ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سیاست و سوگ مردمی برای مرتضی پاشایی

در پی مرگ مرتضی پاشایی،

در پی مرگ مرتضی پاشایی، خواننده جوان پاپ که مبتلا به سرطان بود، چند شهر ایران، شهرهای ایرانی‌نشین خارج از ایران و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شاهد فضای عمومی سوگواری برای این خواننده بود.

سوگواری برای این خواننده پاپ اما به روش‌های سنتی انجام نشد. طرفداران این خواننده در ایران ابتدا در روز مرگ وی (۲۳ آبان) مقابل بیمارستان بهمن، بیمارستانی که پاشایی در آن جان سپرد، تجمع کردند و به‌صورت دست‌جمعی ترانه‌های او را خواندند.

سوگواری برای پاشایی مقابل بیمارستان بهمن تهران:

اجتماعات مشابه در شهرهای اصفهان، بوشهر، شیراز و حتی تورنتوی کانادا هم شکل گرفت. در تورنتو مردم در سرمای منهای شش درجه سانتی‌گراد دور هم جمع شدند و باهم دست جمعی آواز خوانند.

مرگ پاشایی توجه سیاست‌مداران را هم به خود جلب کرد. آلن ایر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، مرگ مرتضی پاشایی را در صفحه فیس‌بوک خود تسلیت گفت و به سبک همیشگی‌اش در توجه به سنت‌های اسلامی و ایرانی، پیام تسلیتش را با «انالله و اناالیه راجعون» شروع کرد.

برخی دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی با مقایسه سوگواری‌های عمومی برای پاشایی و سوگواری‌هایی که توسط حکومت برای شخصیت‌های مذهبی، مراجع یا نزدیکان حکومتی تبلیغ می‌شوند، به این نکته اشاره کردند که محبوبیت پاشایی جنبه‌ای «مردمی» دارد و استقبال مردم نسبت به شرکت در این سوگواری‌ها ازاین‌روست.

در روز و شب گذشته، بسیاری از تجمع‌ها برای سوگواری برای مرگ پاشایی در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر برنامه‌ریزی و تبلیغ شدند. به‌عنوان مثال، طرفداران پاشایی در اصفهان با بازنشر این دعوت که به یاد پاشایی در «پل خواجو» جمع خواهند شد و ترانه‌های او را خواهند خواند، توانستند کل طول «پل خواجو» در اصفهان را پر کنند.

سوگواری برای پاشایی در اصفهان:

این تجمع‌ها، موجب نگرانی رسانه‌های حکومتی شده است. باشگاه خبرنگاران جوان گفت‌وگویی را با عنوان «پسرم عاشق نظام جمهوری اسلامی بود/نام پسرم را لکه‌دار نکنید» منتشر کرده است که در آن پدر پاشایی از مذهبی بودن پسرش و حمایت او از حکومت می‌گوید. در این گفت‌وگو این نقل‌قول از پدر پاشایی منتشر شده است: «عده‌ای که در این شرایط سعی دارند سوءاستفاده کرده و پسر من را بدنام کنند می‌گویم؛ نکنید. خواهش می‌کنم بگذارید روح مرتضی در آرامش باشد.»

همچنین آواز خواندن‌های عمومی مردم در سطح شهرها آن هم در ایام ماه محرم که ماه عزاداری‌های رسمی برای امام سوم شیعیان است، حساسیت‌برانگیز شده است.

مرتضی پاشایی، متولد ۱۳۶۳، خواننده، نوازنده و آهنگساز پاپ ایرانی در روز ۲۳ آبان ۱۳۹۳ درگذشت. ابتلای او به بیماری سرطان معده مدتی بود که رسانه‌ای شده بود.

او از خوانندگان پاپی بود که ابتدا در اینترنت شهرت یافت اما بعدها توانست مجوز نیز برای انتشار آلبوم‌هایش کسب کند. نخستین آلبوم او با عنوان «یکی هست» در سال ۱۳۹۱ با مجوز رسمی در ایران انتشار یافت. آلبوم‌های «گل بیتا» و «اسمش عشقه» دو آلبوم دیگر او، بدون مجوز در ایران انتشار یافتند. پاشایی که دانشجوی رشته گرافیک بود و موسیقی را از چهارده سالگی با نواختن ساز گیتار آغاز کرد و آهنگسازی کارهای خودش را خودش انجام می‌داد.

