ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تقدیر جشنواره آسیا پاسیفیک از سینماگران ایرانی و کرد

هیأت داوران جشنواره «آسیا پاسیفیک» به ریاست اصغر فرهادی از مستند ۱۰۰۱ سیب ساخته طاها کریمی تقدیر کردند. رضا درمیشیان، نیما جاویدی و رخشان بنی‌اعتماد نیز با دست پر به خانه بازگشتند.

هیأت داوران جشنواره «آسیا پاسیفیک» به ریاست اصغر فرهادی فیلم «لویاتان» (نهنگ) ساخته آندری ژویاگینتسف را به عنوان بهترین فیلم هشتمین دوره جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک برگزیدند. در مراسمی که در عمارت شهرداری بریسبان در استرالیا روی فرش سیاه برگزار شد، جوایز برگزیدگان این جشنواره به سینماگران اهداء شد.

هیأت داوران و همه برندگان جشنواره آسیا پاسیفیک

«خواب زمستانی» ساخته نوری بیلگه جیلان، فیلمساز سرشناس ترک جایزه بهترین کارگردانی را به دست آورد. این فیلم پیش از این نخل طلای شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن را هم از آن خود کرده بود. فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد که جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره کن به آن تعلق گرفته بود، در هشتمین دوره جشنواره آسیا پاسیفیک با «خواب زمستانی» در رشته بهترین کارگردانی رقابت می‌کرد.

جشنواره فیلم «آسیا پاسیفیک» از سال ۱۹۵۴ تاکنون، هر سال در یکی از کشورهای عضو فدراسیون جهانی اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) برگزار می‌شود. منطقه آسیا پاسیفیک شامل ۷۱ کشور است که از آن میان ۲۱ کشور عضو فیاپف هستند. این منطقه از جهان بیش از چهار میلیارد نفر جمعیت دارد و به همین جهت جشنواره «سینما پاسیفیک» از پرمخاطب‌ترین جشنواره‌های جهان به شمار می‌آید. هدف این جشنواره حفظ و گسترش تنوع فرهنگ سینمایی در کشورهای این منطقه از جهان است.

جایزه بهترین مستند برای طاها کریمی، کارگردان فقید کرد ایرانی

گراهام کویرک، شهردار بریسبان در سخنانی بر اهمیت تنوع و چندگونگی فرهنگ سینمایی در کشورهای منطقه آسیا پاسیفیک تأکید کرد و گفت فیلم‌های به نمایش گذاشته شده در هشتمین دوره جشنواره آسیا پاسیفیک نمایانگر سرزندگی فرهنگ سینمایی در کشورهای این منطقه است.

لو یو، فیلمبردار چینی که در سال ۱۹۹۶ نامزد اسکار بهترین فیلمبرداری شده بود، حیام عباس، بازیگر سرشناس فلسطینی، راجیت کاپور، بازیگر، تهیه‌کننده و کارگردان، ماسیج استور، فیلم‌ساز اروپایی و آنتونی چن اعضای هیأت داوران هشتمین دوره جشنواره آسیا پاسیفیک را تشکیل می‌دادند. اصغر فرهادی ریاست هیأت داوران را به عهده داشت.

از سینمای ایران نیما جاویدی برای فیلم «ملبورن» جایزه بهترین فیلمنامه را به دست آورد. جایزه ویژه هیأت داوران به فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی اعتماد تعلق گرفت و رضا درمیشیان نیز به خاطر فیلم «عصبانی نیستم» جایزه ده هزار دلاری نتپک جشنواره آسیا پاسیفیک را به دست آورد.

درخشش سینمای ایران در جشنواره آسیا پاسیفیک

جایزه بهترین مستند به فیلم ۱۰۰۱ سیب ساخته طاها کریمی، کارگردان کرد ایرانی، زاده بانه تعلق گرفت که از چند سال پیش در کردستان عراق به فعالیت سینمایی مشغول بود. طاها کریمی پس از به پایان رساندن این فیلم درگذشت. جایزه او را برادرش به نمایندگی از او دریافت کرد. در بیانیه هیأت داوران آمده است: «۱۰۰۱ سیب نمایانگر مصائبی است که خلق کرد متحمل شده‌اند. این فیلم تماشاگر را با سویه‌های تاریک تاریخ آشنا می‌کند و فرصتی فراهم می‌آورد برای همه بازماندگان قتل عام مردم کرد که سخن بگویند. داوران با دیدن این فیلم گریستند و آرزو کردند که همه قربانیانی که در این فیلم داستان زندگی‌شان را تعریف می‌کنند، به صلح و آرامش دست بیابند.»

در این جشنواره سینمایی ۳۶ فیلم از ۲۱ کشور آسیایی و جزایر اقیانوس آرام با هم رقابت می‌کردند. چین و روسیه هر یک با شش نامزدی و ایران با پنج نامزدی و کره‌ جنوبی و استرالیا با چهار نامزدی در صدر فهرست برترین‌های آسیا – پاسیفیک قرار داشتند. همچنین ترکیه و هنگ‌کنگ با سه نامزدی، هند، کردستان عراق، فیلیپین، سریلانکا و قزاقستان نیز با دو نامزدی در جایگاه بعدی قرار گرفته‌ بودند.

در همین زمینه:

حضور برجسته سینمای ایران در جشنواره آسیا پاسیفیک

طاها کریمی، کارگردان سینما بر اثر سانحه رانندگی درگذشت

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.