ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تنش در مصر؛ بازداشت ۱۰۰ سلفی و ترور دو نظامی

«جبهه سلفیه» از مصری‌ها دعوت کرده بود قرآن بر سر دست بگیرند و برای براندازی حکومت به خیابان‌ها بریزند. نیروهای امنیتی با بازداشت شماری از مخالفان مانع از برگزاری تظاهرات شدند.

«جبهه سلفیه» که از اسلامگرایان سلفی‌ طرفدار اخوان‌المسلمین تشکیل شده، از مصری‌ها دعوت کرده بود که در تظاهراتی که قرار بود امروز، جمعه ۲۸ نوامبر/ ۷ آذر در مخالفت با دولت عبدالفتاح سیسی در قاهره برگزار شود شرکت کنند. نیروهای امنیتی پیش از شکل‌گیری این تظاهرات اعتراضی، ۱۰۰ نفر از اسلامگرایان سلفی را بازداشت کردند. سلفی‌ها هم در یک اقدام تلافی‌جویانه در دو عملیات جداگانه دو تن از افسران بلندپایه ارتش مصر را کشتند.

تعدادی از طرفداران جبهه سلفیه

به گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و آلمان و به نقل از تلویزیون دولتی مصر، اسلامگرایان سلفی به روی عده‌ای از نظامیان مصری که در قاهره در حال گشت‌زنی بودند آتش گشودند و یک افسر بلندپایه ارتش را به قتل رساندند. در یک عملیات دیگر در محله‌ای در شمال قاهره یک افسر بلندپایه دیگر مصری نیز با تیراندازی اسلام‌گرایان به قتل رسید.

جبهه سلفیه از طرفدارانش خواسته بود در یک راهپیمایی بزرگ با هدف براندازی دولت عبدالفتاح سیسی شرکت کنند. نیروهای امنیتی با خودروهای زره‌پوش به خیابان‌های قاهره آمده بودند. پیرامون کاخ ریاست‌جمهوری و وزارت دفاع سنگربندی شده بود و نیروهای امنیتی با بلوک‌های سیمانی مانع از آمد و شد خودرو‌ها و اشخاص در آن نواحی می‌شدند.

جبهه سلفیه از تظاهرکنندگان خواسته بود قرآن بر سر دست بگیرند و به خیابان‌ها بیایند. قرار بود این تظاهرات با شعار «انقلاب اسلامی یا انتفاضه جوانان مسلمان» برگزار شود که نیروهای امنیتی وارد عمل شدند و از برگزاری آن جلوگیری کردند.

حزب سلفی النور، یکی دیگر از احزاب اسلام‌گرا در مصر با برگزاری این تظاهرات مخالفت کرده بود. اشرف ثابت، عضو دفتر ریاست حزب سلفی النور گفته بود: «ما با هرگونه تلاش برای نابودی کشور مصر مخالفیم.»

حزب الوفد هم که شیعیان مصری را زیر سقف خود گرد آورده، با تظاهرات سلفی‌ها مخالفت کرده بود. سرتیپ هانی اباظه، عضو شورای اداری حزب الوفد گفته بود: «این دعوت یک دعوت ویرانگر است که به نفع طرح گروه اخوان المسلمین و هم‌پیمانانش در منطقه است تا کشور مصر را نابود کنند. صحبت از به دست گرفتن قرآن‌ها نیز تجارت با دین است.»

اخوان المسلمین که به خاطر طرفداری‌اش از محمد مرسی، رییس جمهور برکنار شده مصر، فعالیتش غیر قانونی اعلام شده، از فراخوان جبهه سلفیه حمایت کرده بود و به دولت هشدار داده بود که از برخورد خشونت‌آمیز با تظاهرکنندگان بپرهیزد.

اخوان‌المسلمین در بیانیه‌ای که در آستانه برگزاری این تظاهرات انتشار داد از تظاهرکنندگان هم خواسته بود که از خشونت و خون‌ریزی خودداری کنند.

تطاهرات در مصر قرار بود پس از نماز جمعه برگزار شود. پس از سقوط دولت محمد مرسی در جولای ۲۰۱۳ نیروهای امنیتی بیش از ۱۵ هزار تن از طرفداران اخوان‌المسلمین را بازداشت کرده‌اند و در درگیری‌های خیابانی هم بیش از ۱۴۰۰ نفر کشته شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.