ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«از اندیشه مختاری همچنان واهمه دارند»

شهزاده سمرقندی - به گفته مریم حسین‌زاده، همسر محمد مختاری، حکومت همچنان از اندیشه مختاری و دیگر نویسندگان و شاعرانی که در قتل‌های زنجیره‌ای کشته شدند واهمه دارد.

چهارشنبه ۱۲ آذرماه شانزدهمین سالگرد کشته شدن محمد مختاری، شاعر و محقق ایرانی‌ست. به گفته مریم حسین‌زاده حکومت همچنان از اندیشه مختاری و دیگر نویسندگان و شاعرانی که در قتل‌های زنجیره‌ای کشته شدند واهمه دارد.

مریم حسین‌زاده، نقاش و همسر محمد مختاری

با اینکه ۱۶ سال از قتل محمد مختاری در واقعه موسوم به «قتل‌های زنجیره‌ای» گذشته، اما همچنان هر سال در اولین جمعه بعد از دوازدهم آذر ماه اهل ادب و نزدیکان محمد مختاری در امام‌زاده طاهر کرج گرد هم می‌آیند.

مریم حسین‌زاده، نقاش و همسر محمد مختاری به رادیو زمانه گفت با اینکه سال‌هاست حکومت اجازه نمی‌دهد مراسم یادبود این شاعر و نویسنده برگزار شود، اما هر سال تعداد زیادی از دوستان و عزیزان او همراه با عده‌ای از اعضای کانون نویسندگان بدون خبر قبلی و به طور خودجوش بر سر قبر او جمع می‌شوند و از او یاد می‌کنند.

نسیم خاکسار، نویسنده

قتل محمد مختاری در ادامه کشتار زنجیره‌ای روشنفكران صورت گرفت که تا به حال موضوع بحث و تحليل‌های سیاسی در داخل و خارج از ایران بوده است.

مریم حسین‌زاده معتقد است که هیچ چیزی به اندازه اندیشه این کشته‌شدگان حکومت اسلامی ایران را به وحشت نمی‌اندازد.

محمد مختاری نوامبر سال ۱۹۹۵سفری فرهنگی به کانادا و آمريکا داشت که در ادامه آن سفر به دعوت نسیم خاکسار و کانون نویسندگان ایران در تبعید به هلند آمد.

نسیم خاکسار در مقاله‌ای که چندی پیش درباره قتل محمد مختاری، محمد جعفر پوینده و مجید شریفی و دیگر قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای نوشته، معتقد است که قتل‌های زنجیره‌ای پایان نیافته و همچنان در زمان ما ادامه دارد. اما آیا خاطره این قتل‌ها از یادها رفته است؟
گفت‌و گوی رادیو زمانه با مریم حسین‌زاده و نسیم خاکسار:

مریم حسین‌زاده می گوید عقیده و اندیشه این کشته شدگان بود که جمهوری اسلامي ایران را به لرزه در آورد و با زنده نگه داشتن و ادامه دادن این نوع اندیشه‌های انتقادی یاد این عزیزان را می‌توان گرامی داشت.

به گفته مریم حسین‌زاده، خانواده محمد مختاری مدتی‌ست که تلاش دارند مجموعه اشعار و مقاله‌های او را تجدید چاپ کنند. از شانزده سال پیش تاکنون میراث ادبی به جای مانده از محمد مختاری در داخل ایران بازنشر نشده است.

محمد مختاری گذشته از این که شاعر صاحب‌سبك و شناخته‌شده‌ای بود، تحقیق‌های علمی ارزشمندی درباره شاهنامه دارد. شاهنامه را حماسه داد می‌شناسند. محمد مختاری خود قربانی بيداد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    حکومت جهل و دروغ  فقط با  سياست سركوب در داخل و فريب در خارج توانسته ماندگار بماند.....  این سیاست برای همیشه کار نخواهد کرد ....

  • اسماعیل احمدی / زرتشت

    درود . راه و یاد جانباختگان راه آزادی و قلم در ایران گرامی باد ...........

  • غلام عسگری

    روحشان شاد ويادشان گرامي باد که انديشه اگاهان دشمن جهل وجور وفساد وجنايت وخرافه گرايي ودکانداران دين ودينفروشان مرتجع بوده وهست وسوخت موتورارتجاع وخرافه پرستي نااگاهي وجهل ميباشد وتا زمانيکه عقلانيت وخردورزي واگاهي حداکثري دريک جامعه نمود پيدا نکند مردم ان جامعه بايد بهاي بقا حکومتهاي توتاليتر وخودکامه ومرتجع چون فاشيسم ديني حاکم برکشورمان را بپردازند همانگونه که طي سي وشش سال گذشته بهترين واگاهترين فرزندان ملت ايران توسط رژيم قرون وسطايي اخوندي يا درزندانها به جوخه هاي اعدام سپرده شدند ويا بدست جلادان تحت فرمان ولي فقيه کارد اجين شدند وخون پاکشان خاک ايرانزمين را براي روئيدن سروهاي ازادي اينده ابياري کردند واکنون بين ملت ورژيم دينکاران جاني دريايي ازخون وجود دارد که وظيفه مارا براي رساندن قايق نجات به ساحل ازادي را صدچندان ميکند زيرا اکنون به زعم اخوندها انها حذف فيزيکي شدند اما روح پاک انها برامواج درياي خروشان ملت درصبح ازادي چون کبوتران سپيد پيام رسان رهايي خواهند بود زيرا يادگاران انها درسراسرکشورهمواره ياد انها رادردل مردم زنده نگه خواهند داشت.به اميد فرداي ازادي.يادشان گرامي ونامشان جاودان باد.