ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چشم انداز تیره توافق در نشست تغییرات‌آب و هوایی در لیما

روزها مذاکرات فشرده کشورهای دنیا بر سر پیش‌نویس یک سند جهانی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای تاکنون به نتیجه مشخصی نرسیده است. این مذاکرات در شهر لیما، پایتخت پرو، در جریان است.

روزها مذاکرات فشرده کشورهای مختلف دنیا بر سر پیش‌نویس یک سند جهانی در مورد کاهش گازهای گلخانه‌ای تاکنون به نتیجه مشخصی نرسیده است. این مذاکرات که از روز اول دسامبر در شهر لیما، پایتخت پرو، آغاز شده همچنان در جریان است اما گزارش‌‌های منتشر شده نشان می‌دهد هنوز چشم انداز روشنی برای توافق به دست نیامده است.

کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در شهر لیما، پایتخت پرو

این مذاکرات برای تهیه پیش‌نویس سندی است که سال آینده باید در یک نشست جهانی در پاریس به بحث گذاشته شود تا در صورت تصویب به عنوان یک معاهده بین‌المللی جدید برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و کاهش گازهای گلخانه‌ای به کار رود.

این دور از گفت‌وگوها در حالی آغاز شد که بسیاری از کشورهای جهان با توجه به توافق غیرمنتظره آمریکا و چین با یکدیگر بر سر مقابله با تغییرات آب و هوایی امید داشتند در لیما بتوان به سرعت بر سر پیش‌نویس این سند به نتیجه رسید.

با این‌حال تاکنون فقط بر سر یکی از پاراگراف‌های این پیش‌نویس توافق حاصل شده است و در مورد ده‌ها بند دیگر این سند هنوز اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز که به پرو سفر کرده است از کشورهای حاضر در این گفت‌وگوها خواست تا به منظور جلوگیری از یک تراژدی جهانی هر چه سریعتر این پیش‌نویس را برای سال آینده آماده کنند.

او همچنین خطاب به کسانی که در آمریکا همچنان دخیل بودن فعالیت‌‌های انسانی در تغییر آب و هوای کره زمین را قبول ندارند گفت که شواهد فراوان علمی در این زمینه وجود دارد که به ما هشدار می‌دهد باید هرچه سریعتر در این زمینه اقدام کنیم.

جان کری گفت که دولت اوباما مقابله با تغییرات آب و هوایی را جزو اصلی‌ترین اولویت‌های کاری خود و هم ردیف با مقابله با خطر تروریسم، فقر و همچنین خطر گسترش سلاح‌های هسته‌ای می‌داند.

جان کری در کنفراس تغییرات آب و هوایی در لیما

او از تمام کشورهای جهان خواست که سهم خود را برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و کاهش گازهای کربن ادا کنند.

اما این درخواست جان کری، دقیقاً همان نکته‌ای است که سال‌هاست بر سر آن توافقی جهانی حاصل نشده است: این که آیا فقط کشورهای صنعتی باید در کاهش گازهای گلخانه‌ای مشارکت کنند و یا آن که تمام کشورها از جمله کشورهای در حال رشد و کشورهای فقیر نیز باید سهم خود را در این زمینه ادا کنند؟

در میان کشورهای در حال رشد، هند و چین جزو آن دسته از کشورهایی هستند که می‌گویند کشورهای ثروتمند باید نیاز کشورهای در حال رشد را در نظر بگیرند و از آن‌ها انتظار کمتری داشته باشند.

کشورهای فقیر و گروهی از حامیان محیط زیست در حاشیه گفت‌وگوهای لیما اعلام کردند واشنگتن علیرغم آن که خود را متعهد به مقابله با تغییرات آب و هوایی می‌‌داند اما تاکنون در این زمینه مشارکت بسیار کمی داشته است. به گفته این گروه‌ها میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در آمریکا در سال ۲۰۱۲ حدود ۴/۳ درصد بیش از میزان مقرر شده توسط سازمان ملل بود.

انتظار می‌رفت گفت‌وگوهای آب و هوایی در لیما در روز جمعه ۱۲ دسامبر به پایان برسد، اما اختلاف نظرهای فراوان باعث شده تا احتمال تمدید این مذاکرات به مدت یک روز دیگر افزایش یابد.

تظاهرات زیست محیطی در لیما

سازمان ملل متحد می‌گوید خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی جهان را به سوی ناامنی و بی‌ثباتی بیشتر سوق می‌دهد و زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تهدید می‌کند. به گفته این سازمان دولت‌های جهان به میزان کافی به این تغییرات توجه ندارند و برای مقابله با آن سرمایه‌گذاری نکرده‌اند. بنابر این بسیاری از کشورها و جوامع فقیر با خطراتی ریشه‌ای و نابود کننده تهدید می‌شوند.

«هیئت بین‌دولتی تغییرات آب و هوایی» نیز بدون هیچ تردیدی فعالیت‌های انسانی را در تمام این اتفاقات دخیل می‌داند و تصریح می‌کند اگر این روند ادامه داشته باشد هوای زمین باز هم گرم‌تر می‌شود و گرما به عمق اقیانوس‌ها نیز نفوذ خواهد کرد. یخ‌های قطب شمال باز هم نازک‌تر خواهند شد و سطح آب دریاها همچنان بالا می‌آید و این اتفاق بسیاری از نقاط دنیا از جمله شهرهای ساحلی و جزایر را تهدید می‌کند.»

تظاهرات در لیما

در جریان برگزاری کنفرانس تغییرات آب و هوایی در لیما، هزاران نفر در این شهر در اعتراض به تخریب محیط زیست و نابودی منابع طبیعی تظاهرات کرده‌‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تظاهرات کنندگان از نمایندگان کشورهای شرکت کننده در گفت‌وگوهای آب و هوایی لیما خواستند متعهد شوند که تا سال ۲۰۵۰ منبع اصلی تأمین انرژی جهان، انرژی‌های پاک و تجدیدشونده خواهد بود.

این خبرگزاری به نقل از منابع محلی تعداد تظاهرات کنندگان را حدود ۱۵ هزار نفر برآورد می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 78

    […] […]