ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگ مشکوک ۴۳ دانشجو: تظاهرات اعتراضی گسترده در مکزیک

در پی مرگ مشکوک ۴۳ دانشجو در مکزیک، ده‌ها هزار نفر در همبستگی با این جوانان تظاهرات کردند. خانواده‌های دانشجویان این حرکت اعتراضی را رهبری می‌کردند.

در مکزیکوسیتی ده‌ها هزار نفر از مردم در همبستگی با ۴۳ دانشجویی که گفته ‌شده به‌شکل مشکوکی کشته شده‌اند در یک حرکت اعتراضی به رهبری خانواده‌های دانشجویان، دست به تظاهرات زدند.

تظاهرکنندگان از سه مکان نمادین پایتخت به سمت میدان مرکزی زوکالو حرکت کردند اما قبل از تجمع مردم در این میدان درگیری‌های شدیدی میان معترضان و پلیس در گرفت.

در پای بنای یادبود استقلال در مکزیکوسیتی تظاهرکنندگان شعار می‌دادند: «آن‌ها را زنده گرفتید، آن‌ها را زنده می‌خواهیم» و «عدالت، عدالت».

۴۳ جوان ناپدید شده، دانشجویان تربیت معلم بودند که در روز ۲۶ سپتامبر برای شرکت در یک تجمع اعتراضی علیه دستمزد کم معلمان روستاها با اتوبوس عازم ایگوالا، شهری واقع در ایالت گوئررو شدند اما پلیس به روی آن‌ها آتش گشود. پس از کشته شدن سه دانشجو در تیراندازی و گریز و فرار عده‌ای دیگر، مابقی ناپدید شدند. خسوس موریلو، دادستان مکزیک، روز جمعه ۸ نوامبر اعلام کرد که به احتمال زیاد، یک گروه تبهکار، دانشجویان را کشته، آن‌ها را سوزانده و سپس باقی اجساد را در رود ریخته است.

خانواده‌ها و هم‌کلاسی‌های قربانیان اما به نتایج این تحقیقات مشکوک‌اند. آن‌ها می‌گویند تنها این ۴۳ دانشجو نیستند که ناپدید شده‌اند، هزاران نفر دیگر نیز همین سرنوشت را داشته‌اند.

این رویداد مهم‌ترین بحران برای انریکه پنیا نیِتو از آغاز روی کار آمدنش در دسامبر ۲۰۱۲ تاکنون است.

برخی اعتراضات منجر به خشونت شد

حدود ۲۰۰ جوان معترض در نزدیکی فرودگاه مکزیکوسیتی دست به اقدام خشونت‌آمیز زدند. آن‌ها که صورت خود را پوشانده بودند به روی پلیس کوکتل مولوتف و مواد آتش‌زا پرتاب کردند. دست‌کم ۱۵ تن از معترضان بازداشت شدند.

در مقابل کاخ ملی مکزيکوسيتی پليس ضد شورش با تظاهرکنندگان درگير شد.

در مقابل کاخ ملی مکزيکوسيتی نیز پليس ضد شورش با تظاهرکنندگان درگير شد. مأموران پلیس با ماشين‌های آب‌پاش معترضان را مورد هدف قرار دادند و برخی از معترضان به سپرهای پليس لگد زدند.

در سن کریستوبال دو لاس کاساس، واقع در ایالت جنوبی چیاپاس، شورشیان به چندین مغازه حمله کرده و به سوی ساختمان شهرداری کیسه‌های رنگ پرتاب کردند.

انریکه پنیا نیِتو، رئیس‌جمهور مکزیک، مردم را به آرامش دعوت کرد. او در مراسم نظامی سالگرد انقلاب مکزیک گفت: «ما مکزیکی‌ها به خشونت نه می‌گوییم.»

او افزود: «حمله به مؤسسات، حمله به مکزیکی‌هاست.»

والدین ۴۳ دانشجوی ناپدیدشده در مکزیک سفر اعتراضی خود به شهرها را از چندی پیش آغاز کرده‌اند. آن‌ها معتقدند فرزندان‌شان زنده‌اند و خواهان فشار بر مقامات دولتی در این‌باره‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.