ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نامه نرگس محمدی به حسن روحانی درباره سرکوب نهادهای مدنی

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نحوه بازجویی خود را در دادسرای شهید مقدس -اوین- توضیح داده است.

 نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نحوه بازجویی خود را در دادسرای شهید مقدس -اوین- توضیح داده است.

محمدی تاکید کرده که حدود ۴۵ سئوال کتبی از وی پرسیده شده که همه آنها درباره فعالیت این فعال اجتماعی در نهادهای مدنی بوده است.

به گزارش وب‌سایت کانون مدافعان حقوق بشر، نرگس محمدی در پی تشکیل یک پرونده قضائی در تاریخ 24 اسفند سال گذشته و پس از ملاقات با کاترین اشتون، از اردیبهشت سال جاری تاکنون تحت بازجویی قرار دارد.

این فعال اجتماعی محور پرسش‌های ماموران امنیتی در بازجویی‌های اخیر خود را فعالیت‌های مدنی عنوان کرده است که به اعتقاد وی با وعده‌های رئیس دولت یازدهم مبنی بر تحقق جامعه مدنی همخوانی ندارد.

محمدی در این نامه به روحانی یادآوری کرده است که اعمال فشارهای امنیتی، روانی و اجتماعی بر فعالان مدنی می‌تواند به انحراف و خارج شدن شهروندان از مدار فعالیت‌های مدنی بیانجامد و برخی را به انفعال یا اتخاذ حرکت‌های تند و افراطی وادار کند.

او که روز شنبه، ۱۷ آبان‌ماه سال جاری به درخواست قاضی صلواتی و به دستور بازپرس شعبه ۲ دادسرای شهید مقدس -اوین- به منظور تکمیل اطلاعات پرونده خود مراجعه کرده بود، در نامه خود نوشته که از ساعت ۱۰ تا ۴ و نیم بعد‌از‌ظهر تحت بازجویی قرار گرفته است.

محمدی تاکید کرده که حدود ۴۵ سئوال کتبی از وی پرسیده شده که همه آنها درباره فعالیت این فعال اجتماعی در نهادهای مدنی بوده است.

وی که در کانون مدافعان حقوق بشر برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران، در کانون شهروندی زنان برای رفع تبعیض علیه زنان و در کارزار لگام برای کاهش آمار اعدام در کشور فعال است با ابراز تعجب از تمرکز بازجویان بر فعالیت‌های مدنی نوشته است: «در حالی که در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه، دولت‌ها به دنبال سوق دادن فعالیت‌های شهروندان به مدار فعالیت‌های مدنی هستند تا با فاصله گرفتن از این نوع فعالیت‌ها به حرکت‌های افراطی، هرج و مرج‌ طلبانه، زیرزمینی و غیر قابل کنترل و پیش‌بینی روی نیاورند و در کنار دولت در جهتی هدفمند برای توسعه کشور تعریف و فعال شوند، اما رفتارهای نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران به خروج فعالان مدنی از این مدار می‌انجامد.»

نهادهای امنیتی و به ویژه نهاد امنیتی دولت، امکان تثبیت و گسترش فعالیت‌های مدنی را نمی‌دهند.

این فعال حقوق زنان با اشاره به مقاومت نهادهای امنیتی در مقابل نهادهای مدنی و هزینه‌های زیادی که بر شهروندان و فعالان این عرصه تحمیل شده نوشته است: «ملت ایران به خوبی به خاطر دارند که یکی از شعارها و وعده های جنابعالی، تحقق و احیای جامعه مدنی بوده که چندی است با دخالت نهادهای امنیتی، حرکت آرام و تازه جان گرفته نهادهای مدنی با تهدید، بازداشت و سرکوب نهادهای امنیتی مواجه شده است.»

ماموران امنیتی در این بازجویی‌ها از محمدی درباره حضور وی در برخی فعالیت‌های اغتشاش‌آمیز پرسیده‌اند. او نوشته است: «زمانی که من معترضانه خواستم تا موارد آن را مشخص کنند، بازجویان به تجمع فعالان مدنی در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در اعتراض به اسیدپاشی‌ها و توجه دادن نمایندگان مجلس به این موضوع و همچنین تحصن خواهران و برادران کرد و سنی‌مان در مقابل زندان قزل حصار و دراویش گنابادی اشاره کردند.»

نرگس محمدی از روحانی پرسیده است: «چرا نهادهای امنیتی به جای بازجویی و بازداشت عاملان و آمران اسیدپاشی، معترضان به این جنایت هولناک علیه زنان این سرزمین را نشانه رفته‌اند؟ آیا در این قضیه در هر صورت، زنان قربانیان خشونت‌اند؛ گاه در مقام قربانی اسیدپاشی و گاه در مقام معترضان به اسیدپاشی؟»

او با اشاره به کاربرد کلمه اغتشاش از سوی نهادهای امنیتی پیرامون اعتراض‌های مدنی نوشته است: «به کار بردن واژه اغتشاش و ایراد اتهام‌هایی در این زمینه علیه اعتراض‌های بسیار متمدنانه و مسالمت‌آمیز مردم مقابل اقدامی بسیار ناجوانمردانه و خشونت‌بار چون اسیدپاشی را نمی‌توان اقدامی بی‌طرفانه از سوی نهادهای امنیتی تلقی کرد.»

وی درباره هدف خود از نگارش این نامه خطاب به روحانی نوشته است: «شما وعده‌هایی به ملت داده‌اید و ملت عهدی با شما بسته‌اند. شما موظف به اجرای قانون اساسی هستید و مردم نظاره‌گر هستند و خواسته‌های خود را مطالبه می‌کنند.»

این فعال مدنی یکی از وعده‌های روحانی را تحقق جامعه مدنی عنوان کرده و گفته است: «متأسفانه نهادهای امنیتی و به ویژه نهاد امنیتی دولت، امکان تثبیت و گسترش فعالیت‌های مدنی را نمی‌دهند. گویی این نهادها فعالیت مدنی را مترادف با فعالیت ضد امنیتی فرض کرده‌اند و قصد دارند تا اندک رمق بازمانده این نهادها را که از طوفان دولت سابق، جان به در برده است بگیرند.»

نسخه کامل نامه نرکس محمدی به حسن روحانی:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری زنان ـ شماره ۷۰ – ۷۱

    […] […]

  • Bahram

    در عرض سی‌ و پنج سال رژیم اسلامی ثابت کردهٔ که ضدّ زن و مدنیت است.قوانین مدنی تنها روی کاغذ مانده و هرگز به عمل در نیامده است. زمانیکه رئیس قوه قضا از اعدام جوانان زیر ۱۸ سال دفاع میکند،و تظاهر علیه اسید پاشی به زنان را بزرگ نمائی مینامند،اعدام هر روزه را به نفع جامعه میدانند.مبارزه افراد و گروههای مدنی، در مقابله با خواست و عمل کرد رژیم و دستگاه اطلاعاتی آن است.اینست که مبارزه مدنی درچنین وضعی، بازپرسی،زندان،شکنجه و دربدری دارد.افرادی چون خانم محمدی و همکاران با شهامتشان، زنان و مردان آگاه زمان مایند.