ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

به حزب ندای ايرانيان اجازه فعاليت داده شد

کميسيون ماده ۱۰ احزاب با تأسيس حزب ندای ايرانيان موافقت کرده است. این حزب را نسل دوم اصلاح‌طلبان در ایران می‌دانند که تلاش دارد در چهارچوب حکومت ایران فعالیت کند.

حسين‌علی اميری، سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد که کميسيون ماده ۱۰ احزاب در نشست روز دوشنبه ۱۰  آذرماه خود با فعالیت حزب ندای ايرانيان موافقت کرده و به آن مجوز فعالیت داده است.

شهاب‌الدین طباطبايی، عضو هیأت مؤسس حزب ندای ايرانيان در این‌باره به سایت «ندای ايرانيان» گفت پس از بررسی مدارک مجوز فعاليت اين حزب صادر شد.

طباطبایی افزود: «فردا سه‌شنبه اطلاعيه اعلام موجوديت حزب را صادر می‌کنيم و دفاتر استانی ما نيز بعد از اين اطلاعيه، به‌طور رسمی فعاليت خود را آغاز خواهند کرد.»

وی تشکيل مقدمات برگزاری کنگره اين حزب را اولویت کاری آن دانست و گفت قرار است نخستين کنگره سراسری ندای ايرانيان بهمن‌ماه برگزار شود.

همچنین بهروز شجاعی، مسئول کميته اطلاع‌رسانی و تبليغات حزب ندای ايرانيان گفت: «به‌زودی مرامنامه حزب منتشر می‌شود و طی يک نشست خبری برنامه‌های آتی حزب را تشريح خواهيم کرد.»

در پی رویدادهای سال ۱۳۸۸ و اعتراضات خیابانیِ پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب که در چارچوب جمهوری اسلامی فعالیت می‌کردند بازداشت شدند و فعالیت دو حزب اصلی آن‌ها، جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از سوی دستگاه قضایی ممنوع اعلام شد.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، گروهی از اصلاح‌طلبان که یا در بیرون از زندان بودند و یا از زندان آزاد شده بودند، با نگاه انتقادی به عملکرد اصلاح‌طلبان در سال ۱۳۸۸ و تندروی خواندن اعتراضات آن سال، در مردادماه سال جاری «ندای ایرانیان» را تشکیل دادند.

«ندا» مخفف عبارت «نسل دوم اصلاح‌طلبان» است اما برخی از مؤسسان آن می‌گويند قصد استفاده از چنين نامی را ندارند.

بيشتر اعضای اين حزب عضو گروه‌های اصلاح‌طلب ممنوع‌شده بودند و صادق خرازی، نماينده سابق ايران در سازمان ملل نخستين دبيرکل اين حزب به‌شمار می‌رود.

صادق خرازی، نماينده سابق ايران در سازمان ملل نخستين دبيرکل اين حزب به‌شمار می‌رود.

هيأت مؤسس اين حزب در نخستين بيانيه خود اعلام کرد که يکی از استراتژی‌های آن‌ها «دوری جستن از نگرش‌های مبتنی بر تحريم و رکود سياسی» است.

آن‌ها ضمن مخالفت با «روش‌هايی که امکان ايجاد تنش و نزاع نسبت به آن وجود دارد»، نوشتند که چنين روش‌هايی «نه تنها کمکی به دموکراسی نمی‌کند بلکه به دلايل فراوانی… به سرعت موجب تعطيل شدن سياست‌ورزی قانونی و انسداد در فضای سياسی و حوزه عمومی می‌شود و نتيجه آن چيزی نيست جز هر چه بيشتر به محاق رفتن آزادی و دموکراسی».

سایت جام‌نيوز، نزديک به اصولگرايان در آن زمان نوشت هسته مرکزی این حزب متشکل از ۱۲ نفر است که به‌جز صادق خرازی، کسانی چون سجاد سالک، شهاب طباطبايی، داوود روشنی و سعيد نورمحمدی از اعضای جبهه مشارکت و حسن يونسی، فرزند علی يونسی، وزير اطلاعات دولت محمد خاتمی و دستيار ويژه حسن روحانی از اعضای آن هستند.

هادی حيدری، عضو جبهه مشارکت، و حجت شريفی، عضو سازمان دانش‌آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت)، از ديگر اعضای هيأت مؤسس «ندای ايرانيان» بودند که از سمت خود استعفا دادند. هادی حيدری در ابتدا سخنگوی این حزب بود.

گفته می‌شود زمستان گذشته صادق خرازی، در چند ملاقات با آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره درخواست فعاليت این حزب با او گفت‌وگو کرده است.

خواهر صادق خرازی، همسر مسعود خامنه‌ای، فرزند آيت‌الله خامنه‌ای است.

بخشی از اصلاح‌طلبان با رویکرد حزب ندای ایرانیان مخالف‌اند و آن‌ها را به دلیل آن‌چه نادیده گرفتن جنبش سبز در سال ۱۳۸۸ می‌دانند، مورد انتقاد قرار داده‌اند.

در سوی دیگر گروهی از اصولگرایان نیز فعالیت این حزب را پوششی برای ادامه فعالیت‌های جبهه مشارکت و دیگر گروه‌های اصلاح‌طلب می‌دانند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    یک حزب جدید برای سر کار گذاشتن مردم و دادن امید واهی در یکی دو انتخابات آینده و کشاندن آنها پای صندق  و طولانیتر کردن عمر یک موجود ناقص الخلقه به اسم« جمهوری » اسلامی. من که به این نتیجه رسیدم از این امامزاده ها هیچ معجزه نباید انتظار داشت.

  • hasani

    حزب حکومتی وابسته به بیت !