ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قيمت نفت ممکن است به پايين‌تر از ۶٠ دلار برسد

مديرعامل شرکت روسی نفت و گاز «روس‌نفت» گفته است احتمال دارد قیمت نفت در سال جدید میلادی به ۶٠ دلار در هر بشکه سقوط کند. برخی منابع اقتصادی جهان نیز این احتمال را تأیید کرده‌اند.

ايگور سچين، مديرعامل شرکت روسی نفت و گاز «روس‌نفت» احتمال داد که در سال آینده میلادی قیمت هر بشکه نفت به زیر ۶٠ دلار سقوط کند. برخی منابع اقتصادی جهان نیز این احتمال را تأیید کرده‌اند.

بلافاصله پس از تصمیم اوپک قیمت نفت در بازارهای جهانی تا شش دلار در هر بشکه سقوط کرد

به‌گزارش رويتزر ایگور سچین، مديرعامل شرکت «روس‌نفت»، بزرگترين شرکت توليدکننده نفت روسيه، در این‌باره گفت: «انتظار داريم که قيمت نفت به ۶٠ دلار و حتی پايين‌تر از آن کاهش يابد، اما چنین سقوط قیمتی تنها در نيمه نخست و يا در پايان نيمه نخست سال آينده خواهد بود.»

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز پنج‌شنبه ۲۷ نوامبر / ۶ آذر در نشست یک‌صدوشصت‌وششمین خود در وین تغییری در سقف تاکنونی ۳۰ میلیون بشکه نفت خود ایجاد نکرد.

در پی این تصمیم اوپک، روز پنج‌شنبه قیمت نفت در بازارهای جهانی تا شش دلار در هر بشکه سقوط کرد که این میزان پایین‌ترین حد از سال ۲۰۱۱ تاکنون در عرض یک روز بود.

از ماه ژوئن تا اجلاس اوپک بهای نفت خام در بازار جهانی ۳۰ درصد کاهش داشت. یک بشکه نفت (۱۵۹ لیتر) نفت برنت دریای شمال زیر ۷۶ دلار فروخته شد و این پایین‌ترین قیمت نفت در بازار جهانی از سپتامبر سال ۲۰۱۰ بود.

کاهش جهانی قیمت نفت در پی آن صورت گرفت که عربستان سعودی اعلام کرد قیمت نفت صادراتی خود به آمریکا را کاهش می‌دهد تا با افزایش تولید نفت در آمریکا رقابت کند. همچنین افزایش عرضه در بازار نفت یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت نفت در هفته‌های اخیر بوده است. آمریکا در طول سال گذشته بیش از تقاضای بازار جهانی نفت تولید کرده است.

ایگور سچین تأکید کرد که با این‌که کاهش قيمت نفت می‌تواند بر پروژه‌های نفتی روسيه تأثیر بگذارد اما شرکت‌های روسی توليد نفت خود را در سال ٢٠١۵ تغيير نمی‌دهند.

وی پيش‌بينی کرد که توليد نفت آمريکا از سال ٢٠٢۵ روند رو به کاهش را طی کند.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه به‌نقل از بانک هلندی «ای‌بی‌ان آمرو» گزارش داده است که قیمت نفت در هفته‌های آینده یک مرحله دیگر سقوط کرده و سپس ثابت خواهد شد.

دانیل آنگ، تحلیلگر مؤسسه فیلیپ فیوچر سنگاپور نیز می‌گوید: «قیمت‌ها تا پایان سال پایین‌تر خواهند آمد.» به اعتقاد او در پایان ماه دسامبر نفت شاخص «وست تگزاس اینترمیدیت» (WTI) حدود هر بشکه ۶۰ دلار و قیمت نفت برنت بین ۶۰ تا ۷۰ دلار خواهد شد.

با کاهش قیمت جهانی نفت، درآمدهای نفتی ایران و دیگر کشورهای عضو اوپک هم سقوط کرد.

افت ۲۳ دلاری قیمت نفت در فاصله ماه‌ مه تا اکتبر ۲۰۱۴، زیانی ۲/ ۱ میلیارد دلاری از محل صادرات نفت خام به ایران تحمیل کرده است. اگر قیمت نفت از ماه ژوئن به بعد همان ۱۰۰ دلار می‌ماند، ارزش تولید نفت اوپک به ۴۸۵ میلیارد دلار می‌رسید و با فرض صادرات نفتی روزانه یک میلیون بشکه، کل درآمد نفتی ایران می‌توانست ۱۴ میلیارد و ۸۷۳ میلیون دلار باشد.

پیش‌بینی شده است که به دلیل سقوط قیمت نفت در بازار جهانی کسری بودجه دولت حسن روحانی تا آخر سال از مرز دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار عبور کند.

بیژن نامدار زنگنه، وزير نفت ايران روز جمعه ۷ آذرماه، یک روز پس از تصمیم اوپک مبنی بر ثابت نگه داشتن سقف توليد نفت، گفت این تصمیم آن‌چه ایران می‌خواست نبود اما ایران از آن «ناراحت نیست».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.