ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوجالان: صلح با دولت مرکزی ترکیه ممکن است

اوجالان گفته اگر ترکيه برای به‌ رسميت‌شناختن حقوق کردها ضمانت‌های قانونی بدهد، دستيابی به صلح ظرف چهار تا پنج ماه آينده دور از دسترس نخواهد بود.

عبدالله اوجالان دستيابی به صلح بين مبارزان کرد و دولت ترکيه را ظرف چندماه آينده ممکن دانست.

عبدالله اوجالان، رهبر حزب «کارگران کردستان» در زندان دولت ترکيه به سر می‌برد

به گزارش خبرگزاری رويترز، عبدالله اوجالان، رهبر حزب «کارگران کردستان» (پ ک ک) که در زندان دولت ترکيه به سر می‌برد، روز يکشنبه ۳۰ نوامبر گفته‌ است که اگر دولت ترکيه برای به‌رسميت‌شناختن حقوق کردها ضمانت‌های قانونی لازم را ارائه دهد، دستيابی به صلح ظرف چهار تا پنج ماه آينده دور از دسترس نخواهد بود.

پيام اوجالان: اميد و هشدار

سخنان اوجالان روز یکشنبه در بیانیه رسمی حزب چپ‌گرای «دموکراتيک خلق»، يکی از احزاب وابسته به حزب کردی «مناطق دموکراتيک» منتشر شد. بر اساس اين بيانيه، اوجالان در حالی به امکان دستيابی به راه‌ حلی عمده و دموکراتيک اشاره می‌کند که شکست در مذاکرات صلح را نيز تعميق‌کننده آشوب منطقه‌ای می‌داند.

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهوری کنونی ترکيه، سال ۲۰۱۲ در دوران نخست‌وزيری خود فرآيند صلح با پ ک ک را آغاز کرد تا به قيام کردها عليه دولت مرکزی پايان دهد.

نزاع سی‌ساله پ ک ک و دولت مرکزی تا کنون به کشته‌شدن ۴۰ هزار نفر انجاميده است. اکثريت غالب قربانيان را کردهايی تشکيل می‌دهند که در حملات نظامی و بمباران‌های ارتش ترکيه کشته شدند.

مذاکرات صلح، فرآيندی شکننده

حمله گروه «دولت اسلامی» به شهر کردنشين «کوبانی» در مرز سوريه با ترکيه، مذاکرات صلح بين کردها و دولت مرکزی ترکیه را بیش از پیش تحت تاثیر قرار داده است.

دولت مرکزی ترکيه که پيش از آن نيز به حمايت از دولت اسلامی متهم شده‌بود، مرزهای خود را به روی آن گروه از مبارزان کردی که خواهان پيوستن به نيروهای کرد در کوبانی بودند بست. اين مرزها همچنين برای مدتی به روی پناهجويان کرد فراری از کوبانی نيز بسته‌ بود.

در همين زمان، هزاران کرد به دعوت پ ک ک و حزب دموکراتيک خلق به خيابان‌ها ريختند تا عليه سياست‌های آنکارا در قبال کوبانی و دولت اسلامی اعتراض کنند.

بنابر گزارش‌‌ها حدود ۴۰ تن از آنها در درگيری‌های مربوط به اين اعتراض‌ها به دست نيروهای امنيتی يا گروه‌های حمله‌کننده به تظاهرکنندگان کشته شدند.

پ ک ک يکی از احزاب متحد «يگان‌های مدافع خلق» (ی پ گ) در کردستان سوريه است که محافظت از شهر کوبانی را در برابر حملات داعش برعهده دارد.

ادامه سياست‌های بحث‌برانگيز ترکيه؟

در طی هفته‌های اخیر مبارزان ی پ گ، با پيوستن شماری از پيشمرگه‌های کردستان عراق و همچنین حملات هوايی نيروهای ائتلاف، توانستند پيکارجويان گروه دولت اسلامی را به عقب برانند.

با این حال ديروز شنبه ۲۹ نوامبر بار ديگر گروه دولت اسلامی حملات خود را از سر گرفت.

اين حملات با عمليات انتحاری مهاجمی صورت گرفت که از خاک ترکيه وارد سوريه و منطقه کوبانی شده‌ بود. حزب چپ‌گرا و کرد «دموکراتيک خلق» به تلويح دولت ترکيه را متهم به همکاری در اين عمليات کرد و در بيانيه‌ای نوشت: «اين اتفاق بار ديگر نشان می‌دهد که دولت اسلامی از درون ترکيه حمايت می‌شود؛ واقعيتی که ماه‌ها شاهد آن بوده‌ايم.»

با اين حال، احمد داووداغلو، نخست‌وزير ترکيه نيز در بيانيه‌ای چنين پاسخ داد که «عبور اين خودرو از مرز ترکيه يک دروغ است».

پس از آغاز اعتراض ها و سپس جنگ داخلی در سوريه، ترکيه از ابتدا خواهان برکناری بشار اسد، رئيس‌جمهوری کنونی سوريه و از رقبای منطقه‌ای خود از قدرت بوده‌ است. به همين دليل، دولت مرکزی ترکيه به حمايت از گروه‌های مخالف اسد پرداخت.

يک روز پيش از حمله انتحاری به کوبانی نيز مطبوعات ترکيه گزارش دادند که يک هيأت نمايندگی از سوی حزب پ ک ک راهی دمشق خواهد شد تا در کنفرانسی به ميزبانی دولت بشار اسد درباره بحران‌های کنونی منطقه و راه‌حل‌های ممکن آن شرکت کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.