ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاهش مداوم حقوق شهروندان بهایی

بیش از یک سال است که هیچ شهروند بهایی در شهر سمنان اجازه کار ندارد. بهاییان همچنین برای دفن اموات خویش در اکثر شهرهای ایران دچار مشکل هستند.

کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد در ۱۸ نوامبر/ ۲۷ آبان ماه سال جاری، طی قطعنامه‌ای علاوه بر «آمار بالای اعدام‌ در ایران»، «نابرابری و خشونت علیه زنان» و «ارعاب و دستگیری روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان و استفاده‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی»، تداوم آزار و فشار بر اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران را محکوم کرد.

بهاییان برای دفن اموات خویش در اکثر شهرهای ایران دچار مشکل هستند.

در واکنش به این قطعنامه، نماینده ایران در سازمان ملل متحد، آن را بیهوده و غیر مفید دانست. همچنین محمد جواد لاریجانی، نماینده ایران در نشست ادواری شورای حقوق بشر در ژنو در پاسخ به پرسش‌های نمایندگان کشور‌ها در خصوص وضعیت بهاییان در ایران گفت: «بهایی‌ها در ایران اقلیت هستند. در ایران یک قرارداد شهروندی وجود دارد. طبق این قرارداد شهروندی، آن‌ها تمام مزایای شهروندان ایران را دارند. خیلی ثروتمند هستند، بسیار کارخانه دارند و از نظر اقتصاد بسیار فعال هستند و استادان دانشگاه دارند و دانشجویانی هستند در دانشگاه... پس تمام امکانات را دارند.»

لاریجانی در ادامه اظهار داشت که هیچ فردی به جرم بهایی بودن در ایران محاکمه و زندانی نشده است.

بیش از یک سال است که هیچ شهروند بهایی در شهر سمنان اجازه کار ندارد. بهاییان همچنین برای دفن اموات خویش در اکثر شهرهای ایران دچار مشکل هستند.

این نکات در حالی بیان شد که ۲۰ شهروند بهایی در یزد، ۱۵ شهروند بهایی در شیراز و تعداد دیگری از شهروندان بهایی در شهرهای تهران، مشهد، تبریز، کرمان، سمنان، ارومیه و تبریز منتظر احضار و اجرای حکم خویش هستند.

از سوی دیگر، جوانان بهایی در سال جاری نیز همچون سال‌های گذشته از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌های ایران محروم بودند.

علاوه بر اینها بیش از یک سال است که هیچ شهروند بهایی در شهر سمنان اجازه کار ندارد. بهاییان همچنین برای دفن اموات خویش در اکثر شهرهای ایران دچار مشکل هستند.

در گزارش زیر به وضعیت نقض حقوق شهروندان بهایی طی ماه گذشته پرداخته شده است.

فشارهای اقتصادی بر شهروندان بهایی

طی یک ماه گذشته، مجموعه اقداماتی از پیش طراحی شده علیه مغازه‌داران بهایی در سراسر کشور صورت گرفته است.

به گزارش سرویس خبری جامعه جهانی بهایی، در روز سه‌شنبه سوم آبان ماه ۱۳۹۳ خورشیدی، محل کسب حداقل ۷۹ شهروند بهایی در شهرهای کرمان، رفسنجان و جیرفت پلمپ شدند. محله‌های کسب بهاییان در این روز به دلیل همزمان شدن با یکی از اعیاد بهایی تعطیل بودند که اداره اماکن، این را تخلف محسوب و آنها را پلمپ کرد.

به همین بهانه، ماموران اداره اماکن طی روزهای سه‌شنبه ۲۷ و چهارشنبه ۲۸ آبان‌ماه محل کسب شش شهروند بهایی در نشتارود مازندران را پلمپ کردند. ماموران درصدد تعطیل کردن ۱۶ محل کسب دیگر بهاییان در این شهر بودند که به دلیل نداشتن حکم کتبی، موفق نشدند. این اقدامات در حالی صورت گرفت که طبق قانون کار هر صنف اجازه دارد ۱۵ روز از سال را علاوه بر جمعه‌ها تعطیل کند.

طی یک ماه گذشته، مجموعه اقداماتی از پیش طراحی شده علیه مغازه‌داران بهایی در سراسر کشور صورت گرفته است.

در تاریخ ۲۵ آبان‌ماه، دو کارگاه تولیدی قارچ و کیف چرمی متعلق به دو شهروند بهایی ساکن شهرهای نجف‌آباد و ویلاشهر به طور هم زمان توسط ماموران اداره اطلاعات اصفهان، تعطیل و وسایل و ابزار تولیدی آن‌ها ضبط شد. در همین روز منازل تعدادی دیگر از بهاییان ساکن شهرهای مزبور، مورد بازرسی ماموران قرارگرفت.

