ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز به کار اجلاس سران کشورهای گروه ۲۰ در استرالیا

اجلاس سران کشورهای عضو گروه ۲۰، از صبح امروز پانزدهم نوامبر در شهر بریزبن در سواحل شرقی کشور استرالیا آغاز شده است و به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.

اجلاس سران کشورهای عضو گروه ۲۰، از صبح امروز پانزدهم نوامبر در شهر بریزبن در سواحل شرقی کشور استرالیا آغاز شده است و به مدت دو روز ادامه خواهد داشت.

گفته می‌شود برای تامین امنیت نشست سران گروه ۲۰، تدابیر امنیتی گسترده‌ای در شهر بریزبن اجرا شده است

سران ۲۰ کشور صنعتی بزرگ جهان در اجلاس گروه ۲۰ شرکت کرده اند. در این اجلاس، علاوه بر اتحادیه اروپا، کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، آلمان، ژاپن، چین، عربستان، روسیه، استرالیا، اندونزی، برزیل، ترکیه، کانادا، آرژانتین، کره جنوبی، هند، آفریقای جنوبی و مکزیک حضور دارند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل که برای شرکت در این اجلاس در استرالیا به سر می برد، صبح امروز در یک نشست خبری خواستار توجه کشورهای جهان به «بحران و تنش‌های دو کشور سوریه و عراق»، «قحطی و کمبود مواد غذایی» و «کنترل ویروس ابولا» شده است.

گفته می‌شود برای تامین امنیت نشست سران گروه ۲۰، تدابیر امنیتی گسترده‌ای در شهر بریزبن اجرا شده است. ازجمله مهم‌ترین شخصیت‌های شرکت‌کننده در این اجلاس روسای جمهور روسیه، چین و آمریکا هستند.

سران کشورهای عضو گروه ۲۰، از صبح روز نخست این اجلاس به وقت محلی (۱۵ نوامبر)، ملاقات‌های غیر رسمی با یکدیگر را آغاز کرده‌اند.

محور گفت‌وگوهای رسمی و غیر رسمی

۸۰ درصد از حجم تولید ناخالص داخلی جهانی، ۸۰ درصد از تجارت جهانی و ۲/۳ از جمعیت جهان به دولت‌های عضو گروه ۲۰ تعلق دارد.

از این‌رو محور بحث‌هایی که قرار است در اجلاس گروه ۲۰ مطرح شود، ازجمله «رشد اقتصاد جهانی»، «مالیات‌های دولتی»، «افزایش اشتغال در جهان» و «وضعیت کنونی اقتصاد جهانی» است. علاوه بر این موضوعات، «مناقشه بین روسیه و اوکراین»، «درگیری‌های مسلحانه در جنوب شرقی اوکراین»، «جنگ در عراق و سوریه»، «بحران لیبی»، «تنش فلسطین و اسرائیل» و «رویارویی روسیه با اتحادیه اروپا و به طور کلی غرب» از دیگر محورهای بحث و بررسی کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس خواهد بود.

سران کشورهای عضو گروه ۲۰، از صبح روز نخست این اجلاس ملاقات‌های غیر رسمی با یکدیگر را آغاز کرده‌اند

روز یکشنبه ۱۶ نوامبر نیز پنج نشست‌ کاری برای بررسی «تامین ثبات و پایداری اقتصاد جهانی» و «تلاش‌ برای بهبود شرایط اقتصادی کشورها» برنامه‌ریزی شده است.

در اجلاس کشورهای گروه ۲۰ نشست گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) نیز برگزار می‌شود. در این نشست روند فعالیت صندوق ذخیره ارزی جدید و بانک توسعه بریکس مورد بررسی قرار خواهدگرفت.

در خبرها آمده است که سران کشورهای آلمان، روسیه، آمریکا، چین و برخی از دیگر کشورها نیز در دیدارهای دو جانبه و چند جانبه در حاشیه این اجلاس، موضوع مبارزه با پیکارجویان داعش و راه‌های تقویت ائتلاف بین‌المللی در این زمینه را بررسی خواهند کرد.

