ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آلودگی آب تهران؛ پرونده‌ای که هنوز مختومه نیست

باوجود تاکید وزارت بهداشت بر سالم بودن آب تهران، کارشناسان مدیریت منابع آب می‌گویند این پرونده هنوز مختومه نیست و نیاز به بررسی‌ بیشتر دارد. حدود ۵۰ درصد از آب تهران آب چاه است.

باوجود تاکید مسئولان وزارت بهداشت بر سالم بودن آب تهران، کارشناسان مدیریت منابع آب معتقدند این پرونده هنوز مختومه نیست و نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد.

موضوع آلوده بودن آب تهران به نتیرات هنوز مورد مناقشه است

پیشتر رحمت الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران اعلام کرده بود آب تهران به نیترات آلوده است و شهروندان باید از آب بطری استفاده کنند. اما پس از آن وزارت بهداشت اعلام کرد هیچ‌گونه آلودگی نیتراتی در آب تهران وجود ندارد.

اندکی بعد معاونت تحقیقات و فناوری ریاست‌ جمهوری خبر راه‌اندازی سامانه نیترات‌زدایی به روش الکتروبیوشیمی را در تهران اعلام کرد. با اعلام این خبر، رحمت الله حافظی در شورای شهر تهران گفت که دیگر دلیلی برای نگرانی از آلودگی نیتراتی وجود ندارد و این پرونده مختومه شده است.

اما اکنون متخصصان محیط زیست و مدیریت منابع آبی می‌گویند نمی‌توان با قاطعیت از مختومه شدن پرونده آلودگی آب‌ تهران سخن گفت.

خبرگزاری ایلنا به نقل از مجید عباسپور، از کارشناسان آب و محیط زیست، گزارش داده است که آلودگی آب در برخی مناطق تهران را نه می‌توان نفی کرد و نه بدون انجام مطالعات کافی می‌توان آن را تایید کرد. او با اشاره به سخنان عضو شورای شهر تهران که از مختومه شدن پرونده آلودگی آب سخن گفته بود اعلام کرد این اظهارنظر قاطعانه جای بحث دارد، زیرا به نظر نمی‌آید که چنین اظهار نظری کامل باشد، این مساله نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.

براساس آمار سازمان آب، حدود ۴۵ الی ۵۰ درصد آب تهران از چاه‌ها تامین می‌شود. کارشناسان منابع آبی می‌گویند چنان‌چه آب تهران به طور کامل از آب پشت سدها تامین می‌شد جای نگرانی نبود، اما به دلیل استفاده گسترده از آب چاه احتمال آلوده بودن آن به فلزات سنگین و نیترات وجود دارد.

مجید عباسپور در خصوص راه‌اندازی سامانه نیترات زدایی از آب تهران نیز گفت باید مشخص شود که آیا این سامانه که روش معمول برای نیترات‌زدایی از آب است در تمامی تصفیه‌خانه‌ها نصب شده است یا خیر. همچنین سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری که امکاناتی برای سنجش آلودگی آب به صورت مقطعی را دارند، بهتر است که نصب سامانه پایش آب به صورت مداوم و در تمامی مناطق رانیز در دستور کار قرار دهند.

به گفته کارشناسان مختلف، یکی از مشکلات حوزه آب در ایران عدم وجود یک مدیریت واحد و یک پارچه در این زمینه است. در حال حاضر وزارتخانه‌‌ها و سازمان‌های مختلفی هر کدام بخشی از مسائل مرتبط با آب را مدیریت می‌کند. وزارت نیرو، وزارت بهداشت، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری‌ها، سازمان آب و فاضلاب کشور و حتی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این امر دخیل هستند.

«آب‌های بطری آلوده نیست»

در حالی که اختلاف نظرهای زیادی در موردآلوده بودن آب آشامیدنی تهران وجود دارد، برخی اخبار تایید نشده نیز در مورد آلودگی آب‌های بسته بندی شده در بطری‌ها منتشر شده است.

آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو می‌گوید تمام آب‌های بسته بندی شده در بطری سالم است

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو با تکذیب این اخبار گفت نمونه‌های مختلفی از آب‌‌های بسته بندی شده توسط کارخانه‌های متفاوت مورد بررسی قرار گرفته‌اند و تمام آب‌های آشامیدنی و معدنی بسته‌بندی موجود در بازار استانداردهای لازم را دارند و هیچ مشکلی در این آب‌ها مشاهده نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین رستگار روز دوشنبه ۳ آذر گفت :«دو نوع آب معدنی وجود دارد که یک نوع آن از چشمه استخراج و بدون هیچ تغییری بسته‌بندی می‌شوند و تمام املاح آن به صورت طبیعی است. دسته دوم آب‌های آشامیدنی هستند که روی آنها فرآیندهای مختلفی از جمله تاباندن اوزن برای کم کردن آلایندگی و بررسی املاح آنها صورت می‌گیرد. جنبه‌های مختلف آلایندگی این دو دسته از آب‌های موجود در بازار توسط سازمان غذا و دارو مورد بررسی قرار گرفته و هیچ مشکلی مشاهده نشده است و مردم می‌توانند از این آب‌ها استفاده کنند.»

با این‌حال او هشدار داد آب‌های معدنی و آشامیدنی بسته‌بندی شده نباید در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند. همچنین اگر این آب‌ها در فریزر نگهداری شوند و یخ بزنند نیز مواد مضری را تولید می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.