ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستگاه پلیس مکزیک دگرگون می‌شود

رئیس جمهور مکزیک در واکنش به فشار افکار عمومی در موضوع ربایش و قتل ۴۳ دانشجو، از انحلال پلیس محلی و اصلاحات ساختاری در دستگاه قضایی و امنیتی این کشور خبر داد.

رئیس جمهور مکزیک در واکنش به فشار افکار عمومی در موضوع ربایش و قتل ۴۳ دانشجو، از انحلال پلیس محلی و اصلاحات ساختاری در دستگاه قضایی و امنیتی این کشور خبر داد.

انریکو پنا نیه‌تو‌، رئیس جمهور مکزیک

انریکو پنا نیه‌تو، رئیس جمهور مکزیک، شامگاه پنجشنبه ۲۷ نوامبر، در یک سخنرانی زنده تلویزیونی با مردم سخن گفت. او تاکید کرد که قوانین این کشور، پس از ماجرای ایگوالا تغییر می‌کند و عاملان جنایات با جدیت بیشتری به دست عدالت سپرده می‌شوند.

نیه‌تو گفت به عنوان رئیس جمهور مسئولیت رویدادهای ایگولا را می‌پذیرد: «مکزیک باید از شر تبهکاران و فساد نجات یابد و برای مجازات و پیگرد جانیان مصمم شود.»

با اعلام پنا نیه‌تو، تشکیلات پلیس محلی در ۳۱ ایالت مکزیک منحل می‌شود. بسیاری از ۲۰۰۰ اداره پلیس ایالتی این کشور‌، همدست خلافکاران و دلال‌ها و باندهای مواد مخدر هستند.

طبق تصمیم رئیس جمهور مکزیک، فعالیت پلیس این کشور از این پس زیر نظر دولت مرکزی خواهد بود. نیه‌تو تاکید کرد که پلیس این کشور باید به جای شهرت در فساد، نیرویی «معتمد، حرفه‌ای و موثر» شود.

پنا نیه‌تو افزود دستگاه قضایی مکزیک را متقابلا برای حراست از حقوق بشر و مقابله با خلافکاران تقویت می‌کند و تلاش‌های متمرکزی برای یافتن افراد ناپدید شده انجام خواهد شد. بیش از ۲۰ هزار نفر در مکزیک، ناپدید شده‌اند و سرنوشت‌شان نامعلوم است. اکثر آنها قربانیان قاچاقچیان مواد مخدر یا خشونت‌ورزی پلیس هستند.

تپه‌‌ای در ایگوالا - جایی که گفته می‌شود اجساد دانشجویان ربوده شده را در اطرافش انداخته‌اند

رئیس جمهور مکزیک گفت که اصلاحات در درجه نخست در استان‌ها و مناطقی اجرا خواهند شد که محل کشمکش و خشونت بوده‌اند؛ از جمله ایالت گوئه‌ررو و شهر ایگوآلا.

در ماه سپتامبر ۴۳ دانشجو در این شهر از سوی پلیس ربوده و به احتمال بسیار قوی کشته شده‌اند. قرار است لایحه اصلاحات اعلام شده، هفته نخست ماه دسامبر به پارلمان مکزیک ارائه شود.

افزون بر این و در ‌آینده، ادارات محلی منحل می‌شوند و گردش امور کاملا زیر نظر دولت مرکزی خواهد بود. این تدبیری است برای پیشگیری از نفوذ عوامل گروه‌های جنایتکار در ادارات دولتی. رئیس جمهور مکزیک این را هم گفت که از این پس، شیوه رسیدگی به اتهامات مقامات دولتی و مجازات آنها تغییر می‌کند: «وقتی همه مقصر باشند، یعنی هیچ‌کس پاسخگو نیست.»

تصمیم رئیس جمهور مکزیک، واکنشی به خشم و اعتراض عمومی نسبت به سرنوشت دانشجویان ربوده شده است. گمان می‌رود که این ۴۳ دانشجو، از سوی پلیس به باندهای قاچاق مواد مخدر در گوئه‌ررو تحویل داده شده باشند.

خسوس موریلو، دادستان مکزیک، روز جمعه ۸ نوامبر اعلام کرد که به احتمال زیاد، یک گروه تبهکار، دانشجویان را کشته، آن‌ها را سوزانده و سپس باقی اجساد را در رود ریخته است.

در اعتراضات عمومی مکزیک در هفته‌های گذشته، دفاتر دولتی و مراکز پلیس به آتش کشیده شده‌اند. مبهم ماندن سرنوشت دانشجویان و معرفی نشدن عاملان ربایش و قتل آنها، فشار سنگینی بر پنا نیه‌تو بود.

کمی پس از سخنرانی رئیس‌جمهور مکزیک‌، اجساد جدیدی در گوئه‌ررو پیدا شدند. این جنازه‌ها که برخی از آنها سر ندارند و یا سوزانده شده‌اند، در حوالی پاسگاه پلیس «چیلاپا دو آلوارز» یافته شدند. در کنار جنازه‌ها، یادداشتی خطاب به باند مواد مخدر «لوس آردیلوس» پیدا شده که نوشته‌اند: «این‌ها زباله‌های شما هستند.»

گوئه‌ررو کانون رقابت و فعالیت بسیار باندهای قاچاق مواد مخدر است. هر یک از این دسته‌ها می‌کوشد با از میدان به در کردن گروه‌‌ دیگر، بازار قاچاق و یارگیری خود را گرم‌تر کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.