ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات ریاست جمهوری تونس آغاز شد

استقبال تونسی‌ها از انتخابات ریاست جمهوری کمتر از انتخابات پارلمان است. حزب اسلام‌گرای نهضت در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی‌کند.

چهار سال پس از برکناری زین‌العابدین بن‌علی، رییس جمهوری پیشین، تونسی‌ها برای نخستین بار در انتخابات آزاد ریاست جمهوری شرکت می‌کنند.

انتخابات ریاست جمهوری تونس آغاز شد

یکشنبه ۲ آذر/ ۲۳ نوامبر انتخابات ریاست جمهوری تونس آغاز شد. خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که از چند ساعت پیش از آغاز انتخابات ریاست جمهوری، رأی‌دهندگان تونسی مقابل حوزه‌های رأی‌گیری صف کشیده بودند. با این‌حال استقبال مردم کمتر از استقبال آنان از انتخابات پارلمان تونس گزارش شده است.

در برخی شهر‌ها و روستاهایی که در نوار مرزی تونس با الجزایر قرار دارد، حوزه‌های رأی‌گیری به خاطر پاره‌ای ملاحظات امنیتی کارشان را دو ساعت دیر‌تر از جاهای دیگر آغاز کردند. کمیسیون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تونس اعلام کرده است که در کوهستان‌های این مناطق شبه‌نظامیان اسلامگرا پناه گرفته‌اند و احتمال داده می‌شد که آنان امنیت رأی‌دهندگان را به مخاطره بیندازند.

از نتایج همه‌پرسی‌ها چنین برمی‌آید که باجی قائد السبسی، سیاستمدار ۸۷ ساله سکولار از بخت بیشتری در انتخابات ریاست جمهوری تونس برخوردار است.

۲۷ شخصیت سیاسی نامزد ریاست جمهوری تونس شده‌اند. رقابت اصلی اما بین منصف مرزوقی، رئیس جمهوری فعلی تونس و باجی قائد السبسی جریان دارد. از ۲۷ نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکنون چهار نفر از گردونه رقابت‌ها خارج شده‌اند. ناظران احتمال می‌دهند که انتخابات به دور دوم کشیده شود. اگر این پیش‌بینی‌ها درست از کار درآید، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس ۳۱ دسامبر برگزار می‌شود.

در انتخابات پارلمان تونس حزب «ندای تونس» از حزب اسلام‌گرای نهضت پیشی گرفت. حزب نهضت اعلام کرده است که به دلیل پرهیز از به وجود آوردن شکاف سیاسی در جامعه در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی‌کند.

از تونس به عنوان گهواره «بهار عربی» یاد می‌شود. پس از سرنگونی زین‌العابدین بن‌علی در سال ۲۰۱۱ در کشورهای مصر، لیبی، و سوریه نیز خیزش‌های مردمی گسترده‌ای اتفاق افتاد که به برقراری دموکراسی نینجامید و عقیم ماند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.