک است ؟!