ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران:

«بازرسی سایت‌های هسته‌ای ایران پذیرفتنی نیست»

علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته است که هيچ نوع بازرسی ويژه‌‌ کشورهای غربی از سايت‌های هسته‌ای‌ این کشور پذیرفته نمی‌شود.

علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که هيچ نوع «بازرسی ويژه‌‌» کشورهای غربی از سايت‌های هسته‌ای‌ این کشور، «پذیرفته نمی‌شود».

به عقیده رئيس سازمان انرژی اتمی، «ايران آمادگی دارد برای تامين سوخت با کشورهای ديگری به جز روسيه قرارداد امضا کند»

علی‌اکبر صالحی در برنامه گفت‌وگوی ويژه خبری شبکه دو صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ضمن شرح تفصیلی روند فعالیت راکتورهای هسته‌ای ایران از جمله نیروگاه‌های اراک، بوشهر و تهران و همچنین ساخت دو نیروگاه دیگر در بوشهر به واسطه عقد قرارداد اخیر با کشور روسیه، تاکید کرد: «امضای قرارداد اخير با روس‌ها موضع ما را در گفت‌وگو با گروه ۱+۵ قوی‌تر می‌کند.»

هفته پيش قراردادی بین ایران و روسیه امضا شد که مربوط به توافقنامه ایران و روسیه در سال ۱۹۹۲ میلادی درباره استفاده صلح‌آميز هسته‌ای به ويژه ساخت نيروگاه هسته‌ای است. در این توافقنامه روسیه متعهد به ساخت چهار نیروگاه در بوشهر ایران شده است. بر این اساس این کشور باید دو نيروگاه ديگر در این منطقه بسازد.

صالحی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه «در مذاکرات با ۱+۵ چند نکته مهم از جمله راکتور اراک و غنی‌سازی مطرح است»، ادامه داد: «آنها ادعا می‌کنند که نيروگاه اراک راه را برای انحراف فعاليت‌های صلح‌آميز فراهم می‌کند که به آنها گفتيم اين نيروگاه را طوری طراحی می‌کنيم که دغدغه شما رفع شود.»

به گفته وی، سوخت راکتور تهران فراهم شده است. بخشی از سوخت راکتور اراک نيز ساخته‌ شده که ساخت بقيه آن به دليل مذاکرات متوقف شده است. مقدمات ساخت سوخت نیروگاه بوشهر هم فراهم شده تا مجتمع‌های سوخت اين نيروگاه توسط روسیه ساخته شود.

رئيس سازمان انرژی اتمی اضافه کرده است که «در زمينه غنی‌سازی نيز پيشنهاد پلکانی را ارائه کرديم که ما پس از هشت سال بايد دست‌کم نيازهای سوخت هسته‌ای را تامين کنيم که ميزان آن ۱۹۰ هزار سو (واحد جداسازی) است.»

صالحی اضافه کرد: «جزئيات اين روش پلکانی در مذاکرات اخیر روشن خواهد شد.»

«انتقال سوخت به کشورهای خارجی شایعه است»

رئيس سازمان انرژی اتمی، انتقال سوخت به خارج از کشور را شايعه دانست و گفت: «اگر قرار باشد پودر سوخت را به مجتمع‌های سوخت تبديل کنيم چه دليلی دارد آن را به خارج ارسال کنيم؟»

وی گفت: «خنده‌دار است که قرص سوختی را که توليد می‌کنيم به خارج بفرستيم که آن را داخل لوله سوخت قرار دهند؛ زيرا ما لوله‌های سوخت را ساخته‌ايم و قرص را همين جا داخل لوله‌ها قرار می‌دهيم.»

به عقیده صالحی، «ايران آمادگی دارد برای تامين سوخت با کشورهای ديگری به جز روسيه قرارداد امضا کند».

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی این مقام دولتی، هر سوخت ۳۰۰، ۴۰۰ کيلو اورانيوم می‌خواهد و در چهار مجتمع سوخت در ایران بيش از هزار کيلو اورانيوم غنی شده است.

صالحی امکانات ساخت سوخت در کشور را بسیار «گسترده» عنوان کرد و گفت: «با توجه به اين موضوع ما هيچ نوع بازرسی ويژه‌ای را از سايت‌های هسته‌ای‌مان نمی‌پذيريم و قبول نمی‌کنيم کشور ويژه‌ای در اين زمينه باشيم.»

رئيس سازمان انرژی اتمی افزود: «اين سازمان به مرحله‌ای از تکامل فنی و علمی دست يافته است که آرام آرام دستاوردهای آن به بازار عرضه می‌شود.»

او از جمله تاکید کرد که  ليزرهای ساخته شده در سازمان انرژی اتمی در عرصه سلامت به‌کار گرفته شده است و راديو داروهای ایران نياز ۸۰۰ هزار بيمار را در این زمینه رفع می‌کند.

صالحی همچنین اعلام کرد که ۱۵ هزار نفر در سازمان انرژی اتمی فعال هستند و «با توجه به قراردادهايی که با روسيه امضا شده است، فارغ التحصيلان هسته‌ای نبايد دغدغه شغل داشته باشند».

آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی از روز سه‌شنبه، ۱۷ نوامبر آغاز شده است.

در این دیدارها دوباره تمام جزئیاتی که تاکنون درباره فعالیت هسته‌ای ایران دسته‌بندی شده است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نکات مورد اختلاف میان کشورهای در حال مذاکره، «میزان و ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران» و همین‌طور «زمان‌بندی رفع یا تعلیق تحریم‌ها» است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرامرز

    ج.ا با این کار داره ثابت میکنه که بدنبال بمب اتمی است