پاشایی در ۱۳ آبان ۱۳۹۳ به علت شرایط وخیم بیماری سرطان در بیمارستان بهمن تهران بستری شد و سرانجام در روز ۲۳ آبان ماه درگذشت. پیکر او روز یکشنبه ۲۵ آبان از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان گورستان بهشت زهرا تشیع خواهد شد.

نماهنگ ترانه «جاده یک‌طرفه» را با صدای مرتضی پاشایی ببینید:

گزارش تصویری از تجمع‌های سوگواری برای مرتضی پاشایی:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روشنا

    وب سایت وابسته به نهاد رهبری (جام نیوز) اولین جایی بود که سعی کرد مرتضی پاشایی رو به رژیم بچسبونه http://www.jamnews.ir/detail/News/413510

  • hasani

    زندانی بزرگ درست کرده اند تا همه جوانان زنده بگور شوند و صدایی برای اعتراض نماند!

  • farid

    خودشان هم می دانند که سیلی بنیان کن در راه است سایت حکومتی عصر ایران: درگذشت "مرتضی پاشایی" خواننده پاپ، آن هم در سنین جوانی قبل از هر چیز تأثرآور است، اما ماجراهای بعد از آن بسیار غافلگیر کننده بود. شبکه های اجتماعی بار دیگر قدرت خود را به رخ کشیدند. موجی که در جامعه به راه افتاد، نشان دهنده سمت و سویی است که نسل جوان ایران بدان روانه است. اقبال گسترده مردم و مشخصاً نسل جوان به یک خواننده پاپ، بسیار معنی دار است و نشان می دهد برغم تمام هیاهوهای تبلیغاتی و برنامه های رسمی، زیر پوست جامعه اتفاقات مستقلی در جریان است. مردم ایران راه خود را می روند و در این میان، نسل جوان ، فارغ از تحمیلات و تضییقات و تحدیدات و تهدیدات، علاقه مندی های خود را دنبال می کند. آنها در شبکه های اجتماعی با یکدیگر قرار گذاشتند و برای "مرتضی پاشایی" مراسم یادبود برگزار کردند. این ماجرا نشان داد که محدودسازی شبکه های اجتماعی از اساس بی فایده است کما اینکه محدودسازی هنرمندان موسیقی نیز نتوانسته است مردم را نسبت به آنان بی اعتنا کند. تنها راه آن است که با این پتانسیل و انرژی اجتماعی بی نظیر همراهی کرد چه آن که هرگونه سدسازی در برابر آن می تواند تنها به ایجاد شکاف در سد و سیلی بنیان کن منتهی شود.....

  • Majid

    مردم را سوگ از برای خود است که بازیچگانی متحرک بیش نبوده و نیستند و نخواهند بود تا زمانیکه از قبور در فرو رفته خود بدر آیند و جمیع مردگان و خبرگان و نخبگانی را که به غل و  زنجیرشان کشیده و بسیج و پاسدار بر سر قبرهایشان گماشته اند با قیام خود به گور فرستند!

  • بابک

    مرتضی روحت شاد. قلب بزرگش طاقت این دنیای کوچیکو نیاورد. تو تبریزم جوونا و طرفدارای بیشمار مرتضی به  یادش شمع روشن کردند. همیشه تو قلبه مایی مرتضی.

  • علي

    پليس ساعت 10 شب به كمك نيروهاي لباس شخصي مردم رو از خيابون هاي سعادت اباد و اطراف بيمارستان بهمن پراكنده كرد/. زد و خورد هم صورت گرفته بود

  • تقیه خانوم

    می گویم نکنید، پدرجان نکنید، پسرتان را بدنام نکنید. این عده ای که می گویید جوانان این آب و خاک اند و کدام سوءاستفاده ؟ آخر اینها کجا بروند چه کنند؟ هپی شوند و آواز بخوانند یا برای بدیهی ترین حقوق نداشته مرد و زن و کودک و اقلیت مرثیه سرایی کنند؟ دنبال رای خود بگردند یا خون ستار؟ از اعدامها بنالند یا از اسیدپاشی ها؟ به خیابان بروند یا به ورزشگاه ؟ آب بازی کنند یا آتش بازی؟ به نام پسرتان از سرطان شکایت دارند. می فهمید پدرجان ؟ سرطان.