ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«آغاز پرونده‌سازی برای چهارمين گزينه پيشنهادی وزارت علوم ايران»

نمایندگان مجلس ایران هنگام معرفی فخرالدين احمدی دانش آشتيانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم، فریاد «دو دو» که در عرف مجلس به معنای مخالفت است، سر دادند.

فخرالدين احمدی دانش آشتيانی به‌عنوان چهارمين گزينه پيشنهادی حسن روحانی، رئيس‌جمهور برای وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوری ايران معرفی شده اما شواهد نشان می‌دهد که اکثريت نمايندگان مجلس تصميم گرفته‌اند به او نيز رأی اعتماد ندهند.

فخرالدين احمدی دانش آشتيانی چهارمين گزينه پيشنهادی حسن روحانی، رئيس‌جمهور برای وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوری ايران

مجيد نصيرپور، معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی رئيس‌جمهور در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد که روز چهارشنبه ۲۱ آبان چاپ شده، گفته که روند «پرونده‌سازی» برای وزير پيشنهادی علوم در مجلس آغاز شده است.

نمايندگان مخالف دولت از جمله اعضای جبهه پايداری، دانش آشتيانی را از افراد «فعال در فتنه ۸۸» می‌دانند. مسئولان حکومتی ايران از اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ به عنوان «فتنه» ياد می‌کنند.

از جمله اميرحسين قاضی‌زاده، نماينده مجلس و سخنگوی جبهه پايداری گفته: «وزير پيشنهادی برای ما آدم شناخته‌شده‌ای است و ما او را هم از اهالی فتنه می‌دانيم.»

وی می‌گويد مخالفت نمايندگان و «دو دو» گفتن آن‌ها ناشی از «اصرار رئيس‌جمهوری برای آوردن فتنه‌گران به وزارت علوم» بوده است.

اين سخن قاضی‌زاده به فريادهای «دو دو»ی نمايندگان مجلس اشاره دارد که روز سه‌شنبه ۲۰ آبان‌ماه هنگام خوانده‌شدن نامه معرفی دانش ‌آشتيانی به‌عنوان وزير پيشنهادی علوم رخ داد. در عرف مجلس ايران، فرياد «دو دو» به معنای مخالفت است.

اين اتفاق روز ۳۰ مهر و هنگام معرفی محمود نيلی احمدآبادی، سومين گزينه پيشنهادی وزارت علوم نيز رخ داده بود. در آن زمان نيز نمايندگان مجلس هنگام خوانده‌شدن نامه معرفی او به‌عنوان گزينه پيشنهادی وزارت علوم، فرياد «دو دو» سر دادند و يک هفته بعد در جلسه رأی اعتماد، فرياد «دو دو»، خود را در قالب عدم رأی اعتماد به نيلی احمدآبادی نشان داد.

اکنون نيز نمايندگان نزديک به دولت می‌گويند که حرکت‌هايی برای رأی نياوردن احمدی آشتيانی آغاز شده است.

انتقال اطلاعات طبقه‌بندی شده از سوی نهادهای امنيتی به مخالفان دولت

با انتشار پيامک‌ها عليه دانش آشتيانی وزير پيشنهادی علوم و حمله رسانه‌های مخالف دولت به او، محمدرضا تابش، يکی از نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس به روزنامه اعتماد گفته: «مجموعه‌ای در خود دولت، چنين حرکت‌هايی را ساماندهی می‌کند.»

تابش می‌گويد: «همکاران ما می‌گويند اين اطلاعات را از نهادهای امنيتی می‌گيرند. من سئوالم اين است چطور برخی اطلاعات طبقه‌بندی شده در اختيار برخی نمايندگان منتقد دولت قرار می‌گيرد؟»

نمايندگان مخالف دولت از جمله اعضای جبهه پايداری، دانش آشتيانی را از افراد «فعال در فتنه ۸۸» می‌دانند

مخالفان دولت افزون بر اين‌که دانش ‌آشتيانی را به حضور در «فتنه ۸۸» متهم می‌کنند، می‌گويند او از مخالفان حضور بسيج در دانشگاه‌ها بوده است. آن‌ها در اين‌باره به سخنان دانش آشتيانی در کتاب «تاريخ شفاهی آموزش عالی ايران» اشاره می‌کنند.

