ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران: ۹۳ هزار سکته قلبی و ۴۳ هزار سکته مغزی در سال

بر اساس گزارش وزارت بهداشت سالانه ۹۳ هزار سکته قلبی و ۴۳ هزار سکته مغزی در ایران رخ می‌دهد. سبک زندگی و الگوی غذایی حاکم بر جامعه، در میزان بروز سکته قلبی و مغزی نقش دارند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، سالانه ۹۳ هزار سکته قلبی و ۴۳ هزار سکته مغزی در ایران رخ می‌دهد. سبک زندگی و الگوی غذایی حاکم بر جامعه، در میزان بروز سکته قلبی و مغزی نقش دارند.

سیگار، خطر سکته قلبی را چهار برابر می‌کند.

مبتلایان به بیماری‌های «فشار و چربی خون بالا»، «قند»، «معتادان به سیگار»‌ و همچنین «افراد کم تحرک»، زودتر از دیگران در معرض ابتلا به سکته‌های مغزی و قلبی قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر سیاری، معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به میزان سکته در ایران آن را دلیل بیشتر مرگ و میرها در فاصله سنی ۳۰ تا ۷۰ سالگی عنوان کرد و گفت: «۱۰ درصد مردم ما در کشور سیگار می‌کشند، سه میلیون نفر قلیان مصرف می‌کنند و ۹۰ درصد علت سرطان ریه، سیگار است به طوری که خطر سکته قلبی را چهار برابر می‌کند.»

چهار بیماری قلبی، عروقی، دیابت و تنفسی از مهم‌ترین دلایل مرگ ایرانی‌هاست. به گفته سیاری، به  بیماری‌های قلبی و عروقی سالانه منجر به ۹۳ هزار سکته قلبی می‌شود. در هر سال به طور متوسط  ۴۳ هزار نفر نیز دچار سکته مغزی می‌شوند.

بر اساس این گزارش، ۲۵ میلیون نفر در کشور اضافه وزن دارند و ۳۴ هزار نفر مرگ مربوط به چاقی است. از سوی دیگر ۱۰ میلیون نفر مبتلا به فشار خون هستند که ۸۳ هزار مورد مرگ در سال مرتبط با فشار خون است.

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، مردم ایران سالانه ۳۳ لیتر نوشابه مصرف می‌کنند که این عدد قبلا ۴۲ لیتر بود و با آگاه‌سازی مردم نسبت به مضرات آن، کاهش یافته است.

علاوه بر بیماری‌های یادشده، حوادث ترافیکی نیز ازجمله دلایل اصلی افزایش مرگ‌ومیر در میان ایرانیان محسوب می‌شود.

سیمای مرگ ایرانیان

چندی پیش وزارت بهداشت در یک بررسی با عنوان «سیمای مرگ ایرانیان»، عمده‌ترین عوامل موثر مرگ و میر در کشور را شناسایی کرد.

«کیفیت مواد غذایی» و «نوع تغذیه» در تامین سلامت فرد نقش اساسی دارد

حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت «امراض قلبی و عروقی»، «فشار خون بالا» و «سبک نادرست زندگی» را به عنوان اصلی‌ترین عوامل مرگ در کشور اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه «کیفیت مواد غذایی» و «نوع تغذیه» در تامین سلامت فرد نقش اساسی دارد، تاکید کرد که وزارت بهداشت با همکاری سازمان استاندارد باید «کنترل» و «نظارت» بیشتری بر کیفیت مواد غذایی عرضه شده در ایران داشته باشد.

کنترل کیفیت مواد غذایی موجود در بازار ایران نه تنها از سوی دولت با دقت صورت نمی‌گیرد، بلکه مردم نیز هنگام خرید اجناس مورد نیاز خود چندان توجه‌ای به کیفیت آنها ندارند.

نبود کنترل دقیق مواد غذایی «وارداتی» و «داخلی» از سوی وزارت بهداشت و موسسه استاندارد ایران، موجب شده است تا شماری از تولیدکنندگان خود را موظف به ارائه اطلاعات دقیق مربوط به مواد به کار رفته در کالای تولیدی‌شان نکنند. «سطح اندک اطلاعات مردم درباره مضرات و فواید مواد غذایی» نیز موجب می‌شود کمتر کسی همین اطلاعات درج شده موجود بر بسته‌بندی شماری از کالاهای موجود در بازار را بخواند.

این نکته در تشدید بیماری‌های مربوط به امراض قلبی و عروقی و ابتلا به بیماری فشار خون در جامعه ایران نقش دارد.

علاوه بر «نبود نظارت دولتی موثر در کنترل مواد غذایی»، «بحران اقتصادی» و «افزایش مداوم قیمت مواد غذایی» مانع از تغییر فرهنگ غذایی حتی برای آن دسته از افرادی می‌شود که نسبت به موضوع آگاه و حساس هستند.

فرهنگ «غذای پرچرب ایرانی» و «سبک زندگی ایرانی» مانند عدم توجه به فواید ورزش نیز از دیگر دلایل تعیین‌کننده‌ای هستند که موازی با زمینه‌های بحران‌سازی چون «نبود نظارت دولتی» و «بحران اقتصادی»، بر افزایش میزان بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون در کشور موثرند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.