ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

غرامت ۶۰ میلیون دلاری فرانسه به بازماندگان هولوکاست

دولت فرانسه به خاطر اعزام گروهی از یهودیان به اردوگاه‌های مرگ رژیم نازی‌، غرامتی ۴۸ میلیون یورویی به ‌‌آمریکا می‌دهد تا بین قربانیان هولوکاست یا فرزندان و نوادگان آنها تقسیم شود.

دولت فرانسه به خاطر اعزام گروهی از یهودیان به اردوگاه‌های مرگ رژیم نازی‌، غرامتی معادل ۴۸ میلیون یورو به ‌‌آمریکا پرداخت می‌کند. این مبلغ با کمک ادارات آمریکایی به بازماندگان هولوکاست یا فرزندان و نوادگان آنها تقسیم خواهد شد. رسمی شدن این توافق مستلزم تصویب پارلمان فرانسه است.

ورودی اردوگاه مرگ آشویتس در حوالی شهر کراکئو - لهستان

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که طبق توافق صورت گرفته با مقامات ایالات متحده، ۶۰ میلیون دلار غرامت به بازماندگان نسل‌کشی یهودیان در زمان آلمان هیتلری پرداخت می‌شود. این توافق قرار است روز دوشنبه هشتم دسامبر ۲۰۱۴ در واشنگتن امضا شود اما برای رسمی شدن، باید به تصویب پارلمان فرانسه نیز برسد.

وزارت خارجه فرانسه با اعلام این خبر، از مرحله نوینی در پرداخت خسارت به قربانیان رژیم نازی سخن گفت. با این مبلغ‌، هریک از جان به در بردگان هولوکاست در آمریکا و سایر کشورها، حدود ۱۰۰ هزار دلار خسارت دریافت خواهند کرد. این مبلغ می‌تواند به فرزندان یا نوادگان این افراد نیز تعلق بگیرد.

این غرامت به دلیل مشارکت راه‌آهن فرانسه در نسل‌کشی یهودیان پرداخت می‌شود. راه‌آهن فرانسه (SNCF) در سال ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۴و تحت "حکومت ویشی"، حدود ۷۶ هزار یهودی را در قطارهای باری به اردوگاه‌های مرگ در آلمان فرستاد. از میان این تعداد، تنها ۳۰۰۰ نفر جان سالم به در بردند.

حکومت ویشی پس از سقوط پاریس و شکست فرانسه از آلمان در فاصله ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۴ به ریاست مارشال پتن برپا شده بود. مارشال پتن پس از جنگ به اتهام خیانت، به اعدام محکوم شد اما این حکم به حبس ابد تغییر یافت.

فرانسه می‌خواهد با توافق یاد شده، آمادگی خود را برای پرداخت غرامت به آن دسته از دیپورت شدگان ثابت کند که به دلیل ملیت خود، تاکنون از دریافت خسارت بازمانده بودند. تقسیم این مبلغ و امور اجرایی آن با کمک آمریکا انجام خواهد شد. مسئولان صندوقی که به این منظور تشکیل می‌شود، تقاضای دریافت خسارت را بررسی کرده و مبلغ مربوطه را به افراد ذیحق پرداخت خواهد کرد.

سر در ساختمان اداری اشویتس

وزارت خارجه فرانسه می‌گوید این توافق که تقریبا هفت دهه پس از پایان جنگ دوم جهانی صورت گرفته، موجب تقویت مناسبات دوستانه کشورش با آمریکا می‌شود. یک جنبه نمادین این توافق آن است که پیش از هفتادمین سالگرد آزاد سازی اردوگاه آدم‌سوزی آشویتس امضا خواهد شد.

اردوگاه مرگ آشویتس، بزرگترین اردوگاه کار اجباری آلمان نازی بود که پس از اشغال لهستان در حوالی شهر کراکائو ساخته شد. نازی‌ها نخستین کوره‌های آدم‌سوزی و اتاق‌های گاز را در این اردوگاه بنا کردند.

آشویتس در سال ۱۹۴۵ به دست نیروهای ارتش سرخ شوروی آزاد شد. در این اردوگاه حدود یک میلیون و پانصد هزار یهودی – کمونیست- سوسیالیست- روشنفکر- کولی یا همجنس‌گرا کشته شدند.

بر سر در ورودی این اردوگاه نوشته شده است: Arbeit macht frei؛ یعنی کار موجب رستگاری می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.