ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق به توافق نفتی رسیدند

توافق نفتی اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق، گامی اساسی برای بهبود همکاری دو طرف، به‌ویژه در مبارزه مشترک علیه «دولت اسلامی» (داعش) است.

پس از یک روز گفت‌وگو میان مقامات اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق بر سر اختلافات نفتی، سرانجام دو طرف به توافق رسیدند. سازمان ملل متحد از این توافق به‌عنوان «نخستین گام بسیار مهم» در بهبود روابط دو طرف یاد کرده است.

پالایشگاه نفتی کَورَگوسِک در شرق اربیل، پایتخت اقلیم کردستان در شمال عراق

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت اقلیم کردستان روز پنجشنبه ۱۳ نوامبر / ۲۲ آبان اعلام کرد که در نخستین مرحله از این مذاکرات، دولت مرکزی در قبال در اختیار قرار دادن ۱۵۰ هزار بشکه نفت در روز از سوی منطقه خودمختار کردستان، ۵۰۰ میلیون دلار (۴۰۰ میلیون یورو) به دولت اقلیم کردستان خواهد پرداخت.

بر اساس قانون اساسی، پیش‌پرداخت‌های بغداد برای کمک به پرداخت حقوق کارمندان کرد در نظر گرفته خواهد شد که این موضوع موجب کاهش فشار بر بودجه منطقه خودمختار کردستان خواهد شد.

نیکلای ملادنف، فرستاده سازمان ملل در عراق در بیانیه‌ای گفت: «از این توافق برای حل و فصل مناقشه بودجه استقبال می‌کنم.»

ملادنف افزود: «این توافق به کارمندان دولت در اربیل، دهوک و سلیمانیه (شهرهای اقلیم کردستان) اجازه خواهد داد تا دریافت حقوق‌شان را از سر بگیرند. همچنین به دولت محلی اجازه خواهد داد به بودجه فدرال در زمان بحران‌های ملی کمک کند.»

گام اساسی

این توافق در نشستی در اربیل، پایتخت کردستان، با شرکت عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق، نیچیروان بارزانی، نخست‌وزیر کرد و معاون او قباد طالبانی به‌دست آمد.

دولت اقلیم کردستان در بیانیه‌ای گفته است: «در روزهای آینده هیأتی به ریاست نیچیروان بارزانی در بغداد برای دستیابی به یک راه حل جامع، عادلانه و مبتنی بر قانون اساسی برای حل تمام اختلافات مهم مذاکره خواهد کرد.»

توافق با اقلیم کردستان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت جدید عراق با نخست‌وزیری حیدر العبادی است.

دو طرف از چند ماه پیش درگیر مسائل نفتی هستند. بغداد معتقد است انرژی تولیدشده در منطقه کردستان به تمام کشور تعلق دارد و دولت کردستان با این استدلال که چون منابع نفتی در این منطقه قرار دارند برای فروش نفت به‌طور مستقیم با شرکت‌های نفتی ارتباط برقرار کرده است.

اقليم کردستان ۱۳ دسامبر ۲۰۱۳ از طريق خط لوله، نفت خود را به‌ ترکيه‌ صادر کرد. همچنين ۲۲ ماه مه ۲۰۱۴ نخستين محموله نفتی کردستان از بندر جيحان ترکيه به بازارهای جهانی صادر شد.

صادرات نفت اقليم کردستان بدون موافقت دولت مرکزی عراق، تنش ميان اربيل و بغداد را بيشتر کرد و به دليل اين اختلافات نزديک به‌ ۱۰ ماه است که بودجه اقليم کردستان از سوی دولت مرکزی عراق قطع شده است.

با توافق جدید به نظر می‌رسد همکاری دو طرف در نبرد با «دولت اسلامی» (داعش) که مناطق وسیعی از خاک عراق را به‌ویژه در نزدیکی کردستان اشغال کرده است، بیشتر شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.