ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون روحانی: با نفت ۴۰ دلاری هم کشور را اداره می‌کنیم

حسن روحانی کاهش بهای نفت را یک توطئه سیاسی دانست اما آن را فرصتی هم برای کاهش وابستگی به درآمد نفت خواند. یک سوم بودجه ۹۴ از درآمدهای نفتی تامین می‌شود.

روحانی در جلسه هیات دولت کاهش بهای نفت را یک توطئه و برنامه‌ریزی سیاسی و فرصتی برای کاهش وابستگی به درآمد نفت خواند. یک سوم بودجه ۹۴ از محل درآمدهای نفتی تامین می‌شود.

رئیس جمهور ایران می‌گوید تا پایان سال ۹۳ رقم صادرات غیرنفتی کشور به ۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید و با کم کردن از هزینه‌های جاری، می‌توان کاهش درآمدهای نفتی را جبران کرد.

حسن روحانی در جلسه هیات دولت، صبح چهارشنبه ۱۹ آذر گفت که کاهش قیمت نفت خام صرفا موضوعی اقتصادی نیست: «این امر نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده و توطئه و برنامه‌ریزی برخی کشورهاست و این کاهش فرصتی است تا وابستگی بودجه به در‌آمدهای نفتی را جدا کنیم.»

قیمت نفت خام در بازارهای جهانی، روز سه‌شنبه ۹دسامبر به پایین‌ترین سطح پنج سال گذشته رسید. هر بشکه نفت خام دریای شمال در این روز با ۶۵ دلار و ۴۹ سنت فروخته شد.

بیشتر بخوانید‌: سال ۹۴ سالی عادی نیست

در ‌آخرین اجلاس اوپک، کشورهای صادرکننده نفت در مورد افزایش تولید تصمیمی نگرفتند. ایران ترجیح می‌داد سقف تولید بیشتر شود اما با توجه به محدودیت‌های صادراتی ناشی از تحریم‌ها‌‌‌، چشم به افزایش بهای نفت داشت.

معاون اول روحانی هم روز سه‌شنبه ۱۸ آذر در همدان گفته بود که قیمت نفت به خاطر یک توطئه از ۱۰۰ دلار به ۷۰ دلار رسیده ولی با فروش ۶۰۰ هزار بشکه نفت و بهای نازل‌تر آن هم می‌توان امور را اداره کرد.

خبرگزاری «مهر» به نقل از جهانگیری نوشت: «امسال کشور را با فروش ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام اداره می‌کنیم. حتی اگر توطئه‌گران قیمت را به ۴۰ دلار هم برسانند ما ایران را به خوبی اداره می‌کنیم.»

جهانگیری در شورای اداری همدان، از برباد رفتن میلیاردها دلار ارز به بهانه کنترل قیمت نیز یاد کرد: «۲۲ میلیارد دلار ارز مملکت را در ۱۸ ماه به بهانه این که می‌خواهیم قیمت ارز را کنترل کنیم بردند و در دبی فروختند. بعضی‌ها هم ارز ۱۲۲۶ تومانی را گرفتند و هیچ کالایی وارد کشور نکردند.»

یک سوم بودجه سال ۱۳۹۴ از محل درآمدهای نفتی تامین می‌شود. این بودجه که به گفته سخنگوی دولت، برای شرایط بد تنظیم شده، بهای نفت را بشکه‌ای ۷۰ دلار در نظر گرفته است.

محمدباقر نوبخت، دوشنبه ۱۷ آذر گفت سهم نفت در بودجه ۹۴ حدود ۷۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که معادل یک سوم کل بودجه است. او یاد‌آوری کرد که سال ۹۴ سالی عادی نیست و سال سختی خواهد بود.

در بودجه سال ۹۴، سه سناریو مبتنی بر فروش روزانه ۵۰۰ هزار، یک میلیون و دو میلیون بشکه نفت تنظیم شده است.

