ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیابت بلای جان ۵ میلیون ایرانی است

به گفته وزیر بهداشت، بیماری دیابت در ایران به ویژه در میان دانش‌آموزان در حال افزایش است. بی‌اطلاعی بیماران از این بیماری هزینه‌های زیادی برای نظام سلامت ایران دارد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید بیش از پنج میلیون نفر در ایران به دیابت مبتلا هستند و بی‌اطلاعی آن‌ها از این بیماری منجر به عوراض دیررسی می‌شود که هزینه‌های زیادی برای نظام سلامت در ایران دارد.

اتعداد بیماران دیابیتی در ایران رو به افزایش است

حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران، به مناسبت ۲۳ آبان روز جهانی بیماری دیابت اعلام کرد برای کنترل سریع این بیماری در کشور لازم است مراکز مختلفی از جمله وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، شهرداری‌ها، رسانه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد با وزارت بهداشت همراه شوند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون جهانی دیابت، در حالی که تعداد بیماران دیابتی در سال ۲۰۰۰ میلادی کمتر از ۲۰۰ میلیون نفر بوده است؛ اکنون این تعداد به ۳۸۲ میلیون نفر رسیده و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۳۵ به عدد باور نکردنی ۵۹۲ میلیون نفر برسد.

سالانه پنج میلیون نفر به علت ابتلا به دیابت جان خود را از دست می‎‌دهند؛ به عبارت دیگر هر شش ثانیه یک نفر. ۱۱ درصد کل هزینه‌های بهداشت و درمان جهانی هم صرف درمان دیابت یا عوارض آن می‌شود و در برخی کشورها این عدد تا ۲۰ درصد از اعتبارات بهداشتی ـ درمانی را در برمی‌گیرد.

وزیر بهداشت ایران در پیامی که به مناسب روز جهانی دیابت صادر کرده، به هزینه‌های بالای درمان بیماری دیابت اشاره کرده و گفته است زندگی پر استرس، کم تحرکی و مصرف غذاهای پر کالری با ارزش غذایی اندک، سبب چاقی مفرط می‌شود که خود از دلایل اصلی ابتلا به دیابت است. کنترل این شرایط نیازمند مشارکت تمامی افراد، وزارتخانه‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش‌های عمومی و خصوصی است.

قاضی زاده هاشمی با هشدار نسبت به وضع دانش‌آموزانی که در معرض ابتلا به دیابت هستند از وزارت آموزش و پرورش خواست برای اطلاع‌رسانی در مورد این بیماری و راه‌های پیشگیری از آن به ۱۲ میلیون دانش آموز در ایران همراهی کند.

افزایش دیابت نوع ۲ در بین کودکان

پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز نسبت گسترش دیابت در بین کودکان ایرانی هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، باقر لاریجانی، رییس این پژوهشگاه با اشاره به افزایش دیابت نوع ۲ در بین کودکان گفت: «دانش‌آموزان به‌دلیل افزایش چاقی با بیماری نوع ۲ دیابت روبه‌رو هستند.»

لاریجانی کنترل‌های پیاپی بیماری دیابت را مهم دانست، اما گفت این کنترل‌ها هزینه‌های زیادی را برای بیمار به همراه دارد. به گفته رییس پژوهشگاه غدد و متابولیسم، عوامل زیادی در ایجاد دیابت دخیل هستند که مهم‌ترین این عوامل افزایش جمعیت مسن کشور، کاهش فعالیت‌های فیزیکی افراد، تغذیه ناسالم و افزایش فشار خون است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.