ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاسخ مادر غنچه قوامی به اطلاعيه دادستانی تهران

سوسن مشتاقيان، مادر غنچه قوامی گفت دخترش هیچ ارتباطی با اپوزیسیون ندارد و تمام بازجویی‌هایش هم در رابطه با شرکت در ورزشگاه والیبال بوده است.

در حالی که دادستانی تهران در اطلاعیه خود غنچه قوامی را به ارتباط با مخالفان متهم کرده و گفته بود اتهامات وی هیچ ربطی با حضور در ورشگاه والیبال ندارد، مادر وی می‌گوید دخترش هیچ ارتباطی با اپوزیسیون ندارد و تمام بازجویی‌هایش هم در رابطه با تماشای مسابقه والیبال بوده است.

غنچه قوامی در کنار مادرش سوسن مشتاقیان

پس از انتشار اطلاعيه دادستانی تهران در روز سه‌شنبه ۲۷ آبان‌ماه، سوسن مشتاقيان، مادر غنچه قوامی در گفت‌وگو با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران اتهامات نسبت داده‌شده به دخترش در این اطلاعیه را نادرست خواند و گفت: «غنچه هيچ ارتباطی با اپوزيسيون نداشته است. فرزندم در جريان تماشای مسابقه واليبال دستگير شده و تمام بازجويی‌هايش هم حول اين محور بود.»

وی افزود: «بازجويش پس از ۵۰ روز از بازداشت او، وقتی من و پدرش را ديد خواست تا اسم بقيه عوامل و دست‌اندرکاران کمپين واليبال را به او بدهيم و بگويیم که از کجا خط می‌گرفتند.»

غنچه قوامی، شهروند ایرانی ـ بریتانیایی، یکی از زنانی بود که ۳۰ خرداد سال ۹۳، برای تماشای بازی تیم ملی والیبال ایران به ورزشگاه آزادی رفته و خواهان اجازه ورود به ورزشگاه‌ برای زنان شده بود. او آن روز همرا‌ه با عده دیگری از زنان بازداشت شد، اما با سپردن تعهد آزادش کردند.

۹ تیرماه، هنگامی که او به بازداشتگاه مراجعه کرد تا وسایل شخصی‌اش را تحویل بگیرد، بار دیگر بازداشت شد و از آن زمان در بازداشت به‌سر می‌برد.

دادستانی تهران در اطلاعیه خود که پنج ماه پس از بازداشت غنچه قوامی منتشر شده بود، گفت که او سابقه بازداشت قبلی داشته و در روز ۳۰ خردادماه «به‌طور اتفاقی» توسط مأموران پلیس مستقر در ورزشگاه، بازداشت شده است.

بنا بر اطلاعیه دادستانی تهران، «او پس از بازداشت، مبادرت به عکس‌برداری از مقر پلیس و افراد حاضر در آن‌جا» کرده و هنگام دریافت مدارک هویتی خود، از او «یک دستگاه تلفن همراه کشف می‌شود که حاوی تصاویر و فیلم‌های متعدد مرتبط با عوامل جریان فتنه بوده است».

دادستانی تهران همچنین افزوده بود که در تحقیقات معلوم شده که غنچه قوامی «در فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام مشارکت داشته و ضمن ارتباط با دست‌اندرکاران و مرتبطین شبکه‌های ماهواره‌ای از جمله شبکه بی‌بی‌سی فارسی و اپوزیسیون خارج از کشور، در تجمعات و راهپیمایی‌های ضد نظام حضور داشته است».

این نخستین باری بود که اتهام ارتباط با شبکه‌های ماهواره‌ای و اپوزیسیون خارج از کشور به غنچه قوامی زده می‌شد.

مادر غنچه قوامی در مورد سابقه بازداشت قبلی فرزندش گفت: «غنچه روز ۱۸خردادماه سال ۱۳۹۳ به دليل حجاب در ميدان ونک دستگير شد و به بازداشتگاه وزرا منتقل شد که چند ساعت بعد آزاد شد. اين تنها سابقه بازداشت اوست.»

سوسن مشتاقيان همچنين در مورد ارتباط دخترش با بی‌بی‌سی فارسی گفت: «در دوران دانشجويی فقط يک مطلب در مورد تأثير تحريم‌های اقتصادی بر زندگی زنان ايرانی در وبلاگ مهمان بی‌بی‌سی در سال ۲۰۱۳ نوشت.»

وی افزود اين تنها فعاليت رسانه‌ای دخترش با اين شبکه خبری بوده و هيچ مطلب ديگری هم برای رسانه ديگر ننوشته است.

استعفای وکیل غنچه قوامی

با این حال سوسن مشتاقيان از ارسال مجدد پرونده دخترش به دادگاه انقلاب اظهار خشنودی کرد و گفت: «من خيلی خوشحالم که پرونده دخترم با همان اتهام قبلی به دادگاه برگشته و مطمئنم به زودی تکليفش روشن می‌شود.»

مادر غنچه قوامی همچنين اعلام کرد که محمود عليزاده طباطبايی، وکيل فرزندش روز ۲۶ آبان‌ماه استعفای خود را از وکالت اين پرونده داده است.

چند روز پیش، سایت انصاف‌نیوز به‌نقل از وکیل غنچه قوامی نوشت که او نادم شده است.

این گزارش، به‌نقل از محمود علیزاده طباطبایی نوشته بود: «غنچه قوامی در فضای مجازی و غیره یک فعالیت‌هایی داشته است که فکر نمی‌کرده علیه نظام باشد.»

