ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بررسی بودجه ۹۴ در هیات دولت؛ لایحه‌ای سه لایه

بحث و رایزنی در هیات دولت پیرامون نفت ۷۵ تا ۸۰ دلار و دلار ۲۸۰۰ تا ۲۹۰۰ تومانی جریان دارد. سخنگوی دولت از تدوین بودجه شرایط بد هم خبر می‌دهد.

بحث و رایزنی در هیات دولت پیرامون نفت ۷۵ تا ۸۰ دلار و دلار ۲۸۰۰ تا ۲۹۰۰ تومانی جریان دارد. سخنگوی دولت از تدوین بودجه برای شرایط بد هم خبر می‌دهد.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران می‌گوید حدود هفت درصد کاهش درآمدهای نفتی را می‌توانیم با تخصیص بهینه جبران کنیم بدون این که کسری بودجه داشته باشیم. او روز یکشنبه دوم آذر در حاشیه جلسه هیات دولت عنوان کرد که عدد مطمئنی برای بهای نفت، نرخ رشد اقتصادی و نرخ تورم تعیین می‌شود: «چرا که بودجه بر اساس اعداد مطمئن بسیار بهتر است تا به طور خوشبینانه اعدادی را ببینیم که تحقق نیابد.»

نوبخت پیش‌تر از بررسی هشت سناریو برای بهای نفت و تدوین سه بودجه برای شرایط متفاوت در سال ۹۴ خبر داده بود. خبرگزاری «تسنیم» می‌نویسد، این سه سناریو مبتنی بر فروش روزانه ۵۰۰ هزار، یک میلیون و دو میلیون بشکه نفت در لایحه بودجه هستند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری قبلا در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره بودجه ۹۴ گفته بود که علاوه بر بودجه معمول، دو بودجه رکود و بودجه ادامه روند موجود نیز در دست بررسی هستند. لایحه بودجه سال ۹۴ قرار است روز  ۱۵ آذر به مجلس ایران ارائه شود.

افت ۲۳ دلاری قیمت نفت در فاصله ماه‌ مه تا اکتبر ۲۰۱۴، زیانی ۲/ ۱ میلیارد دلاری از محل صادرات نفت خام به ایران تحمیل کرده است. اگر قیمت نفت از ماه ژوئن به بعد حفظ می‌شد، ارزش تولید نفت اوپک به ۴۸۵ میلیارد دلار می‌رسید و با فرض صادرات نفتی روزانه یک میلیون بشکه، کل درآمد نفتی ایران می‌توانست ۱۴ میلیارد و ۸۷۳ میلیون دلار باشد.

خبرگزاری «تسنیم» می‌نویسد که چانه‌زنی‌های کارشناسی در دولت بر سر قیمت ۷۵ تا ۸۰دلار نفت در جریان است. احتساب نرخ برابری دلار نیز تعیین کننده است. زیرا این رقم در بودجه سال ۹۳ معادل ۲۶۵۰ تومان بود اما هم اینک رایزنی‌‌ها در دولت برای تعیین نرخ دلار ۲۸۰۰ تا ۲۹۰۰ تومانی جریان دارد.

سخنگوی دولت ایران گفته که بر اساس برخی از سناریوهای لایحه بودجه، رشد اقتصادی ایران در سال آینده ۵/ ۲ تا ۳ درصد و در همه سناریوها زیر ۱۵ درصد خواهد بود.

طبق سخنان نوبخت، یک بودجه برای شرایط بد است و اگر مذاکرات اتمی به فرجام مورد نظر ایران منتهی نشود، این بودجه در دستور کار قرار می‌گیرد. بودجه دیگر بر مبنای به نتیجه رسیدن مذاکرات و برداشتن تحریم‌ها با فاصله چند ماه در حوزه‌های نفتی و ارزی متناسب با گشایش‌های احتمالی تدوین شده است.

اما در مذاکرات اتمی در وین، نشانه‌های تمدید گفت‌وگوها برجسته‌ هستند و بحث برداشته شدن تحریم‌ها، هم‌چنان محور اختلاف‌نظرهاست. غرب به خلاف ایران، در صدد رفع تدریجی تحریم‌هاست. این در حالی است که حتی اگر توافق جامع نیز تا سوم آذر امضا شود، آثار برداشته‌ شدن تحریم‌ها به فوریت نمایان نخواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.