ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش نگران‌کننده کشت خشخاش در افغانستان

در حالی که نیروهای خارجی در حال ترک افغانستان هستند، کشت خشخاش در این کشور رکوردهای پیشین را پشت سر می‌گذارد. خشخاش این کشور ۹۰ درصد تریاک و هرویین جهان را تامین می‌کند.

در حالی که نیروهای خارجی در حال ترک افغانستان هستند، کشت خشخاش در این کشور رکوردهای پیشین را پشت سر می‌گذارد. برنامه‌های مبارزه با کشت این ماده افیونی ناموفق بوده است.

خشخاش در افغانستان، ۹۰ درصد از تریاک و هرویین جهان را تامین می‌کند

سازمان ملل متحد با اعلام نگرانی در مورد افزایش تولید این ماده مخدر در افغانستان می‌گوید سود تجارت تریاک نصیب جنگ‌سالاران محلی و گروه‌هایی می‌شود که برای به دست آوردن قدرت سیاسی تلاش می‌کنند.

به گفته سازمان ملل متحد، اکنون حدود ۲۲۴ هزار هکتار از زمین‌های افغانستان زیر کشت خشخاش است، امری که باعث سرخوردگی شدید حامیان مالی این کشور شده.

در ده سال گذشته، بودجه‌های زیاد بین‌المللی صرف مقابله با کشت خشخاش، مقابله با فساد و رشوه‌خواری و همچنین قطع ارتباط میان تجارت مواد مخدر و طالبان شده است. به نظر حامیان مالی افغانستان، این تلاش‌ها اکنون به نتیجه لازم نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم در سازمان ملل متحد» می‌گوید پیش‌بینی‌‌های کوتاه‌مدت در مورد تغییر این روند نیز کاملا منفی و نگران‌کننده است، زیرا این تجارت غیرقانونی توانسته به خوبی خود را در افغانستان تثبیت کند و از نظر اهمیت، از تجارت‌های قانونی پیشی بگیرد.

افغانستان بزرگ‌ترین تولید کننده خشخاش در جهان است که از آن می‌توان تریاک و هرویین به دست آورد. سال گذشته محصول خشخاش افغانستان توانسته بود بیش از ۷۵ درصد از تریاک و هرویین جهان را تولید کند. اما امسال این میزان ممکن است حتا به ۹۰ درصد نیز افزایش یابد.

مناطق زیر کشت خشخاش نسبت به سال ۲۰۱۲ حدود ۳۶ درصد افزایش یافته‌اند. رکورد قبلی مربوط به سال ۲۰۰۷ است که حدود ۱۹۳ هزار هکتار زمین به کشت این گیاه اختصاص داشت و در سال ۲۰۱۳ این رقم حدود ۲۰۹ هزار هکتار بود. سازمان ملل متحد می‌گوید از مزارع خشخاش افغانستان حدود پنج هزار و پانصد تن تریاک به دست می‌آید و میزان کشت این محصول ۱۷ درصد رشد کرده است.

افزایش کشت خشخاش در افغانستان به عواملی مختلفی ربط دارد. از یک سو، خروج نیروهای ائتلاف از افغانستان به ناامنی در برخی نقاط کشور منجر شده است. از سوی دیگر افزایش جهانی قیمت تریاک نیز در تشویق کشاورزان افغان به کشت هرچه بیشتر خشخاش موثر بوده است. اما مقامات سیاسی افغانستان نیز از خود تلاش چندانی برای مقابله با این مشکل نشان نداده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.