ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی:

«ایران به پرسش‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی پاسخ نداده است»

به گفته یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، ایران به پرسش‌های این نهاد درباره پاره‌ای ابهامات پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای خود پاسخ نداده است.

به گفته یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، ایران به پرسش‌های این نهاد درباره پاره‌ای ابهامات پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای خود پاسخ نداده است.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

به گزارش خبرگزاری‌های غربی از جمله رویترز، یوکیا آمانو روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان سال جاری در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که همزمان با سومین روز مذاکرات وین هشت برگزار شده، گفته است که ایران به پرسش‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی که مرجع تعیین صحت برنامه‌های اتمی ايران است، درباره «تحقيقات مشکوکی که در گذشته انجام داده» و گمان می‌رود که در پیوند با ساخت سلاح‌های اتمی است، پاسخ نداده است.

آمانو گفته است که به دلیل عدم توضیح و پاسخ ايران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در موقعیتی نیست که درباره مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران اظهار نظر کند.

او تاکيد کرده که لازم است ایران برای حل مسائل باقیمانده و تکمیل اطلاعات ضروری ازجمله اطلاعات، اسناد، تاسيسات، مواد و دایره کارکنان نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور، به همکاری خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سرعت ببخشد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرده است که این نهاد به بازرسی‌ها و نظارت‌های خود بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران طبق توافق ژنو ادامه خواهد داد.

دعوت آمانو از ایران برای تکمیل اطلاعات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای این کشور در حالی صورت گرفته است که شب گذشته، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت که هیچ نوع «بازرسی ویژه‌‌» کشورهای غربی از سایت‌های هسته‌ای‌ این کشور، «پذیرفته نمی‌شود».

علی لاريجانی، رئيس مجلس ایراننيز گفته که لازم است «طرف مقابل در مذاکرات عاقلانه رفتار کند تا تصورات اشتباه آنان را به مسیر غلط نبرد».

او تاکید کرده است: «ما در این راستا همکاری می‌کنیم، ولی غربی‌ها مدام حرف کلفت‌تر می‌زنند.»

جمهوری اسلامی ایران معتقد است که همواره با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری مثبت و سازنده داشته است.

مذاکرات فشرده در وین

از روز سه‌شنبه، ۱۷ نوامبر/ ۲۸ آبان و در آستانه مهلت نهایی تعیین شده برای حل و فصل پرونده اتمی ایران در روز ۲۴ نوامبر، ‫آخرین تلاش‌های طرفین مذاکره‌کننده برای رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای آغاز شده است. پایان تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه این کشور و رفع نگرانی‌های کشورهای عضو گروه ۱+۵ در زمینه صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران موضوع این گفت‌وگوهاست.

جان کری وزیر خارجه آمریکا امروز نیز با لوران فابیوس، همتای فرانسوی خود دیدار و درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده است.

هیئت ایران در وین تاکنون مذاکراتی با مقامات روسی، چینی، آمریکایی، فرانسوی، بریتانیایی و آلمانی انجام داده اند. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز به زودی به گروه مذاکره کننده ۱+۵ می‌پیوندد.

او در روزهای اخیر با فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا در لندن درباره پرونده اتمی ایران گفت‌و‌گو کرده است.

پس از این دیدار ، هاموند در بیانیه‌ وزارت خارجه بریتانیا ضمن اینکه از ایران خواسته انعطاف بیشتری در مذاکرات داشته باشد، تاکید کرد که امکان رسیدن به توافق وجود دارد، اما نوشت: «ما با توافق بد موافقت نمی‌کنیم.»

او در گفت‌وگو با خبرنگاران نیز پیرامون دست‌یابی به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ تا روز ۲۴ نوامبر/ سوم آذر، خوشبین نبوده و  برای تمدید مهلت مذاکرات ابراز امیدواری کرد.

وزیر خارجه آمریکا امروز نیز با لوران فابیوس، همتای فرانسوی خود دیدار و درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده است.

به گفته فابیوس اختلاف‌نظر بین طرفین مذاکره پیرامون نکاتی کلیدی همچنان باقی است.

وزیر امور خارجه فرانسه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جان کری در پاریس گفته است که اتحادیه اروپا به دنبال توافق با ایران است. وی ابراز امیدواری کرده است که اختلاف‌نظرها در روزهای پیش رو کاهش یابد.  او در عین حال رویکرد ایران را در این میان تعیینکننده دانسته است.

جان کری نیز تاکید کرده است که دیگر اعضای گروه ۱+۵ نیز با وجود اختلاف‌های جزئی، رویکردی مشابه فرانسه در مذاکرات با ایران دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرامرز

    ج.ا ایران ،جهان را مسخره کرده .اخوند ها شر مطلق هستند