غنچه قوامی در حال حاضر در زندان قرچک (زندان شهر ری)، محل نگهداری «مجرمان خطرناک» به‌سر می‌برد و در انتظار اعلام حکم دادگاه بدوی است.

بازداشت غنچه قوامی اعتراضات گسترده‌ای را در سطح جهان برانگیخت. سازمان عفو بین‌الملل و وزارت امور خارجه بریتانیا از محکومیتش ابراز نگرانی کردند. «آری گراسا فیلهو»، رئیس برزیلی فدراسیون جهانی والیبال در سی‌‌وچهارمین کنگره جهانی والیبال در ایتالیا، از جمهوری اسلامی خواست تا غنچه قوامی را آزاد کند؛ وزرای ورزش و امور خارجه اتریش نیز خواهان آزادی غنچه قوامی شدند و سرانجام فدراسیون جهانی والیبال با ارسال نامه‌ای به رئیس فدراسیون والیبال ایران، میزبانی مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان را از ایران گرفت و به آرژانتین سپرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رضا

    ظاهرا حضرات حزب اله میزان بهره هوشی دیگران را هم به اندازه خودشان \نداشته اند. اصلا کسی که وارد پاسگاه پلیس میشود امکان بردن موبایل به داخل را ندارد. تا به \اسگاه برسد چند بار فرد را جستجو میکنند و در هنگام ورود به پاسگاه هم همینطور.!!

  • Bahram

    چقدر بیشرمند این مسلمانان محمدی. دختر بیگناهی را بمدت پنج ماه در زندان انفرادی و اینک در بین زنان خطر ناک، بخاطر تقاضای تماشای والیبال.

  • اسماعیل احمدی / زرتشت

    درود . فشارهای حکومت بر غنچه قوامی فقط برای ایجاد ترس در زنان مبارز است و نتیجه هم ندارد ...........

  • شاهد

    برای هواداران نظام مقدس ! طنز در جایی کاربرد دارد که اغلب چیز ها درست باشد و اندکی کج تا طنز ان کج را هدف گیرد ! انجاکه همه چیز کج است و اقعیت خود طنز است ! کسی روزگاری گفت تاریخ دوبار تکرار می شود بار اول تراژدی بار دوم کمدی خنده دار ! انکس که نمی تواند به طنز فیلم براداری از درون پاسگاه پلیس توسط غنچه قوامی بخندد تروشرویی است با نیتی کج! طنز ابراهیم نبوی را بخوانیم ! در اطلاعیه قوه قضائیه آمده است که "در تاریخ ۳۰/ ۳/ ۱۳۹۳ متهم که واجد سابقه‌بازداشت قبلی بوده، به طور اتفاقی توسط ماموران پلیس مستقر در ورزشگاه، بازداشت می‌گردد." توضیح این که با توجه به بازداشت این شخص در استادیوم والیبال که کاملا اتفاقی صورت گرفته، احتمالات مختلفی مطرح شده که واقعا چه اتفاقی باعث شده که این بازداشت اتفاقی رخ بدهد؟ یکی از این احتمالات این است که ایشان داشته با سرعت ۱۵۰ کیلومتر از وسط سالن ورزشگاه رد می‌شد که مامورین پلیس برای اینکه با عبور اتومبیل نامبرده از وسط زمین بازی، مسابقه قطع نشود یا موقع رد شدن ماشین از زیر تور، تور مذکور پاره نشود، ماشین وی را متوقف می‌کنند، بعد که ماشینش متوقف می‌شود یکی از مامورین متوجه او شده و می‌گوید "غنچه! توئی؟" و وقتی وی صورتش را برمی‌گرداند، مامورین یقین می‌کنند که او را بطور تصادفی بازداشت کرده‌اند. گفته شده است که وقتی غنچه قوامی به شکلی بسیار تصادفی، بدون هیچ ربطی به والیبال و تماشای آن توسط زنان و فدراسیون جهانی و داورزنی و آفساید جعفر پناهی و تو ای پری کجایی، به مرکز نیروی انتظامی منتقل می‌شود، در هنگام پیاده شدن از ماشینش، یک فقرi موبایل وی معروف به اپل، با نام مستعار آیفون سیکس که با‌ام آی سیکس سازمان اطلاعاتی روباه پیر ارتباط داشته به زمین خورده و در همان حال مبادرت از عکاسی و فیلمبرداری و خودبخود ارسال فیلمها و بارگذاری آن در سازمان اطلاعات خارجی یوتیوب از مراکز سیا می‌نماید و همزمان کلیه فیلمها و عکس‌ها و صداهای مربوط به فتنه گران که در آن موبایل، معروف به آیفون سیکس( بخوانید‌ام آی سیکس) بوده، زرپی در اختیار مامورین مربوطه قرار می‌گیرد. براساس شواهد و مستندات، شخص مذکور بعد از دستگیری تصادفی آزاد شده و سه روز بعد خودش بطور کاملا تصادفی به همان مرکز رفته و بطور تصادفی در را بازکرده و به داخل یکی از اتاق‌ها یکی از مامورین را گرفته و وی را مجبور می‌کند که بطور تصادفی به اعترافات متهم در رابطه با فتنه گوش کند

  • محبی

    از کی تا حالا الگوی قوه قضاییه ایران پلیس انگلیس شده؟ هر اشتباهی که تو انگلیس می شه باید تو ایران تکرار بشه؟

  • علی

    همین خانم قوامی آیا جرآت می کند از داخل پاسگاه پلیس انگلیس در حین بازجویی یا بازداشت عکس و فیلم بگیرد؟