ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سرطان عامل مرگ سالانه ۳۰ هزار ايرانی

نزدیک به نیم میلیون ایرانی به سرطان مبتلا هستند، سالانه ۹۰ هزار نفر نيز به اين بيماری دچار می‌شوند و از ميان مبتلايان ۳۰ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

در روزهای گذشته،‌مرگ مرتضی پاشايی، خواننده موسيقی پاپ و مجيد بهرامی، بازيگر جوان سينما و تئاتر بر اثر بيماری سرطان، بار ديگر زنگ خطر اين بيماری را در ايران به صدا درآورده است. مرتضی پاشايی به سرطان معده و مجيد بهرامی به سرطان خون مبتلا بود.

درمان سرطان در ایران به دلیل این‌که تحت پوشش بیمه‌ها نیست بسیار گران تمام می‌شود

در ايران نزديک به نيم ميليون نفر به بيماری سرطان مبتلا هستند و سالانه ۹۰ هزار نفر نيز به اين بيماری دچار می‌شوند و از ميان مبتلايان، سالانه ۳۰ هزار نفر نيز جان خود را از دست می‌دهند.

روزنامه دولتی ايران در شماره سه‌شنبه ۲۷ آبان نوشت افزون بر مرتضی پاشايی و مجيد بهرامی، «همايون خرم، موسيقیدان و آهنگساز، حميد سمندريان کارگردان و نويسنده تئاتر و خسرو شکيبايی، بازيگر» افراد سرشناس ديگری هستند که در چند سال گذشته به دليل ابتلا به سرطان جان خود را از دست داده‌اند.

بر پايه اين گزارش «بررسی‌ها نشان داده شيوع سرطان از‌ سال ۶٨ تا ٨٨ در ايران، بيش از شش برابر افزايش داشته و پيش‌بينی می‌شود آمار ابتلا به سرطان در ايران تا ٢٠‌سال آينده دو برابر شود.»

«مواد غذايی ناسالم، آب و صيفی‌جات و سبزيجات آلوده به نيترات، وجود فلزات سنگين مانند آرسنيک در آب، آلودگی هوا و مصرف غذاهای آماده و فست‌فودی» از جمله دلايل افزايش بيماری سرطان در ايران به شمار می‌آيد.

بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت ايران در حال حاضر سرطان پروستات در مردان و سرطان پستان در زنان بيشترين شيوع را در کشور داشته و سرطان‌های معده، ريه و کبد به‌عنوان کشنده‌ترين سرطان‌ها در ايرانيان شناخته شده‌اند.

اسماعيل اکبری، رئيس مرکز تحقيقات سرطان می‌گويد: «اين دو نوع سرطان شايع در بين زنان و مردان (پستان و پروستات) به دليل مراقبت‌های بهداشتی که از سال‌های گذشته در اين زمينه آغاز شده است رو به کاهش است و پيش‌بينی می‌شود طی ۱۰ سال آينده سرطان روده، کلورکتال و پروستات جای خود را به سرطان معده و سرطان دهانه رحم و تخمدان جای خود را به سرطان پستان بدهد.»

به‌گفته رئيس مرکز تحقيقات سرطان، اين بيماری دومين عامل مرگ‌ومير در ايران به‌شمار می‌آيد.

درمان سرطان در ایران به دلیل این‌که تحت پوشش بیمه‌ها نیست بسیار گران تمام می‌شود. به گفته مقامات وزارت بهداشت، خانواده‌ای که دارای بیمار سرطانی باشد، به دلیل هزینه‌های درمان این بیماری به زیر خط فقر سقوط می‌کند.

با این حال چند روز پیش حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وعده داد که هزینه درمان سرطان در این کشور کاهش پیدا کند.

در سال‌های اخیر، آلودگی هوا در نتیجه مصرف بنزین غیراستاندارد و ارسال پارازیت‌ها برای جلوگیری از پخش شبکه‌های ماهواره‌ای در ایران نیز، از جمله عواملی اعلام شده‌اند که موجب سرطان می‌شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.