ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایل آریایی عباس آقا

«من می‌خوام شاه بشم» ساخته مهدی گنجی شامگاه امروز، در هشتمین دوره جشنواره فیلم مستند ایران، برای نخستین بار در سینما فلسطین به نمایش درمی‌آید.

در فیلم مستند «من می‌خوام شاه بشم»، مهدی گنجی به موضوعی می‌پردازد که پیشینه‌ای دراز در سینمای اجتماعی ایران دارد: یک مرد روستایی تازه به دوران رسیده که خود را گم می‌کند و می‌خواهد شاه بشود. پیش از این ابراهیم گلستان در فیلم داستانی «اسرار گنج دره جنی» روایتی از چنین شخصیتی به دست داده است.

عباس برزگر غوطه‌ور در رؤیاهایش

مستند «من می‌خوام شاه بشم» ساخته مهدی گنجی شامگاه امروز، در چارچوب هشتمین دوره جشنواره فیلم مستند ایران، در سینما فلسطین در تهران برای نخستین بار به نمایش درمی‌آید.

هفت فیلم مستند به بخش مسابقه جشنواره «سینما حقیقت» راه یافته‌اند: سه مستند بلند، دو مستند نیمه‌بلند و دو مستند کوتاه؛ فیلم‌های «آتلان» به کارگردانی معین کریم‌الدینی، «پهلوان و خرقه» به کارگردانی آرش لاهوتی، «من می‌خوام شاه بشم» ساخته مهدی گنجی، «زمان به وقت موسیو ستبون» به کارگردانی محمود کریمی، «ننه حسن» ساخته محمد علی و آرش طالبی، «پارکینگ» به کارگردانی عباس عمرانی‌بیدی و «مالکیه» ساخته محمدباقر شاهین.

شخصیت‌های به ظاهر معمولی

«من می‌خوام شاه بشم» در جشنواره جهانی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) هم که ۱۹ نوامبر کارش را آغاز کرد و ۳۰ نوامبر به پایان رسید، به نمایش درآمده بود.

این فیلم داستان زندگی مردی به نام عباس برزگر را روایت می‌کند. او که یک زن و سه فرزند دارد، در اثر یک تصادف پولدار می‌شود و این سودا را در سر می‌پروراند که شاهانه زندگی کند. او می‌خواهد ایل خود را بسازد و نژادش را تکثیر کند. با زن جوان‌تری ازدواج می‌کند و حالا که «ملکه» خود را انتخاب کرده است، امید دارد که فرزندانش میراث‌دار «ایل آریایی» او باشند.

عباس برزگر، شخصیت محوری مستند «من می‌خوام شاه بشم» ساخته مهدی گنجی

مهدی گنجی، کارگردان این فیلم به شخصیت‌های نامتعارف از طبقه متوسط یا محروم اجتماع علاقمند است. او به رادیو زمانه می‌گوید: « دوست دارم بیشتر از اینکه مردم به خود عباس و کارهاش فکر کنند به این فکر کنند که شاید هر کدام از ما یک عباس برزگریم.»

مهدی گنجی، فیلمساز

سارا رضوی، تهیه‌کننده این فیلم در جشنواره فیلم مستند آمستردام (ایدفا) به گزارشگر رادیو زمانه گفته بود: «عباس برزگر در ایران خیلی آدم معروفی است. در خیلی از برنامه‌های تلویزیونی شرکت کرده و خیلی‌ها او را به عنوان کارآفرینی می شناسند که از صفر شروع کرده است. ما پروژه‌ای را دنبال می‌کردیم برای تلویزیون ایران و باید افرادی را می‌یافتیم که تهدیدی در زندگی‌شان به وجود آمده اما آن را تبدیل به یک فرصت کرده‌اند. در این جست‌وجو‌ها بود که تصمیم گرفتیم این فیلم را درباره عباس برزگر بسازیم.»

پیش از این از مهدی گنجی مستند «پای چوبه‌دار» به نمایش درآمده است. این مستند هم «شخصیت‌محور» است و فراز و نشیب‌های زندگی یک آدم معمولی را نشان می‌دهد.

گنجی می‌گوید با شخصیت‌هایش زندگی می‌کند و تلاش می‌کند لایه‌های شخصیتی آن‌ها را کشف کند که بعد بدون پیش‌داوری درباره آن‌ها، این شخصیت‌های به ظاهر معمولی را جلوی دوربین بیاورد.

پروژه بعدی مهدی گنجی مستندی است درباره رابطه یک مادر معلول با دختر معلولش. می‌گوید فعلاً مشغول تحقیق درباره این موضوع است.

هشتمین جشنواره فیلم مستند ایران (سینما حقیقت) ۹ آذر ماه با نمایش مستند تاریخی «عیار مشروطه» شروع به کار کرد و تا ۱۶ آذر هم ادامه دارد.

ویدئو: پیش‌پرده فیلم «من می‌خوام شاه بشم» ساخته مهدی گنجی

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Majid

    « دوست دارم بیشتر از اینکه مردم به خود عباس و کارهاش فکر کنند به این فکر کنند که شاید هر کدام از ما یک عباس برزگریم.» چگونه میتوان نتیجه گیری نمود که شاید مثلأ  اکبر رفسنجانی و  یا علی خامنه ای و یا خود فیلمساز و یا دیگری از جمع این «ما»ی بی «مسما» در جمله بالا هر کدام ممکن است عباس برزگر باشند  قبل از آنکه عباس برزگر راخوب شناخت و به خود و کارهایش فکر کرد؟ چگونه؟ در ضمن جامعه ما همواره یک جامعه ارباب (بزرگر و یا سالار)  و رعیتی (رعیت و یا برزگر) بوده و هست و اینگونه روشنفکر بازیها هم تکرار مکررات و ملال آور است. و تا به امروز معطل بودیم که موضع آقای اکبر گنجی در نوشته هایش  چیست که آقای مهدی گنجی با فیلمهایش از راه رسید!؟!