بازداشت و محکومیت بهاییان به اتهام خبررسانی

در روز سه‌شنبه ۲۰ آبان‌ماه، عدنان رحمت‌پناه، شهروند بهایی ساکن شیراز برای گذراندن محکومیت یک سال حبس تعزیری، خود را به زندان عادل‌آباد شیراز معرفی کرد.

فرد مزبور، در شعبه سه دادگاه انقلاب شیراز به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده بود که این حکم عیناً در دادگاه تجدید نظر تائید شد. ارسال یک ایمیل به بی‌بی‌سی فارسی و رادیو فردا در خصوص وضعیت بهاییان شیراز ازجمله مدارک دادگاه برای صدور این حکم بوده است.

۲۰ شهروند بهایی در یزد، ۱۵ شهروند بهایی در شیراز و تعداد دیگری از شهروندان بهایی در شهرهای تهران، مشهد، تبریز، کرمان، سمنان، ارومیه و تبریز منتظر احضار و اجرای حکم خویش هستند.

دو شهروند بهایی به نام‌های طناز محمدی و ایرج لهراسب نیز پس از چهارماه بازداشت موقت در زندان یزد به ترتیب به یک و دو سال حبس تعزیری محکوم شدند. این دو فرد بهایی به اتهام خبررسانی وضعیت بهاییان ایران در فیس‌بوک بازداشت شدند.

یادآوی می‌شود بهایی دیگری به نام شمیم اتحادی، بیش از یک سال است که در زندان یزد به اتهام ارسال ویدئوی تخریب قبرستان بهاییان یزد به شبکه ماهواره‌ای من و تو، در حال گذراندن محکومیت سه سال حبس تعزیری است.

همچنین یک فرد بهایی دیگر به نام سوسن تبیانیان در شهر سمنان به اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق همکاری و انعکاس اخبار به رسانه‌های خارج از کشور» از طرف دادگاه انقلاب سمنان به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. حکم مذکور عینا تائید شد، ولی تاکنون به مرحله اجرا درنیامده است.

  تخریب و به آتش کشیدن دو منزل روستایی در همدان

گزارش‌ها نشان می‌دهد که طی دو ماه اخیر، فشار بر شهروندان بهایی استان همدان رو به افزایش نهاده است.

پیکر مهنا سمندری، بدون اطلاع خانواده و انجام مراسم مذهبی توسط ماموران قبرستان بهاییان میاندوآب دفن شد.

بازداشت دو شهروند بهایی به نام‌های حمید عزیزی و عطاء رجبعلی (که همچنان در بازداشت موقت است) در شهر همدان ازجمله اقدامات ایذایی بوده که علیه بهاییان همدان صورت گرفته است. ازجمله اقدامات دیگری که طی ماه گذشته علیه بهاییان استان همدان صورت گرفت می‌توان به تخریب و آتش زدن دو منزل در روستاهای اطراف همدان اشاره کرد.

در تاریخ ۱۲ آبان‌ماه، افرادی نا‌شناس به منزل یک فرد بهایی به نام «همتی» در روستای «اوچ تپه» هجوم بردند و پس از شکستن در‌ها و پنجره‌ها و با ریختن روغن سوخته بر کف منزل و نوشتن شعار بر دیوار‌ها، محل را ترک کردند. همچنین در تاریخ ۱۶ آبان ماه در روستای «امزاجرد»، منزل مسکونی و کلیه وسایل یک فرد بهایی به نام اقدسی، توسط افراد نا‌شناس به آتش کشیده شد. هیچکدام از این حادثه‌ها تلفات جانی نداشت. تاکنون هیچکدام از عوامل این آتش‌سوزی‌ها، شناسایی و دستگیر نشده است.

   ممانعت از دفن یک نوجوان بهایی در تبریز

مهنا سمندری نوجوان ۱۲ ساله بهایی اهل تبریز در تاریخ ۲۹ مهرماه به دلیل بیماری در بیمارستان این شهر درگذشت.

ماموران اداره اماکن طی روزهای سه‌شنبه ۲۷ و چهارشنبه ۲۸ آبان‌ماه محل کسب شش شهروند بهایی در نشتارود مازندران را پلمپ کردند. ماموران درصدد تعطیل کردن ۱۶ محل کسب دیگر بهاییان در این شهر بودند که به دلیل نداشتن حکم کتبی، موفق نشدند.

مسئولان قبرستان عمومی تبریز اما از دفن این دختر بهایی به بهانه اینکه دفن افراد بهایی در قبرستان عمومی شهر، تبلیغ بهاییت محسوب می‌شود، خودداری کردند و جسد را در سردخانه نگهداشتند.

