ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادستانی تهران: غنچه قوامی با مخالفان و شبکه‌های ماهواره‌ای ارتباط داشت

دادستانی تهران پس از گذشت پنج ماه از بازداشت غنچه قوامی در اطلاعیه‌ای گفته است بازداشت او ربطی به تماشای مسابقه واليبال ندارد و وی به‌دلیل ارتباط با مخالفان بازداشت شده است.

در حالی که نزدیک به پنج ماه از بازداشت غنچه قوامی می‌گذرد، دادستانی تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که وی نه به‌دلیل حضور در ورزشگاه مسابقه والیبال که به‌خاطر ارتباط با شبکه‌های ماهواره‌ای مخالف نظام و «فتنه‌گران» بازداشت شده است.

پرونده غنچه قوامی به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، دادستانی تهران در اطلاعیه‌ای که روز سه‌شنبه ۲۷ آبان‌ماه منتشر کرد بدون اشاره به این‌که چرا پس از گذشت پنج ماه این اطلاعیه منتشر می‌شود، گفته است در رسانه‌های مخالف حکومت بازداشت غنچه قوامی «انعکاس سوء» داشته و به همین دلیل این اطلاعیه منتشر شده است.

غنچه قوامی شهروند ایرانی ـ بریتانیایی، یکی از زنانی بود که ۳۰ خرداد سال ۹۳، برای تماشای بازی تیم ملی والیبال ایران به ورزشگاه آزادی رفته و خواهان اجازه ورود به ورزشگاه‌ برای زنان شده بود. او آن روز همرا‌ه با عده دیگری از زنان بازداشت شد، اما با سپردن تعهد آزادش کردند.

۹ تیرماه، هنگامی که او به بازداشتگاه مراجعه کرد تا وسایل شخصی‌اش را تحویل بگیرد، بار دیگر بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان اوین به‌سر می‌برد.

اکنون دادستانی تهران می‌گوید غنچه قوامی سابقه بازداشت قبلی داشته و در روز ۳۰ خردادماه «به‌طور اتفاقی» توسط مأموران پليس مستقر در ورزشگاه، بازداشت می‌شود.

بنا بر اطلاعیه دادستانی تهران، «وی پس از بازداشت، مبادرت به عکس‌برداری از مقر پليس و افراد حاضر در آن جا» می‌کند اما همان روز بدون قيد آزاد می‌شود.

دادستانی تهران مدعی شده است که روز ۳۱ خرداد، غنچه قوامی برای دريافت مدارک هويتی خود مراجعه کرده و «اين بار از وی يک دستگاه تلفن همراه کشف می‌شود که حاوی تصاوير و فيلم‌های متعدد مرتبط با عوامل جريان فتنه بوده است».

نهادها و مسئولان حکومتی ایران از رویدادهای پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به‌عنوان «فتنه» یاد می‌کنند و کسانی را که در اعتراضات شرکت کرده بودند «فتنه‌گر» می‌نامند.

دادستانی تهران افزوده است که با احضار غنچه قوامی در تاریخ ۸ تیرماه، تحقیقاتی صورت گرفته و معلوم شده که وی «در فعاليت‌های تبليغی عليه نظام مشارکت داشته و ضمن ارتباط با دست‌اندرکاران و مرتبطين شبکه‌های ماهواره‌ای از جمله شبکه بی‌بی‌سی فارسی و اپوزيسيون خارج از کشور، در تجمعات و راهپيمايی‌های ضد نظام حضور داشته است».

این نخستین باری است که اتهام ارتباط با شبکه‌های ماهواره‌ای و اپوزیسیون خارج از کشور به غنچه قوامی زده می‌شود.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل غنچه قوامی پیش‌تر گفته بود که دادگاه برای موکلش به اتهام «تبلیغ علیه نظام» یک سال حبس صادر کرده اما هم‌زمان با افزایش حمایت‌ها از کارزار جهانی برای آزادی غنچه قوامی، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران گفت که هنوز پایان رسیدگی به پرونده غنچه قوامی اعلام نشده و در این رابطه نیز هنوز حکمی صادر نشده است.

سخنگوی قوه قضائیه علت بازگشت پرونده قوامی به دادسرا را، اعتراض به صدور قرار منع تعقیب در مورد یک اتهام دیگر این زندانی دانست.

دادستانی تهران در اطلاعیه خود با اعلام این‌که پرونده غنچه قوامی به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده، افزوده است: «دستگيری و تشکيل پرونده اتهامی برای غنچه قوامی، ارتباطی به موضوع حضور نامبرده در ورزشگاه آزادی و تماشای مسابقات واليبال نداشته و نامبرده صرفا از جهت اتهامات منعکس در پرونده تحت تعقيب قرار گرفته است.»

چند روز پیش سایت انصاف‌نیوز به‌نقل از وکیل غنچه قوامی نوشت که او نادم شده است.

این گزارش، به‌نقل از محمود علیزاده طباطبایی نوشته بود: «غنچه قوامی در فضای مجازی و غیره یک فعالیت‌هایی داشته است که فکر نمی‌کرده علیه نظام باشد.»

خانواده غنچه قوامی بارها گفته‌اند که فرزندشان هیچ حرکت سیاسی و خلاف قانونی انجام نداده و خلاف او علاقه به دیدن مسابقه والیبال بوده است.

بازداشت غنچه قوامی اعتراضات گسترده‌ای را در سطح جهان برانگیخت. سازمان عفو بین‌الملل و وزارت امور خارجه بریتانیا از محکومیت وی ابراز نگرانی کردند. «آری گراسا فیلهو»، رئیس برزیلی فدراسیون جهانی والیبال در سی‌‌وچهارمین کنگره جهانی والیبال در ایتالیا، از جمهوری اسلامی خواست تا غنچه قوامی را آزاد کند؛ وزرای ورزش و امور خارجه اتریش نیز خواهان آزادی غنچه قوامی شدند و سرانجام فدراسیون جهانی والیبال با ارسال نامه‌ای به رئیس فدراسیون والیبال ایران، میزبانی مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان را از ایران گرفت و به آرژانتین سپرد.

به‌نظر می‌رسد که اطلاعیه دادستانی تهران آن هم پس از گذشت پنج ماه از بازداشت غنچه قوامی، تلاشی است از سوی مسئولان حکومتی برای خارج شدن از زیر فشارهای جهانی به‌ویژه در عرصه ورزشی.

غنچه قوامی در حال حاضر در زندان قرچک (زندان شهر ری)، محل نگهداری «مجرمان خطرناک» به‌سر می‌برد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Bahram

    رژیم ایران آنقدر بی‌ آبرو هست که این هم روی سر همیه آنها.رژیم به افکار عمومی مردم ایران که هیچ، به جهانیان هم اهمیتی نمیدهند.این حضرات آب از سرشان گذشته است.پس از سی‌ و پنج سال اعمال جنایتکارانه غیر قانونی علیه زنان، اینک از مجلسشان قانون میگذرانند و دست به اسید پاشی میزنند. جامعه اسلامیشان پر است از فساد،دزدیهای کلان،دراگ،فحشا و فقر.با قوانین پوسیده و گندیده هزاره قبل انتظاری غیر از این نمیتوان داشت. ایرانیان خارج کشور بجز گروهی ته لیس ولایت،فرد فردشان اپوزیسیون رجیمند.چه کشف مهمی پس از چهار ماه در مورد دختر جوان غنچه قوامی کرده اند.