ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عملیات هوایی ایران علیه «دولت اسلامی» در عراق تأیید شد

معاون وزیر خارجه ايران با تأييد حمله هوايی عليه داعش، تأکيد کرد که اين عمليات به درخواست عراق صورت گرفت. رسانه‌ها تصویری از فانتوم-اف ۴ ایران منتشر کرده‌‌اند.

يک مقام ارشد ايرانی عمليات هوايی ايران عليه گروه «دولت اسلامی» در شرق عراق را تأييد کرد.

تصویر منتشر شده از فانتوم-اف۴ ایران که در شرق عراق این عملیات را انجام داده است

به گزارش پايگاه خبری «تسنيم»، ابراهيم رحيم پور، معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه ايران روز جمعه ۵ دسامبر، در گفت‌و‌گويی با روزنامه «گاردين» در لندن ضمن تأييد عمليات هوايی ايران عليه داعش، تأکيد کرد که اين عمليات در عراق به درخواست دولت اين کشور صورت گرفته‌ است.

گفته می‌شود اين عملیات هوایی توسط جت جنگنده فانتوم-اف۴ صورت گرفته است.

حمله بدون هماهنگی با آمريکا

معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه ايران تأکيد کرد که هيچگونه هماهنگی با آمريکا برای انجام اين عمليات صورت نگرفته‌ است. او افزود: «ما در اين موضوع هيچگونه هماهنگی با آمريکايی‌ها نداشتيم و تنها با دولت عراق هماهنگی انجام داديم... در کل، هر عمليات نظامی برای کمک به دولت عراق به درخواست آنها انجام می گيرد.»

حمايت از «دوستان‌ ايران» در عراق

رحيم‌پور همچنين هدف از اين حملات را «دفاع از منافع دوستان ایران در عراق» توصيف کرد. او اين دوستان را «دولت بغداد» و «اقليم خودمختار کردستان» در شمال اين کشور دانست که در حال نبرد با گروه دولت اسلامی هستند.

این مقام دولتی افزود:«ما اقدامات امنيتی‌مان را به درخواست دولت عراق اتخاذ می‌کنيم. از طرف ديگر، به کردها در شمال کمک می کنيم، و اگر چه تفاوت هايی بين ديدگاه‌های کردها و دولت عراق وجود دارد اما می‌توانيم اقداماتی متناسب با منافع هر دو طرف انجام دهيم».

اين معاون وزارت خارجه ايران با تاکيد بر حمايت کشورش از دولت مرکزی عراق گفت: «ما اجازه نخواهيم داد وضعيت عراق به سطح وضعيت سوريه تقليل يابد، وضعيتی که توسط بازيگران خارجی پديد آمده است. و يقيناً کمک ما [به عراق] قوی تر از کمک ما به سوريه است زيرا آنها به ما نزديک تر هستند.»

مشاور وزیر خارجه در حالی خبر حمله هوایی به داعش را تأیید کرده که دیروز علی لاریجانی آن را تکذیب کرده بود

با اين حال، رحيم‌پور بار ديگر بر اين موضوع پای فشرد که ايران نيروی رزمی زمينی در عراق پياده نکرده و تنها مشاوران نظامی خود را به اين کشور فرستاده‌ است. او اشاره‌ای به جزئيات مربوط به مشاوران ايرانی در عراق نکرد.

این مقام دولتی همچنين در پیوند با تهديد داعش عليه ايران افزود که ايران با قاطعيت از مرزهايش دفاع خواهد کرد تا از سرايت نبرد عراق جلوگيری کند، اما هيچ نشانه ای از اينکه داعش قصد دارد وارد ايران شود وجود ندارد.

واکنش‌های ضد و نقيض مسئولان جمهوری اسلامی

در همین روز علی لاريجانی در کنفرانسی مطبوعاتی در اسلام‌آباد پاکستان عمليات هوايی ايران عليه داعش را تکذيب کرده بود.

به گزارش خبرگزاری‌های رسمی ايران، رئيس مجلس اين کشور در بخشی از اين کنفرانس خبری در پاسخ به سوال شبکه خبری «حيو نيوز» درباره حملات هوايی ايران عليه داعش، اين موضوع را تکذيب کرد و گفت: «ايران هيچ گونه بمبارانی چه مستقيم و چه با مشارکت ديگران انجام نداده است، چون اين راه را غلط می داند. مبارزه با تروريسم با بمباران هوايی امکان پذير نيست.»

روز سه‌شنبه دوم سپتامبر پنتاگون اعلام کرد که ايران حملاتی هوايی عليه داعش در عراق انجام داده‌ است. سپس جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، ضمن رد همکاری ايران با اين کشور در جنگ عليه داعش به طور تلويحی از حمله‌های هوايی دولت تهران استقبال کرد.

در همان روز، سردار جزايری معاون ستاد کل نيروهای مسلح هرگونه همکاری ايران با ائتلاف آمريکايی در بمباران مواضع داعش را تکذيب کرده بود، اما درباره حمله هوايی يک جانبه ايران سخنی نگفت.

روز چهارشنبه سوم دسامبر، مرضيه افخم سخنگوی وزارت خارجه ايران در نشست خبری درباره حمله هوايی ايران به مواضع داعش گفته بود: «هيچگونه تغييری در سياست‌های جمهوری اسلامی ايران در خصوص مبارزه با گروه‌های تکفيری و کمک به دولت عراق و ارائه مشورت در مقابله با گروه های تکفيری وجود ندارد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    .....متاسفانه بنیادگرایان حاکم بر ایران با دخالت در عراق و سوریه و لبنان و یمن چهار کشور منطقه را درگیر آشوب و ناامنی و جنگ کرده اند در حالیکه ملّت ایران و ملل منطقه در فقر و فساد می­سوزند، ابوبکر بغدادی و سید علی خامنه­ای هر یک مدّعی تسلّط بر جهان اسلام هستند و منطقه را به آتش و خون کشیده اند. براستی چه تفاوتی بین دولت اسلامی داعش و جمهوری اسلامی وجود دارد؟ محمد ملکی

  • rozbeh

    یکی دو ساعت دیگه تکذ یب میشه عجله نکن. شما اینها رو مگر نشناختید اینه اینقدر یه خبر رو. تایید و تکذیب میکنند که دست آخر آدم نمیدونه یه کاری روکردن یا نکردن . والا اینها به شیطون درس میدن با این زیرکیشون.

  • farid

    ما نفهمیدیم اوباما هم شیعی است و یا رژیم ایران امریکایی است و طبق دستور برای ایجادتنش و سقوط بیشتر قیمت نفت عمل میکند؟!!