افت ۲۳ دلاری قیمت نفت در فاصله ماه‌ مه تا اکتبر ۲۰۱۴، زیانی ۲/ ۱ میلیارد دلاری از محل صادرات نفت خام به ایران تحمیل کرده است. اگر قیمت نفت از ماه ژوئن به بعد همان ۱۰۰ دلار می‌ماند، ارزش تولید نفت اوپک به ۴۸۵ میلیارد دلار می‌رسید و با فرض صادرات نفتی روزانه یک میلیون بشکه، کل درآمد نفتی ایران می‌توانست ۱۴ میلیارد و ۸۷۳ میلیون دلار باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • معمولی

    کدام اداره کردن؟! از شکم و یارنه مردم زدند؟ از حقوق کارگر و کارمند زدن؟ چهار سالست یارنه 45 تومان میدهد که الان شده یک سوم ارزش روز اولش! در حالی از حققو کارگر و کارمند و فقرا میزند بودجه نیروهای نظامی و عوامل و جیره خوار اصلی نظام را افزایش میدهد. البته با فقیرتر کردن مردم ایران و ادامه ماجراجوییهایش از حمله حمایت از تررویستهیا سنی فلسطینی و شیعه لببنانی و مثل عربستان کار میکند. آخر ادم ناحسابی، شما چه به امپراتوری اسلامی. اول کشورت میساختیف اول قدرت اقتصادی میشدی و بعد ادعای امپراتوری اسلامی بکن! هند و زاپن و برزیل اول غولهای اقتصادی شدند و بعد ادعای ابرقدرتی و حق وتو داشتن در شورای امنیت کردند! شکم گشنه و رقص شتری؟ میدانی بشکه نفت 40 دلار یعنی چه؟ بشکه چهل دلار مربوط به اول کار این رژیم بود که کشور جمعیتش نصف بود و ارزش دلار ده برابر حالا بود. بشکه 40/120=2 دلار 1980 میخواهند کشور با درآمد یک بیستم زمان جنگ اداره کنند! مردم ایران چه گناهی کرده اند؟ کجای قرآنتان نوشته مردمان ایرانی بایست دنیا نجات بدهند؟ چرا ادای کاسه داغتر از آش در میارید. کی مردم ایران در همه پرسی از مشا خواستند انرژی هسته ای یا امپراتوری داشته باشند. مردم ایران کی به شما اجازه دادند این کارها بکنید. مردم ایران بر اثر یک اشتابه یک رزیم دکیتاور نسبتا خوب غیر مذهبی به حکومت دیکتاتوری مذهبی خییل بد عوض کردند و حالا این مارهای افعی شده آخوند-نظامی مگر قدرت را ول میکنند. کاشکی لااقل دیکتاور خوب و میهن پرستی مثل رضاشاه میبودند. یک موی رضاشاه به اینها می ارزد.

  • معمولی

    جنگ شیعی و سنی، بار دیگر اثبات کرد بنیادگرایی مذهبی و در اصل حکومت مذهبی/چه ایرانی و چه عربستانی اش مضر ه حال بشریت است. جنون قدرت طلبی را نگاه کنید. خیلی واضح عربستان برای مقابله رژیم ولایت فقیه دارد به ثروتهای ملی کشور خود و دیگران ضربه میزند. حتی گفته میشود در عربستان سعودی هم وضع اقتصادی خیلی تعریفی ندارد و میلیونها فقیر وجود دارد. ولی این توحشی حکومتهای مذهبی دارد حیات بشریت میدرد. در حالی فقیران این کشورها در حسرت چند دلار برای گذران زندگی هستند اینها با میلیاردها دلار ثروت ملی کشورهایشان چکار میکنند؟ گفته بنیادگرایی مذهبی پنج هزار نفر در یک سال کشته! ولی نه! خیلی بیشتر از اینهاست، شما آمار فقیرانی که زندگی شان بر اثر سیاستهای حکومتهای بنیادگرا مذهبی نابود میشود محاسبه نمیکنید؟ تا امثال عربستان رزیم سعدی است و در ایران نظام ولایی روزگار مردم منطقه بهرت نخواهد شد این حکومتهیا ایران و رعبستان و امثالهم حتی رژیم قوم گرای اقلیم کردستان و بقیه هنوز با تمدن و فرهنگ عصر نوین و مدرن فاصله دارند، اینها بویی از تمدن نبرده اند. وگرنه مثل کشورهای پیشرفته شمال اروپا مثل نروژ و بقیه بایست بدانند هر حکومتی در محدوده مرزهای خودش بایست حکومت کند. تفکر امپراتوری اسلامی مردم ایران و عربستان و امثالهم بیچاره کرده است.

  • معمولی

    جنگ نفتی عربستان علیه رژیم ج.ا ایران، تیشه به ر یشه ملتهای کشورهای صادرکننده نفت! الان نخ داد که عربستان برود برا ی نفت زیر 40 دلار. حکومت وهابی عربستان چپش پر است انگار باکی ندارد نفت مفت و ارزانتر نوشابه کولا بفروشد!.

  • فرامرز

    ایشان دارن مزاح میکنن