ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعدام ۱۸ زندانی در یک روز

روز سه‌شنبه ۱۱ آذرماه سال جاری تنها در سه زندان ایران، ۱۸ زندانی محکوم به اعدام به دار آویخته شدند. اتهام این زندانیان در پیوند با خرده فروشی مواد مخدر بوده است.

روز سه‌شنبه ۱۱ آذرماه/ دوم دسامبر سال جاری تنها در سه زندان ایران، ۱۸ زندانی محکوم به اعدام به دار آویخته شدند. اتهام این زندانیان در پیوند با خرده فروشی مواد مخدر بوده است.

در دو هفته‌ اخیر، حدود ۴۴ تن از زندانیان محکوم به اعدام زندان قزلحصار کرج، برای اجرای حکم به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌اند.

به گزارش هرانا، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته ۱۸ زندانی در زندان‌های ارومیه، بندرعباس و قزلحصار به دار آویخته شدند: سه مرد و یک زن در زندان مرکزی ارومیه، سه زندانی در زندان مرکزی بندرعباس و ۱۱ زندانی در زندان قزل‌حصار کرج.

یدالله فهیمی، مختار داوودخواه، منوچهر رضایی و مرضیه استواری با اتهام‌های مربوط به مواد مخدر در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند.

در این روز، در زندان مرکزی بندرعباس نیز علی‌اکبر نورالدینی، علیرضا قربانی و حسین شاهو زهی؛ و در زندان قزل‌حصار هم ۱۱ زندانی دیگر با اتهام‌های مشابه زندانیان اعدام شده زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند.

در دو هفته‌ اخیر، حدود ۴۴ تن از زندانیان محکوم به اعدام محبوس در واحد ۲ زندان قزلحصار کرج، در گروه‌های ۱۱ نفره برای اجرای حکم به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌اند.

آخرین گروه از این زندانیان ظهر روز گذشته برای اجرای حکم فراخوانده و به انفرادی منتقل شدند. اسامی پنج تن از این زندانیان علی گلیارانی، یوسف فاخته، منصور یادگاری و دو نفر با نام کوچک «سلام» و «بهنام» است. منابع خبری رسمی در ایران اجرای حکم اعدام این زندانیان را اعلام نکرده‌اند.

اعتصاب غذای نامحدود در اعتراض به اعدام

شمار زیادی از زندانیان واحد ۲ زندان قزل‌حصار از روز گذشته در اعتراض به اعدام ده‌ها زندانی در زندان قزل‌حصار کرج دست به اعتصاب غذای نامحدود زده‌اند. این اعتصاب با واکنش‌های مختلف مسئولان زندان ازجمله تهدید به اجرای حکم اعدام جمعی زندانیان همراه بوده است.

بین ماه‌های ژوئیه ۲۰۱۳ تا ژوئن ۲۰۱۴، حداقل ۸۵۲ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

در واحد ۲ زندان قزل‌حصار کرج که از ۹ سالن تشکیل شده، حدود سه‌هزار نفر از متهمان جرایم مربوط به مواد مخدر محبوس هستند و دست‌کم حکم اعدام ۱۰۰۰ تن از آنان قطعی شده است.

زندان قزل‌حصار کرج بیشتر محل حبس متهمان جرایم مربوط به مواد مخدر است. این زندان یکی از بزرگ‌ترین زندان‌های خاورمیانه محسوب می‌شود و تاکنون گزارش‌های متعددی در مورد وضعیت بد بهداشتی و برخوردهای نامناسب مسئولان با زندانیان منتشر شده است.

در پاییز سال گذشته، اعتصاب هزاران زندانی اعدامی قزل‌حصار موجب شد تا حدود شش ماه، مسئولان اجرای حکم اعدام در این زندان را متوقف کنند.

برابر قوانین جزایی ایران، حمل و نگهداری مقدار مشخصی از مواد مخدر، مجازات اعدام دارد.

از سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۶۰ تاکنون، هزاران نفر در ایران به اتهام حمل و نگهداری موارد مخدر اعدام شده‌اند. سازمان‌های حقوق بشر، همواره دولت ایران را به واسطه‌ شمار اعدام‌ها در ایران محکوم کرده‌اند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران، چندی پیش در ششمین گزارش‌ خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل، وضعیت حقوق بشر در ایران کماکان باعت نگرانی دانست.

او در این گزارش با بررسی رویدادهای سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ در ایران، از افزایش اعدام‌ها اعم از اعدام «نوجوانان» و «پیروان اقلیت‌های قومی و مذهبی ابراز نگرانی کرد.

بر اساس گزارش او، بین ماه‌های ژوئیه ۲۰۱۳ تا ژوئن ۲۰۱۴، حداقل ۸۵۲ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

احمد شهید افزون بر این تاکید کرده بود که دولت ایران به اعدام مجرمان نوجوان ادامه می‌دهد. بر اساس این گزارش تنها در سال ۲۰۱۴ میلادی، هشت نفر که در زمان وقوع جرم در سنین زیر ۱۸ سال بوده‌اند، اعدام شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شاهین امینی

    زنده باد اصلاحات. روحانی متشکریم. شیعیان لندن نشین ماله را بر دارید