ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بهار آینده: انتخابات پارلمان اسرائیل

تاریخ برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمان اسرائیل مشخص شد: ۱۷ مارس ۲۰۱۵. حزب لیکود فعلاً از اکثریت آرا برخوردار است، با این‌حال نتیجه انتخابات آتی قابل پیش‌بینی نیست.

تاریخ برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمان اسرائیل مشخص شد: ۱۷ مارس ۲۰۱۵. حزب لیکود فعلاً از اکثریت آرا برخوردار است، با این‌حال نتیجه انتخابات آتی قابل پیش‌بینی نیست.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در تلاش برای ائتلافی تازه

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز گذشته، سه‌شنبه ۲ دسامبر، زیپی لیونی (وزیر دادگستری) و یائیر لپید (وزیر دارایی) را از کابینه‌اش اخراج کرد و سپس شامگاه گذشته در سخنانی اخراج دو وزیر یاد شده را اجتناب‌ناپذیر خواند.

به گزارش شبکه اول تلویزیون آلمان، نتانیاهو خطاب به رأی‌دهندگان اسرائیلی گفته است: «من امشب با شما شهروندان اسرائیلی سخن می‌گویم. زیرا در شرایط کنونی دولت اسرائیل نمی‌تواند حکومت کند. وظیفه من اما این است که امنیت را تأمین کنم، در جهت شکوفایی اقتصاد بکوشم و هزینه‌های زندگی را کاهش بدهم.»

یائیر لپید، وزیر دارایی اسرائیل از طرفداران کاهش مالیات‌ها برای خانواده‌های جوان و اقشار کم‌درآمد جامعه بود. با اخراج او از کابینه، اکنون انتظار می‌رود که نه تنها هزینه‌های زندگی اسرائیلی‌ها کاهش پیدا نکند، بلکه با افزایش مالیات‌ها در دولت آتی، مردم کم‌درآمد با دشواری‌های بیشتری برای گذران زندگیشان روبرو شوند.

نتانیاهو از لپید خواسته بود که از کسانی که برای نخستین بار خانه‌ای می‌خرند، مالیات بگیرد و از محل این مالیات‌ها بخشی از هزینه‌های روزافزون تسلیحاتی ارتش اسرائیل را تأمین کند. وزیر اخراجی اما به خواست نخست‌وزیر تن نداد. به همین جهت اخراج او از کابینه قابل پیش‌بینی بود.

یائیر لپید می‌گوید: «نتانیاهو می‌خواست به هر قیمت انتخابات تازه‌ای برگزار شود، در حالی‌که می‌شد در کابینه به توافق خوبی رسید. متأسفم که نتانیاهو بدون احساس مسئولیت نسبت به شهروندان اسرائیلی تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمان گرفته است.»

نخست وزیر اسرائیل، زیپی لیونی، وزیر دادگستری را هم اخراج کرده است. او این دو وزیر اخراجی را به جانبداری از اپوزیسیون و حتی کودتا در درون دولت متهم کرده است. گفته می‌شود که این دو وزیر اخراجی در تلاش بودند احزاب مذهبی را با هم متحد کنند.

بنیامین نتانیاهو در سخنانی که شامگاه گذشته با رأی‌دهندگان اسرائیلی در میان گذاشت، از لایحه «دولت – ملت» سخنی در میان نیاورد. ابتدا قرار بود امروز، چهارشنبه، ۳ دسامبر این لایحه در پارلمان اسرائیل به رأی گذاشته شود، اما اکنون در پرتو این تحولات این رأی‌گیری نیز برگزار نمی‌شود.

لایحه دولت – ملت رابطه دولت و ملت اسرائیل را بر اساس یهودی بودن شهروندان اسرائیلی تعریف می‌کند. در این لایحه پیش‌بینی شده که فقط یهودیان از حقوق ملی برخوردار باشند و باقی شهروندان از جمله اقلیت‌های عرب حقوق فردی‌شان به رسمیت شناخته می‌شود.

زیپی لیونی، وزیر دادگستری از مخالفان سرسخت لایحه «دولت - ملت» بود. او گفته بود: «من به هیچ‌وجه از چنین لوایح ناسیونالیستی و ضد صهیونیستی دفاع نمی‌کنم، بلکه خواهان تشکیل دولت تازه‌ای هستم که بتوان از آن دفاع کرد. چنانچه احزاب میانه‌رو با هم مؤتلف شوند، امکان تشکیل دولت تازه‌ای که بتوان به آن مفتخر بود وجود دارد.»

رووین ریولین، رئیس جمهور کنونی اسرائیل و شیمون پرز، رییس جمهور پیشین این کشور نیز از مخالفان لایحه «دولت – ملت»‌اند. آن‌ها اعتقاد دارند قانونی شدن این لایحه موجب تبلیغات منفی علیه دولت اسرائیل در جهان خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو در سخنان شامگاه گذشته‌اش به اختلافات ژرف در بین اعضای کابینه دولتش اشاره کرد. او گفت به دلیل آنکه در انتخابات گذشته حزب «لیکود» از کرسی‌های کافی در «کنست» (پارلمان اسرائیل) برخوردار نشد، ناگزیر تن به ائتلاف با دیگر احزاب داد و به همین جهت انشعاباتی در دولت به وجود آمد. نتانیاهو گفت: «در این مدت برای من همواره اولتیماتوم تعیین می‌کردند و تهدیدم می‌کردند.»

بنیامیون نتانیاهو از رأی‌دهندگان اسرائیلی خواست در انتخابات آتی به حزب او رأی دهند، چنانکه دولت آینده را بتواند بدون ائتلاف با احزاب سکولار و لیبرال تشکیل دهد.

حزب لیکود به حزب راست‌گرای «خانه یهود» نزدیک شده است. این حزب از طرفداران سرسخت شهرک‌سازی در مناطق فلسطینی‌نشین است. چنانچه در انتخابات آتی «کنست» این دو حزب با هم ائتلاف کند، انتظار می‌رود که مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین باز هم به تأخیر افتد.

در این میان موشه کالون وزیر اسبق ارتباطات هم حزب تازه‌ای تشکیل داده است که هرچند هنوز نامی برای آن برنگزیده، اما گفته می‌شود در انتخابات آتی دست‌کم ۱۰ درصد آرای شهروندان اسرائیلی را به دست می‌آورد.

کالون که در گذشته از اعضای حزب لیکود بود، گفته است: «کسی نیست که خواهان اصلاح شرایط دیپلماتیک و روابط ما با جهان نباشد و کسی وجود ندارد که به دنبال اصلاح شرایط اجتماعی نباشد.»

در آخرین نظرسنجی‌ها، چنانچه هم‌اکنون انتخابات پارلمان اسرائیل برگزار شود، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو از اکثریت آرا برخوردار خواهد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Behrouz

    «با اخراج اوــ یائیر لپید، وزیر دارایی اسرائیل ـــ از کابینه، اکنون انتظار می‌رود که نه تنها هزینه‌های زندگی اسرائیلی‌ها کاهش پیدا نکند، بلکه با افزایش مالیات‌ها در دولت آتی، مردم کم‌درآمد با دشواری‌های بیشتری برای گذران زندگیشان روبرو شوند.» «در آخرین نظرسنجی‌ها، چنانچه هم‌اکنون انتخابات پارلمان اسرائیل برگزار شود، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو از اکثریت آرا برخوردار خواهد بود.» نتیجه گیری درخشان ازمقاله : نتانیاهو میخواهد زندگی مردم را دشوار کند ولی مردم به لیکود رأی داده و آنرا از اکثریت برخوردار خواهند کرد.