مهنا تنها فرزند یک پدر و مادر معلول بهایی بود. او از کودکی دچار معلولیت شد و در نهایت گسترش بیماری موجب فوت وی شد.

پیکر این دختر نوجوان پس از ۲۴ روز نگهداری در سردخانه قبرستان تبریز، بدون اطلاع خانواده و انجام مراسم مذهبی توسط ماموران قبرستان بهاییان میاندوآب دفن شد.

در‌‌ همان روز، پیکر یک فرد بهایی دیگر هم که پنج روز قبل در تبریز فوت کرده بود به همراه مهنا سمندری دفن شد.

ممانعت از مرخصی زندانیان بهایی

فاران حسامی از استادان دانشگاه مجازی بهاییان پس از دو سال و نیم زندان به مرخصی سه روزه فرستاده شد.

این در حالی است که همسر وی، کامران رحیمیان بیش از سه سال است که از مرخصی محروم بوده است.

مهوش ثابت

طی چند سال گذشته، مسئولان از مرخصی زندانیان بهایی محبوس در زندان‌های اوین و رجایی‌شهر جلوگیری کرده‌اند. همچنین در مشهد از مرخصی دو زندانی بهایی به نام‌های رزیتا واثقی و جلایر وحدت – به ترتیب- با گذشت چهار و پنج سال از دوران محکومیت، ممانعت به عمل آورده‌اند.

شش نفر از مدیران سابق جامعه بهایی ازجمله زندانیان بهایی هستند که با گذشت هفت سال از دوران زندان همچنان از حق مرخصی محروم بوده‌اند. مهوش ثابت یکی از این شش نفر به شمار می‌رود که در اسفندماه سال ۱۳۸۶ در مشهد بازداشت شد و تاکنون زندانی است.

انجمن بین‌المللی قلم (pen International) به مناسبت «روز نویسندگان زندانی» در ۱۵ نوامبر از پنج نویسنده زندانی تجلیل به عمل آورد و خواستار آزادی آنان شد. مهوش ثابت یکی از این پنج تن بود که کتاب «اشعار زندان» او در سال ۲۰۱۳ میلادی در خارج از ایران انتشار یافت.

اسامی زندانیان بهایی که در زندان‌های ایران محبوس هستند، اینهایند:

زندان رجایی‌شهر کرج: وحید تیزفهم، سعید رضایی، جمال‌الدین خانجانی، بهروز توکلی و عفیف نعیمی (هرکدام ۲۰ سال حبس)، نوید خانجانی (۱۲ سال حبس)، عادل نعیمی (۱۱ سال حبس)، فرهاد فهندژ (۱۰ سال حبس)، شهرام چینیان (هشت سال حبس)، ایقان شهیدی، عزیزالله سمندری، کیوان رحیمیان، کامران مرتضایی، فواد مقدم، امان‌الله مستقیم، پیام مرکزی، فرهمند سنایی، سیامک صدری، فواد فهندژ، کوروش زیاری، فرهاد اقبالی و کمال کاشانی (هرکدام پنج سال حبس)، شاهین نگاری، افشین حیرتیان، پیام کشفی، کامران رحیمیان، ریاض سبحانی، شاهرخ طائف، شهاب دهقانی، رامین زیبایی، فرهاد صدقی، محمود بادوام و فواد خانجانی (هرکدام چهار سال حبس) و شمیم نعیمی (سه سال حبس).

زندان اوین (بند زنان): مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی (هرکدام ۲۰ سال حبس)، الهام فراهانی، نوشین خادم، فاران حسامی و نسیم باقری (هرکدام چهار سال حبس)، شمیس مهاجر و نسیم اشرفی (هرکدام یک سال حبس).

زندان وکیل‌آباد مشهد: نیکا خلوصی (شش سال حبس)، جلایر وحدت، سونیا احمدی، رزیتا واثقی، داور نبیل‌زاده و سیما اشراقی (هرکدام پنج سال حبس) و نوا خلوصی (چهار سال و نیم حبس).

زندان یزد: شمیم اتحادی (سه سال حبس)، ایرج لهراسب (دو سال حبس) و طناز محمدی (یک سال حبس).

زندان سمنان: پویا تبیانیان (هفت سال حبس)، افشین ایقانی (چهار سال و سه ماه حبس) و بهفر خانجانی (چهار سال).

زندان عادل‌آباد شیراز: عدنان رحمت پناه (یک سال حبس).

زندان ارومیه: امیر معبودی (شش ماه حبس).

اداره اطلاعات همدان: عطاء رجبعلی (بازداشت موقت).

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.