برگزاری جلسه‌ای بین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه و دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز در این اجلاس برنامه‌ریزی شده است. احتمال می‌رود که نشست‌های کوتاهی نیز با سایر مقامات کشورها، ازجمله با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برگزار شود.

روسیه و نمایش قدرت

خبرگزاری رویترز، گزارش داده است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز شنبه در این اجلاس گفته است که خشونت روسیه علیه اوکراین «مخوف» است و دنیا را تهدید می‌کند.

این در حالی است که کشورهای اروپایی مسکو را تهدید کرده‌اند که در صورتی که ارسال اسلحه و سرباز را به مناطقی از اوکراین متوقف نکند، تحریم‌های بیشتری علیه این کشور اعمال خواهند کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه

اوباما گفته است که در صف اول مخالفت با خشونت‌های روسیه در اوکراین است. او به سقوط هواپیمای MH17 به عنوان نمادی از این خشونت‌ها اشاره کرده است.

پیش از این فشارها برای جلوگیری از حضور پوتین در اجلاس کشورهای عضو گروه ۲۰ افزایش یافته بود، اما نخست‌وزیر استرالیا از استقبال برخی اعضا از حضور رئیس‌جمهور روسیه خبر داد و اعلام کرد اعضای این گروه با حضور پوتین به عنوان یکی از اعضای این گروه موافقت کرده‌اند.

در خبرها آمده است که روسیه چهار کشتی جنگی ناوگان پاسیفیک خود را به ساحل استرالیا منتقل کرده است. اشپیگل آن‌لاین، این اقدام روسیه را نوعی «نمایش قدرت» توصیف کرده است.

روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد نیز گزارش داده است که کشتی‌های یادشده روز ۲۳ اکتبر از ولادی‌وستوک، مرکز سرزمین پریمورسکی و قرارگاه بندری ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی روسیه، به سمت سواحل استرالیا راه افتاده‌اند.

کشتی‌های نظامی می‌توانند آزادانه در آب‌های بین‌المللی تردد کنند. به گفته مارک بینسکین، وزیر دفاع استرالیا، کشتی‌های روسی نیز هماهنگ با قوانین موجود در آب‌های بین‌المللی در حرکت هستند.

نیروی دریایی روسیه در زمان برگزاری اجلاس آپک در سنگاپور در سال ۲۰۰۹ و هنگام دیدار دمیتری مدودیف رئیس جمهور وقت روسیه از سان‌فرانسیسکو در سال ۲۰۱۰ نیز کشتی‌های جنگی فرستاده بود.

اعتراض‌هایی در حاشیه اجلاس گروه ۲۰

در آستانه برگزاری اجلاس گروه ۲۰، چند گروه استرالیایی اعتراض‌هایی نسبت به نقض حقوق بشر در گوشه و کنار جهان انجام داده‌اند.

گروهی از هواداران تبت روز جمعه ۱۴ نوامبر کشور چین را متهم به نقض حقوق بشر کردند و خواستار واکنش کشورهای عضو گروه ۲۰ علیه دولت این کشور شدند. گروهی دیگر نیز از رهبران ۱۹ کشور یادشده و اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا علیه نابرابری اقتصادی در جهان مبارزه کنند.

صدها تن از شهروندان استرالیایی نیز روز پنجشنبه ۱۳ نوامبر نسبت به تغییرات آب و هوایی در ساحل معروف باندی در شهر سیدنی، دست به اعتراض زدند.

بر اساس اطلاعات موجود، بیش از ۲۰ گروه مجوز چند گردهمایی اعتراضی در زمان برگزاری اجلاس را از دولت استرالیا دریافت کرده‌اند. یکی از موضوعات اصلی این اعتراض ها، ضرورت کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای در جهان است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.