ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سنگربندی‌های «جنبش چتر» برچیده شدند

۷۵ روز پس از شروع جنبش اعتراضی دانشجویان هنگ‌کنگی، کانون تجمع و تحصن ‌‌آنها در مرکز مالی و بانکی شهر، با مشارکت ۷۰۰۰ مامور پلیس و شهرداری تخلیه شد.

۷۵ روز پس از شروع جنبش اعتراضی دانشجویان هنگ‌کنگی، کانون تجمع و تحصن ‌‌آنها در مرکز بانکی شهر، با مشارکت ۷۰۰۰ مامور پلیس و شهرداری تخلیه شد.

پلیس هنگ‌‌کنگ عملیات پاکسازی و جمع‌آوری چادرهای اعتراضی دانشجویان در مرکز مالی شهر را آغاز کرد. حدود ۷۰۰۰ مامور در این عملیات شرکت دارند.

پس از هفته‌ها تظاهرات و بنا به حکم دادگاه عالی هنگ‌کنگ‌، چادرها و سنگرهای دانشجویان معترض هنگ‌کنگی برچیده شد. این حکم با شکایت شرکت‌های اتوبوس‌رانی و به خاطر ایجاد مزاحمت در رفت و آمد صادر شده بود.

عبور و مرور در محله مالی مون‌ کونگ، از بدو تظاهرات موسوم به «جنبش چتر» در ماه سپتامبر مختل شده بود.

دانشجویان معترض اعلام کرده‌اند که برای پیشگیری از خشونت، مقاومتی در برابر پلیس نخواهند کرد؛ سنگرها و چادرهای خود را به صورت مسالمت‌آمیز تحویل می‌دهند و حتی در برابر دستگیری احتمالی هم تسلیم خواهند بود.

با این همه، روی پلاکاردهای دانشجویان در زمان تخلیه مرکز تحصن از جمله نوشته شده بود: «ما باز می‌گردیم» یا «این آغاز کار است».

پلیس در مورد درگیری‌های غیرضرور هشدار داده است.

«جنبش چتر» که با فراز و فرودها همراه بود، در روزهای اوج خود توانست ۱۰۰ هزار نفر را به خیابان‌ها بکشاند. در بسیاری موارد بین پلیس و تظاهرکنندگان زد و خورد پیش ‌آمد.

تظاهرکنندگان خواستار استعفای رئیس اجرایی دولت هنک‌گنگ و انتخاباتی مستقل از نظارت دولت چین بودند. هنگ‌کنگ پس از خروج از قیمومت بریتانیا و از سال ۱۹۹۷ به صورت خودگردان اما تحت کنترل چین اداره می‌شود. سرآغاز تظاهرات ناشی از ظرحی بود که رهبری چین برای برگزاری نخستین انتخابات مستقیم هنگ‌کنگ ارائه کرد. در این طرح به هنگ‌کنگ اجازه برگزاری انتخابات در سال ۲۰۱۷ داده شده اما نامزدها باید از صافی دولت چین عبور کنند.

اعتراضات هنگ کنگ به «جنبش چتر» معروف شده بود. معترضان ابتدا برای حفظ خود در برابر گاز اشک‌آور و تابش آفتاب از چتر استفاده می‌کردند اما به سرعت چتر تبدیل به نمادی برای این اعتراض‌ها شد.

یک دلیل دیگر گسترده شدن اعتراضات به شکاف اقتصادی، فقیر شدن قشری از جامعه و افزایش بی‌رویه بهای زمین و خانه در هنگ‌کنگ باز می‌گشت. مخالفان، دولت لئونگ را متهم به ناکارایی در ترمیم این شکاف‌ها می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.