بر پايه آنچه که در رسانه‌های مخالف دولت گزارش شده، جملاتی از دانش آشتيانی در اين کتاب آمده که به‌گفته این رسانه‌ها، «مخالفت وی را با بسيج» نشان می‌دهد. از جمله اين‌که او گفته: «طرح ما اين بود که بسيج در همان پايگاه‌های خارج از دانشگاه بماند و اگر دانشجويی تمايل به حضور داشت، برود و در همان مناطق ثبت‌نام کند، ما هم همکاری می‌کنيم و فرم‌های عضويت را از طريق نهادهای فرهنگی داخل دانشگاه به افراد علاقه‌مند می‌رسانيم.»

يا اين‌که گفته: «آن‌ها مخالفت می‌کردند و ما نيز تبعات حضور بسيج در دانشگاه‌ها را يادآوری می‌کرديم. يادم می‌آيد که آقای هاشمی رفسنجانی هم تقريبا نظر ما را داشت. از جلسه که بيرون آمديم، دوستان به من گفتند که شما خيانت بزرگی به دانشگاه‌ها کرديد.»

کميسيون آموزش؛ مخالف وزير پيشنهادی علوم

مهم‌ترين مخالفان احمدی دانش آشتيانی در مجلس، اعضای کميسيون آموزش و تحقيقات هستند، کميسيونی که اکثريت آن در اختيار نزديکان و همفکران جبهه پايداری، گروه سیاسی تندروی مخالف دولت است و در برکناری رضا فرجی‌دانا و رأی عدم اعتماد به احمد نيلی احمدآبادی نقش تعیین‌کننده‌ای داشت.

حجت‌الله درويش‌پور از معدود اعضای نزديک به اصلاح‌طلبان در اين کميسيون تأييد می‌کند که اين کميسيون باز هم در موضع مخالفت با وزير پيشنهادی حسن روحانی است.

يک منبع که نامش فاش نشده، به «اعتماد» گفته که کميسيون آموزش مجلس خواهان اين است که علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی يا محمدحسين اميد، سرپرست پيشين دانشگاه تهران به‌عنوان وزير علوم از سوی دولت معرفی شوند.

وزارت علوم همچنان با سرپرست اداره می‌شود

با گذشت ۱۵ ماه از عمر دولت حسن روحانی، ماجرای تعيين وزير علوم هنوز به فرجام نرسيده است.

جعفر ميلی منفرد، نخستين گزينه پيشنهادی برای اين وزارتخانه بود که مجلس به او رأی اعتماد نداد. پس از آن، حسن روحانی، جعفر توفيقی، وزير علوم دولت محمد خاتمی را به‌عنوان سرپرست اين وزارتخانه منصوب کرد و پس از چند ماه، رضا فرجی‌دانا را به‌عنوان وزير پيشنهادی علوم به مجلس معرفی کرد.

رضا فرجی‌دانا هر چند توانست از مجلس ايران رأی اعتماد بگيرد، اما نمايندگان مجلس، ۲۹ مردادماه او را استيضاح و برکنار کردند.

پس از اين رويداد، محمدعلی نجفی، وزير پيشين آموزش و پرورش در دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی به‌عنوان سرپرست اين وزارتخانه منصوب شد تا اين‌که محمود نيلی احمدآبادی، چهارشنبه ۳۰ مهر سال جاری، به‌عنوان سومين گزينه پيشنهادی وزارت علوم به مجلس معرفی شد اما نمايندگان به او نيز رأی اعتماد ندادند.

میلی منفرد، فرجی‌دانا و نیلی احمدآبادی هر سه از سوی نمایندگان مجلس به دخالت در «فتنه ۸۸» متهم شده بودند.

اکنون دانش آشتيانی چهارمين گزينه پيشنهادی حسن روحانی برای وزارت علوم است که شواهد نشان می‌دهد او نيز کار سختی برای کسب رأی اعتماد نمایندگان مجلس دارد.

جلسه رأی اعتماد به وزير پيشنهادی علوم قرار است سه‌شنبه ۲۷ آبان برگزار شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    اینها دانشجو٬  عامل کودتای انتخابات و بورس خارج  و تصفیهدانشگاهها را میخواهند.!

  • عبداله

    محمدرضا تابش، یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس به روزنامه اعتماد گفته: «مجموعه‌ای در خود دولت، چنین حرکت‌هایی را ساماندهی می‌ کنند. دولت با این تیر دو نشان میزند: 1-در خارج مخالفت اصولگرایان را با خود بزرگ نمایی میکند و از آن در مذاکرات هسته ای استفاده میکند 2-در نهایت فردی خنثی را به مجلس معرفی و به اصلاح طلبان وبه مردم میگوید تمام تلاش خود را کردیم اما مجلس رأی نداد