ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قصد ایران برای ثبت تالاب هامون در فهرست یونسکو

علیرغم خشک بودن دریاچه هامون، ایران قصد دارد این تالاب را به عنوان یکی از ذخیره‌‌گاه‌های زیست کره در سازمان یونسکو ثبت کند تا شرایط بهتری برای حفاظت از آن فراهم شود.

ایران می‌گوید قصد دارد دریاچه هامون را به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره، در سازمان جهانی یونسکو به ثبت برساند.

دریاچه هامون مدت‌هاست با یک بحران زیست محیطی رو‌به‌روست و بخش‌های زیادی از آن خشک شده است

دریاچه هامون در استان سیستان و بلوچستان ایران مدت‌هاست با بحران بی آبی رو‌به‌روست و خشک شدن بخش‌های وسیعی از آن موجب به وجود آمدن مشکلات مختلف زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی در سطح منطقه نیز شده است.

به گفته سازمان حفاظت محیط زیست ایران، ثبت این دریاچه بحران زده یکی از اقدام‌های حفاظتی از آن خواهد بود.

احمد علی کیخا، معاون محیط طبیعی این سازمان اعلام کرده است برای حفاظت از تالاب بین‌المللی هامون یک سری اقدامات ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شده و همچنان ادامه دارد که ثبت آن در یونسکو به عنوان ذخیرگاه زیست کره نیز یکی از این فعالیت‌های در حال انجام است.

ذخیره‌گاه‌های زیست کره مناطق حفاظت شده‌ای هستند که از نظر علمی و طبیعی ارزش‌های استثنایی دارند. ثبت آن‌‌ها در این فهرست ویژه یونسکو باعث ارتقاء وضعیت حفاظتی و مدیریتی و همچنین توجه بیشتر به آن‌ها می‌شود.

احمد علی کیخا همچنین از مذاکره با  با اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)، برنامه عمران سازمان ملل متحد ( UNDP ) و وزارت محیط زیست افغانستان خبر داده است.

تالاب بین‌المللی هامون سالهاست در فهرست کنوانسیون رامسر (معاهده جهانی حفاظت از تالاب‌ها) به ثبت رسیده است اما علاوه بر آن، اینک ایران در صدد ثبت آن به عنوان ذخیرگاه زیست کره در یونسکو نیز هست.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از اختصاص مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار، معادل هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، برای طرح‌های منابع آب و کشاورزی دشت‌های حاشیه تالاب هامون خبر داد و گفت: «این مبلغ در سفر رییس‌جمهور به استان سیستان و بلوچستان تعیین شده است و  اگر این میزان اعتبار به درستی استفاده و هزینه شود، قطعا شاهد اتفافات خوبی در حوزه مدیریت منابع آب در حوضه آبریز تالاب هامون در داخل کشور خواهیم بود.»

در بهار سال ۹۳ جاری شدن سیلاب هامون را برای مدت کوتاهی پر آب کرد

با خشک شدن دریاچه هامون در استان سیستان و بلوچستان ایران، مشکلات متعدد زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی در این منطقه بروز کرده است.

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ و با جاری شدن سیلاب از افغانستان، دریاچه هامون پس از ۱۵ سال آبگیری شد. با این‌حال کارشناسان محیط زیست در سیستان و بلوچستان هشدار می‌دهند احیای دریاچه هامون موقتی است و خطر خشک شدن، همچنان این تالاب بین‌المللی را تهدید می‌کند.

مشکلات دریاچه هامون در سال‌های اخیر با قطع حق‌آبه این دریاچه توسط سدهایی که در افغانستان ساخته شده‌اند آغاز شد.

به گفته کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست اما وزارتخانه‌های ایران نیز در این مورد توجهی از خود نشان نداده‌اند و از دادن حق‌آبه هامون و هدایت آب به آن سو خودداری کرده‌‌اند.

خشک شدن هامون، میزان و شدت طوفان‌های گرد و غبار در منطقه را افزایش داده است. از سوی دیگر نابودی این دریاچه باعث بیکاری و مهاجرت هزاران نفر به مناطق دیگر شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.