ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حسنی مبارک از اتهام‌های مالی و کشتار معترضان تبرئه شد

دادگاهی در مصر حسنی مبارک، وزیر کشور وقت و شش مسئول امنیتی این کشور را از اتهام «کشتار معترضان» در طول جنبش اشغال «ميدان التحرير» در سال ۲۰۱۱ تبرئه کرد.

حسنی مبارک، رئيس‌جمهوری  پيشين مصر که بر اثر انقلاب مردمی در سال ۲۰۱۱ از قدرت کنار رفت، از اتهام‌های کشتار معترضان و فسادهای مالی مربوط به دوران زمامداری خود تبرئه شد.

حسنی مبارک، رئيس‌جمهوری پيشين مصر

به گزارش خبرگزاری «رويترز»، دادگاه مصری مسئول رسيدگی به «ديکتاتور سابق» روز شنبه ۲۹ نوامبر در حکمی، حسنی مبارک را از اتهام «کشتار معترضان» در طول جنبش اشغال «ميدان التحرير» در سال ۲۰۱۱ تبرئه کرد. وزير کشور مصر در آن زمان و شش مسئول امنيتی ديگر متهم‌شده در اين رابطه نيز همراه با مبارک تبرئه شدند.

نزدیک به ۸۰۰ تن در طول اعتراض‌های مصر کشته شده بودند.

دادگاه سياسی؟

به گزارش شبکه خبری «الجزيره»، رييس دادگاه حکم منع تعقيب را به دليل «فقدان صلاحيت‌های قانونی» در رسيدگی به اين اتهام صادر و قضاوت اصلی درباره کشتار مردم را به «خدا» واگذار کرد.

همچنين مبارک و وزير سابق نفت اين کشور در اتهام مربوط به فساد مالی در صادرات گاز به اسرائيل نيز بيگناه شناخته‌شدند. برای دو پسر او نيز که در پرونده فروش گاز به اسرائيل متهم شده‌بودند، حکمی صادر نشد.

با اين حال، مبارک ماه مه به جرم سرقت از بيت‌المال به سه سال حبس قطعی محکوم شده‌بود که بايد آن را به دليل شرايط سلامتی در حبس خانگی بگذراند.

در همين رابطه تحليل‌گر سياسی ارشد الجزيره دادگاه را «به‌شدت سياسی» خواند و حکم صادره را «شوکه‌کننده» توصيف کرد. او گفت : «من توان حرف‌زدن هم ندارم. قاضی گفته تا پيش از آنکه پرونده ۱۴۳۰ صفحه‌ای را کاملاً بررسی نکرده‌ايم، حکم او را مورد بحث قرار ندهيم.»

او افزود: «اين تلاشی متکبرانه است برای خجالت‌زده‌کردن مردم مصر از اينکه به خيابان آمدند. اين تلاشی است برای احيای مصر قديمی و سه دهه ديکتاتوری آن.»

فراز و فرودِ ديکتاتور: از حبس ابد تا آزادی

حسنی مبارک در سال ۲۰۱۲ به اتهام مشارکت در کشتار معترضان در جريان اعتراض‌های مردمی به حبس ابد محکوم شد. حبيب العادلی، وزير کشور پيشين مصر نيز سرنوشتی مشابه او يافت.

اما در ژوئيه ۲۰۱۳ «محمد مرسی»، نخستين رييس‌جمهوری منتخب مصر پس از انقلاب که به عنوان نامزد اخوان المسلمين با انتخابات قدرت را در دست گرفت، پس از يک سال با کودتای نظاميان از قدرت برکنار شد. پس از آن چندصد معترض مصری هوادار اخوان به دست ارتش مصر کشته‌شدند و دستگيری گسترده‌ مخالفان و معترضان آغاز شد.

بالاخره عبدالفتاح سيسی، فرمانده کل ارتش و رهبر کودتای نظامی، پس از برکناری محمد مرسی به عنوان رييس جمهوری تازه مصر انتخاب شد.

به همين دليل، در ماه اوت سال جاری دادگاه قاهره حکم حبس ابد را لغو کرد و مبارک را از زندان به يک بيمارستان نظامی در قاهره منتقل ساخت. او حالا در اين بيمارستان حبس خود را می‌گذراند.

ادامه کشتار مخالفان در سطح خيابان

به گزارش شبکه خبری «الجزيره»، روز جمعه طرفداران گروه‌های سلفی در قاهره عليه حکومت سيسی به خيابان‌ها ريختند. اعتراض‌های جمعه ۲۸ نوامبر دست‌کم چهار کشته در ميان معترضان بر جای گذاشت.

«جبهه سلفی»، گروه فراخوان‌دهنده برای اعتراضات، در فيس‌بوک خود با خطاب‌قراردادن جوانان برای برپايی قيام نوشته بود که «قرآن‌های خود را بالا بگیرید» و «حکمرانی ارتش در مصر را ساقط کنيد».

درحاليکه پيش از تظاهرات سلفی‌ها، دستگاه امنيتی مصر بيش از صد نفر را دستگير کرده‌بود، اما باز هم هزاران نفر به خيابان‌ها ريختند، درحاليکه عده‌ای از آنها قرآن به دست داشتند.

برخی از کارشناسان نسبت به آينده امور در مصر ابراز نگرانی می‌کنند. به‌خصوص آنکه پس از کودتای نظامی و سرنگونی اخوان، گروه‌های اسلامی راديکال‌تر شده‌اند و در چندماه اخير تعدادی از اين گروه‌های مصری با گروه «دولت اسلامی» (داعش) بيعت کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    آنچه بر سر ملت مصر آمده نتیجه انتخاب میان بد و بدتر نبوده بلکه نتیجه اشتباه بزرگ اعتماد به نظامیان است. وقتی قدرت را به افراد مسلح می دهید دیگر نمی توانید به هیچ شکلی آن را باز پس بگیرید. اخوان المسلمین هرچه بودند دموکراتیک آمده بودند اما با کودتا کنار رفتند و سکولارها نمی دانستند که نظامیان برای بقای خود از هیچ کاری ( و دقیقا هیچ کاری) دوری نمی کنند. وضعیت امروز مصر نتیجه سکوت دیروز است.

  • Bahram

    ملت مصر بد را در مقابل بدتر انتخاب کردند.اگر اسلامیها در قدرت مانده بودند، کشتار دهها برابر و ایران دومی میشد که با کمک به حماس و در افتادن با اسرائیل وضع را صد برابر بدتر از حال می‌کرد.اسلامیها، تندرو و میانه رو در سیاست علیه اسرائیل فرقی با هم ندارند.آنها به هیچ اصولی پایبند نیستند.برای قدرت و در قدرت ماندن دست به هر جنایتی میزنند.از اعمال داعش و رژیم اسلامی در ایران گرفته تا نظرات اسلامی ارتجأعی رئیس جمهور ترکیه،در مورد زنان و اینکه کشف آمریکا را افتخار مسلمانان میداند.نمونه‌ای از افکار مسلمانان برای حفظ قدرت است.