ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرونده هسته‌ای هم‌چنان در برزخ

ایرج ادیب‌زاده - با وجود تمدید هفت ماهه مذاکرات اتمی، هنوز طرفین از نبود اعتماد به یکدیگرسخن می‌گویند. نه گامی به جلو نه گامی به عقب؛ پرونده هسته‌ای در برزخ به سر می‌برد.

با وجود گذشت دو هفته از زمان  تمدید هفت ماهه مذاکرات اتمی ایران و شش قدرت بزرگ جهانی، هنوز طرفین از نبود اعتماد به یکدیگرسخن می‌گویند. نه گامی به جلو نه گامی به عقب؛ پرونده هسته‌ای در برزخ به سر می‌برد.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در دیدارش با ملک عبداله پادشاه اردن در واشنگتن  باردیگر توپ را به زمین ایران انداخت و گفت: «هنوز نمی‌داند آیا ایران از این فرصت هفت ماهه استفاده می‌کند یا نه؟» اوباما باز تکرار کرد: «من نرسیدن به توافق را به یک توافق بد ترجیح می‌دهم.»

در همین زمان جو بایدن معاون اوباما در واشنگتن و وزیر خارجه بریتانیا در بحرین، دوباره تاکید کردند که «اجازه نخواهند داد حکومت تهران به بمب اتمی دست یابد.» جو بایدن که درگردهمایی امسال «سابان» در انستیتو بروکینگز آمریکا در واشنگتن سخن می‌گفت؛ شانس رسیدن به توافق با ایران را بسیار ضعیف توصیف کرد و گفت: «پیشنهاد تحریم‌های تازه علیه تهران رسیده اما زمان مناسبی برای این کار نیست ما همچنان شانس رسیدن به توافق را حفظ می کنیم.»

معاون رییس جمهور ایالات متحده گفت: «همین تحریم‌ها بودند که ایران رابه پای میز مذاکره کشاند. بیشتر تحریم‌ها همچنان پا بر جا خواهند بود.»

از سوی دیگر جان کری وزیر خارجه آمریکا در همین گردهمایی واشنگتن، مذاکرات با ایران را رو به جلو دانست و گفت: «امیدواراست تا پایان ماه مارس ۲۰۱۵ توافق جامع صورت گیرد.»

در این میان، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در « همایش دیپلماسی هسته‌ای » در روز یازدهم آذر در تهران گفت: «مذاکرات اتمی ایران با گروه ۱+۵ به پایان موفقیت‌آمیز خود نزدیک شده.» ظریف در گفت‌وگوی دیگری با دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در باره نتایج پانزده ماه مذاکره‌اش با مقام‌های غربی گفته بود این مذاکرات باعث ایجاد امنیت برای ایران شده و دیگرهیچکس نمی‌تواند علیه مردم ما به طبل جنگ بکوبد.»

این سخنان با واکنش تند محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران روبرو شد که گفت: «امنیت کنونی مدیون اقتدار نظامی و امنیتی ما ست.»

در همین حال حسن روحانی در زمان ارائه لایحه بودجه ۹۴، به کاهش قیمت نفت از ۱۱۰ دلار به کمتر  از ۷۰ دلار اشاره کرد و خواستار رفتن بیشتر به سوی «اقتصاد مقاومتی » شده است.

رادیو زمانه در گفت‌وگو با رضا تقی‌زاده کارشناس پرونده هسته‌ای و جمشید اسدی استاد اقتصاد، این پرسش‌ها را مطرح می‌کند:

* دستاورد پانزده ماه گفت‌وگوهای آشکار و پنهان جمهوری اسلامی با شش قدرت بزرگ جهانی چه بوده است؟

* گفته‌های محمد جواد ظریف در مورد دستاورد مهم مذاکرات که امنیت ایران را تضمین کرده و با واکنش فرمانده سپاه روبرو شده، چقدر واقعیت دارند؟

* پرونده هسته‌ای در حال حاضر در کجا قرار دارد؟

* وضعیت اقتصادی ایران چگونه است؟

* برخی تحلیلگران در ایران گفته‌اند نفت ارزان هدیه عربستان به آمریکا بوده؛ این تحلیل چه پایه‌ای دارد؟

* حسن روحانی در مجلس با توجه به سقوط قیمت نفت «اقتصاد مقاومتی» را توصیه کرده. این چه تاثیری بر زندگی مردم ایران خواهد گذاشت؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • معمولی

    براستی چه تفاوتی بین دولت اسلامی داعش و جمهوری اسلامی وجود دارد؟ پاسخ: اساسا حکومتهایی که پسوند اسلامی و در کل دینی دارند یکی است/اعم صهیونیستی یا اسلامی... بیان این حکومت ترجیح و برتری دادن یک دین یا مذهب نسبت به دیگر مدرمانی هستمد که عقاید متفاوت دارند اعم از مذهب یا بی دینها. مثلا صهیونیست الان دارند قانون ملت یهود در اسرائیل تصویب میکنند که ملیت اسرائیل یهودیت باشد! این فرقی با رژیم های عربستان یا ایران ندارد که مبنای همه مشروعیت و هویت نظام و حکومتشان اسلام میدانند. داعش هم نسخه شید و تند همینها هست. منتها داعش خیلی علنی دارد موقعتی هولناک بنیادگرایی دینی و مذهبی نشان میدهد ولی عربستان و ایران و... با عوام فریبی تفاوت اصلی داعش با رژیمهیا دیگر بینادگرای دیین در عوام فریبانه تر بودن رژیمهیا حاکم و مستبد در رایران و عذبستان است. البته داعش هم کم کم دارد عوام فریبی اش تقویت میکند چون غربیان به این تروریستهای داعش حمله کردند دارند مظلوم نمایی میکنند و متاسفنه برخی از شهروندان غربی و منطقه را فریب میدهند. در سفاکی و ظالم بودن و آدم کشی و سادیسم و خونخواری این ها تفاوتی ماهیتی ندارند.

  • jamal

    .....متاسفانه بنیادگرایان حاکم بر ایران با دخالت در عراق و سوریه و لبنان و یمن چهار کشور منطقه را درگیر آشوب و ناامنی و جنگ کرده اند در حالیکه ملّت ایران و ملل منطقه در فقر و فساد می­سوزند، ابوبکر بغدادی و سید علی خامنه­ای هر یک مدّعی تسلّط بر جهان اسلام هستند و منطقه را به آتش و خون کشیده اند. براستی چه تفاوتی بین دولت اسلامی داعش و جمهوری اسلامی وجود دارد؟ محمد ملکی