ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون و رئیس مرکز هیات امنای وزارت علوم استعفا دادند

جعفر میلی منفرد معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سعید سمنانیان، رئیس مرکز هیات امنا و هیات‌های ممیزه این وزارتخانه، روز ۲۴ آبان‌ماه سال جاری از مسئولیت‌های خود استعفا دادند.

جعفر میلی منفرد معاون آموزشی و سعید سمنانیان رئیس مرکز هیات امنای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از مسئولیت‌های خود در این وزارتخانه استعفا دادند.

جعفر میلی منفرد معاون آموزشی و سعید سمنانیان، رئیس مرکز هیات امنای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، جعفر میلی منفرد معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سعید سمنانیان، رئیس مرکز هیات امنا و هیات‌های ممیزه این وزارتخانه، صبح امروز ۲۴ آبان‌ماه سال جاری از مسئولیت‌های خود استعفا دادند.

میلی منفرد هدف خود از استفعا را «هموار نمودن مسیر» فعالیت برای انتخاب وزیر جدید عنوان کرده است. او در متن استعفای خود به «برخی از نامهربانی ها» اشاره کرده و گفته است به رغم آنکه هیچ گونه مانع قانونی برای مسئولیت وی وجود نداشته در دوره وزارت رضا فرجی دانا نیز اصرار بر استعفا داشته که با مخالفت رو به رو شده است.

برخی از نمایندگان مجلس در دوره وزارت رضا فرجی‌دانا وزیر پیشین علوم تاکید زیادی بر برکناری معاون وزیر علوم داشتند. او پس از روی کار آمدن حسن روحانی، نخست به عنوان رئیس دولت یازدهم برای تصدی وزارت علوم به مجلس معرفی شده بود که موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس نشد. پس از وی، برای مدتی جعفر توفیقی به عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی شد تا اینکه رضا فرجی دانا وزیر علوم شد.

اعتراض‌های نمایندگان مجلس

فرجی دانا در ۱۲ آبان ۱۳۹۲ و پس از آغاز فعالیت به عنوان وزیر علوم، طی حکمی جعفر میلی منفرد را به عنوان معاون آموزشی و سعید سمنانیان را به عنوان معاون وزیر علوم و رئیس مرکز هیأت‌های امنا و هیأت‌های ممیزه مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب کرده بود. این انتصاب ها با مخالفت شماری از نمایندگان مجلس رو به رو شد.

زهره طبیب‌زاده نوری، نماینده مردم تهران در مجلس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره سمنانیان گفته بود که وی «پرونده مناسبی به دلیل حمایت از جریان‌های اصلاح‌طلبان افراطی مثل آقای کدیور ندارد».

این نماینده مجلس در گفت و گو با وب‌سایت خبری «۵۹۸» درباره رابطه سمنانیان با محسن کدیور، پژوهشگر و اندیشمند دینی گفته بود: «آقای سمنانیان فردی است که در حالی که آقای کدیور زندانی بود و با مرخصی برای دفاع از تز دکتری‌اش در دانشگاه تربیت مدرس بیرون آمد، برای این زندانی سابقه‌دار که مشکل سیاسی امنیتی داشت جشن فارغ‌التحصیلی برگزار کرد.»

طبیب‌زاده تاکید کرده بود: «قابل تحمل نیست که همچنین کسانی در وزارتخانه مهمی که با جوانان و مسائل علمی نظام ارتباط مستقیم دارد در چنین پست‌هایی باشند.»

شماری از نمایندگان مجلس در روند استیضاح وزیر علوم دولت یازدهم در تابستان سال جاری نیز از سمنانیان به عنوان فرد فاقد صلاحیت یاد کردند.

انتصاب جعفر میلی منفرد به عنوان معاون آموزشی نیز با واکنش منفی برخی از نمایندگان مجلس روبه‌رو شد و ۸۲ نماینده مجلس در این مورد به رضا فرجی‌دانا تذکر کتبی دادند.

چند روز بعد از این انتصاب، ۱۵۰ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، از او درخواست کردند در برخی انتصابات وزارت علوم مداخله کند. آنها در نامه خود خواستار تجدیدنظر در بعضی از این انتصابات شده بودند.

بحران در وزارت علوم

فرجی دانا اما در پاسخ به نمایندگان معترض مجلس نسبت به انتصاب ازجمله میلی منفرد و سمنانیان به عنوان معاون آموزشی و رئیس مرکز هیات امنای وزارت علوم گفته بود که اگر وزارت اطلاعات اثبات و اعلام کند که این افراد با جریان موسوم به «فتنه» ارتباطی دارند، در این انتصابات تجدید نظر خواهد کرد.

مجموعه این اختلاف‌ها و ازجمله افشای بورسیه‌های غیر قانونی در دوان نهم و دهم، به استیضاح رضا فرجی دانا با ۷۳ رأی موافق، ۱۴۹ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع آرای ۲۴۰ تن از نمایندگان منتهی شد.

پس از استیضاح رضا فرجی‌دانا، حسن روحانی محمدعلی نجفی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه برگزید.

در اواخر ماه گذشته، مجلس بازهم به محمود نیلی احمدآبادی سرپرست دانشگاه تهران به عنوان گزینه وزارت علوم رای اعتماد نداد. پس از آن فخرالدین احمدی دانش آشتیانی برای تصدی پست وزارت به مجلس معرفی شد.

روز سه‌شنبه ۲۷ آبان‌ماه سال جاری، جلسه رای اعتماد به احمدی دانش آشتیانی برای تصدی وزارت علوم برگزار خواهد شد.

شواهد نشان می‌دهد که نمایندگان مجلس تمایلی به دادن رأی اعتماد به وی ندارند. به همین دلیل گفته شده که در این صورت، ممکن است حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران با «حکم حکومتی» رهبر جمهوری اسلامی به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شود.

در چنین شرایطی گفته می شود استعفای دو معاون وزارت علوم نیز در پیوند با بحران های سال جاری این وزارتخانه قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.