ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احتمال اخراج ۷۶۰ هزار مهاجر افغان از ایران

دولت افغانستان هیأتی را به ایران می‌فرستد با این امید که ویزای ۷۶۰ هزار مهاجر افغان تمدید شود. به گفته دیده‌بان حقوق بشر، ایران به تعهداتش نسبت به پناهجویان عمل نمی‌کند.

۷۶۰ هزار مهاجر افغان که در ایران زندگی می‌کنند و اجازه اقامتشان تمدید نشده، با خطر اخراج از ایران روبرو شده‌اند. دولت افغانستان برای رایزنی پیرامون سرنوشت این مهاجران، هیأتی به ایران اعزام می‌کند.

احتمال اخراج ۷۶۰ هزار مهاجر افغان از ایران

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که دولت افغانستان قصد دارد هیأتی را به ایران اعزام کند. اجازه اقامت ۷۶۰ هزار مهاجر افغان که تقاضای پناهندگی نداده‌اند، ۲۰ روز دیگر تمام می‌شود. این مهاجران در خطر اخراج از ایران قرار دارند. شش ماه پیش ویزای آن‌ها تمدید شده بود.

جاوید فیصل، سخنگوی والی قندهار به خبرگزاری رویترز گفته است هیأت اعزامی از افغانستان می‌کوشد دولت ایران را متقاعد کند که ویزای موقت این مهاجران را به مدت دست‌کم یک سال تمدید کند.

دولت ایران می‌گوید بیش از ۸۴۰ هزار مهاجر افغان در ایران تقاضای پناهندگی کرده‌اند. علاوه بر این عده، افغان‌های بسیاری برای کار به ایران مهاجرت کرده‌اند.

مقامات ایرانی می‌گویند در ایران بیش از سه میلیون مهاجر افغان زندگی می‌کنند. تاکنون سازمان ملل ۹۰۰ هزار مهاجر افغان را از ایران به افغانستان بازگردانده است. پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری فقط ۲۰ هزار مهاجر افغان مایل باشند از ایران به افغانستان بازگردند.

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در تیر ماه سال جاری در مراسمی که به مناسبت روز جهانی پناهنده در خانه علوم انسانی برگزار شد، از وضع فرهنگی و اجتماعی مهاجران افغان ساکن ایران انتقاد کرد. زیباکلام گفته بود: «مهاجران یا پناهندگان افغان از حقوق چندانی در ایران برخوردار نیستند چرا که اگر آنها حتی ۲۰ سال هم در این کشور زندگی کنند ممکن است سال بعد آنها را گرفته، در مرز پیاده کرده و مجبورشان کنند که به افغانستان بازگردند. از سوی دیگر اگر آنها با یک ایرانی ازدواج کنند فرزندان‌شان توسط دولت به رسمیت شناخته نخواهند شد.»

سال گذشته، دیدبان‏ حقوق بشر گزارشی منتشر کرد در ۱۲۴ صفحه‏‌ ‏‏‏با عنوان «مهمانان ناخوانده: نقض حقوق پناهندگان و مهاجران افغان توسط ایران». بر اساس این گزارش دولت ایران با اعمال تبعیض نسبت به مهاجران و پناهجویان افغان، تعهدات قانونی این کشور برای محافظت از این گروه آسیب‌پذیر در مقابل آزار و اذیت را نقض کرده است. بر اساس این گزارش، ایران هزاران افغان را شتابزده از کشور اخراج می‏‌کند، بدون آنکه به آن‌ها فرصت دهد حق خود برای حضور در ایران را اثبات کنند یا درخواست پناهجویی دهند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.