ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ممکن است ايران و قدرت‌های جهانی بر سر سوريه توافق کنند

منابع عربی از احتمال توافق غرب و تهران بر سر برکناری شماری از چهره‌های دولت سوريه از قدرت خبر داده‌اند.

روزنامه العرب چاپ لندن گزارش داده که «اطلاعات افشا شده از مذاکرات در مسقط حاکی از آن است که در جريان مذاکرات هسته‌ای، توافقات ابتدايی بر سر پرونده سوريه نيز حاصل شده است.»

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ايران و شش قدرت جهانی، روزهای شنبه و يکشنبه ۱۷ و ۱۸ آبان در مسقط پايتخت عمان برگزار شد.

به گزارش سايت ديپلماسی ايرانی، العرب نوشت: «بر پايه توافقات انجام شده، نظام فعلی سوريه به حکومت خود ادامه می‌دهد اما چهره‌ها و شخصيت‌های بارزی که در جنگ با مخالفان و سرکوب‌ها به‌طور مستقيم دست داشته‌اند از گردونه دور می‌شوند و حمايت‌ها از آن‌ها کاسته خواهند شد.»

با اين حال تحليل‌گران می‌گويند تهران به‌هيچ‌وجه حاضر نخواهد شد که به صرف تسهيل گفت‌وگوها با ايالات متحده، بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه را قربانی کند و حتی برای رسيدن به توافق نهايی در پرونده هسته‌ای نيز او را فدا نخواهد کرد.

العرب می‌نويسد: «ايرانی‌ها تلاش دارند که رفع تحريم‌ها و آزادسازی پول‌های‌شان در بانک‌های آمريکايی و اروپايی، تنها بر اساس مذاکرات هسته‌ای باشد و هيچ موضوعی در حاشيه مذاکرات مطرح نشود.»

هيثم المالح، يکی از رهبران ائتلاف مخالفان دولت سوريه گفته که ايران بر سر بسياری از پرونده‌ها با کشورهای منطقه به توافق رسيده است که در رأس آن‌ها پرونده مبارزه با داعش قرار دارد که می‌توان به موجب آن انتظار داشت بحران سوريه نيز رفته رفته به راه‌ حل نزديک شود.

وی می‌گويد: «شايد ايران حاضر شود همان‌طور که بر سر نوری مالکی، نخست‌وزير پيشين عراق حاضر به قبول کناره‌گيری او از قدرت شد، در سوريه نيز سناريوی مشابهی رقم بخورد.»

ايران از جمله هم‌پيمانان نزديک دولت سوريه به‌شمار می‌آيد که در جريان اعتراضات مخالفان و درگيری‌ها در اين کشور از بشار اسد پشتيبانی می‌کرد.

«شکست داعش با کناره گيری اسد از قدرت»

در همین حال شبکه سی‌ان‌ان آمریکا شامگاه چهارشنبه ۱۲ نوامبر / ۲۱ آبان گزارش داد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا از مشاوران خود خواسته است که در سياست این کشور نسبت به وضعیت کنونی سوريه بازنگری کنند.

باراک اوباما: بشار اسد مشروعيت خود را از دست داده است.

بنا به این گزارش اوباما معتقد است که شکست گروه «دولت اسلامی» (داعش) بدون برکناری بشار اسد، رهبر سوریه، امکان‌پذير نيست. سی‌ان‌ان ضمن اعلام این‌که مقامات امنیتی آمریکا چهار نشست مهم با اوباما برگزار کرده‌اند گفت رئیس‌جمهور آمریکا شکست «دولت اسلامی» در عراق را کافی ندانسته و گفته است این گروه در سوريه نيز بايد شکست بخورد.

اوباما همچنین گفته است که بشار اسد مشروعيت خود را از دست داده است و آمریکا و ائتلاف جهانی علیه داعش، همزمان با مبارزه با این گروه، برای سرنگونی بشار اسد به اپوزيسيون میانه‌روی سوريه کمک خواهند کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • موسی

    وقتی ظالم سرقدرت باشه فایده برکناری بقیه به جه دردی میخوره

  • farid

    گرفتاران در سوریه: ۸۵،۰۰۰ افرادی که حکومت سوریه به طور خودسرانه آنها را به زندان انداخته است ۲،۶۰۰ کسانی که ناپدید شده اند و اثری از آنها نیست ۱،۲۰۰ کسانی که ربوده شده و در اختیار گروه های مسلح طرفدار اسد هستند. بیش از ۱۵۰,۰۰۰ نفر توسط ارتش اسد کشته شده اند و بیش از ۴ میلیون نفراواره کشورهای همسایه شده اند. داعش بیش از ۲,۰۰۰ نفررا کشته . کدام طرف بیشتر جنایت کرده ؟ بایداول اسد که ریشه مشکلات است برکنار کنند. منبع: نهاد ثبت موارد خشونت در سوریه، دیده بان حقوق بشر سوریه