ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوپک به کاهش سقف تولید نفت رأی نداد

۱۲ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست وین با کاهش سقف تولید نفت موافقت نکردند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست يکصدوشصت‌وششمين خود در وین به کاهش سقف تولید نفت رأی نداد.

علی صالح العمیر، وزیر نفت کویت گفت در اجلاس وین تغییری در سقف تاکنونی ۳۰ میلیون بشکه نفت صورت نگرفت.

عبدالله البدری، دبیرکل اوپک نیز گفت: «ما باید منتظر بمانیم و ببینیم بازار چگونه توسعه می‌یابد.»

۱۲ عضو اوپک در پایتخت اتریش گرد آمدند تا تصمیمات مشترکی برای میزان تولید روزانه و کنترل بهای نفت بگیرند. اعضای اوپک یک سوم نفت خام دنیا را تأمین می‌کنند و تأثیر قاطعی در تعیین بهای نفت دارند.

بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت، اعم از این که عضو اوپک باشند یا نباشند، خواستار محدود کردن میزان تولید بودند تا تحرکی در میزان تقاضا ایجاد کرده و بهای نفت را بالاتر ببرند. ونزوئلا و اکوادور بر کاهش تولید اصرار داشتند.

عربستان در صدر کشورهای حاشیه خلیج فارس، مخالف چنین اقدامی بود اما ایران موضع و موقعیت متفاوتی داشت. ایران ترجیح می‌داد سقف تولید حتی بیشتر هم بشود اما با توجه به محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها‌‌، چشم به افزایش بهای نفت داشت.

به‌رغم این اختلاف نظرها، انتظار نمی‌رفت رأی برای کاهش سقف تولید نفت داده شود.

عرضه بیش از حد در بازار نفت

کاهش جهانی قیمت نفت در پی آن صورت گرفت که عربستان سعودی اعلام کرد قیمت نفت صادراتی خود به آمریکا را کاهش می‌دهد تا با افزایش تولید نفت در آمریکا رقابت کند. همچنین افزایش عرضه در بازار نفت یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت نفت در هفته‌های اخیر بوده است. آمریکا در طول سال گذشته بیش از تقاضای بازار جهانی نفت تولید کرده است.

از ماه ژوئن تاکنون بهای نفت خام در بازار جهانی ۳۰ درصد کاهش داشته است. یک بشکه نفت (۱۵۹ لیتر) نفت برنت دریای شمال زیر ۷۶ دلار فروخته شد. این پایین‌ترین قیمت نفت در بازار جهانی از سپتامبر سال ۲۰۱۰ بود.

با کاهش قیمت جهانی نفت، درآمدهای نفتی ایران و دیگر کشورهای عضو اوپک هم سقوط کرده به‌طوری که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به‌تازگی از کاهش ۳۰ درصدی درآمدهای نفتی کشور خبر داده بود.

افت ۲۳ دلاری قیمت نفت در فاصله ماه‌ مه تا اکتبر ۲۰۱۴، زیانی ۲/ ۱ میلیارد دلاری از محل صادرات نفت خام به ایران تحمیل کرده است. اگر قیمت نفت از ماه ژوئن به بعد همان ۱۰۰ دلار می‌ماند، ارزش تولید نفت اوپک به ۴۸۵ میلیارد دلار می‌رسید و با فرض صادرات نفتی روزانه یک میلیون بشکه، کل درآمد نفتی ایران می‌توانست ۱۴ میلیارد و ۸۷۳ میلیون دلار باشد.

پیش‌بینی شده است که به دلیل سقوط قیمت نفت در بازار جهانی کسری بودجه دولت حسن روحانی تا آخر سال از مرز دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار عبور کند.

کاهش قیمت نفت می‌تواند تنها بر اقتصاد کشورهای ثروتمند عربی که شبکه‌های مالی گسترده‌ای برای جبران کسری درآمد خود دارند بی‌تأثیر باشد. گفته می‌شود اگر قیمت نفت در حد ۸۰ دلار باقی بماند، ایران به منظور کاهش وابستگی به نفت باید اصلاحات اقتصادی را در دستور کار قرار دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.