ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرویز کلانتری، نقاش کویر و دریا، در بخش ویژه بیمارستان

پرویز کلانتری هنرمند نقاش‌، نویسنده و روزنامه‌نگار به دلیل سکته مغزی در بیمارستان بستری است و تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارد.

پرویز کلانتری هنرمند نقاش‌، نویسنده و روزنامه‌نگار به دلیل سکته مغزی از عصر چهارشنبه، ۱۹ آذرماه در بیمارستان بستری است و تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارد. روز گذشته کادر پزشکی اعلام کردند که حال او ثابت است و برای اظهار نظر درباره‌ حال عمومی وی نیاز به گذشت زمان است.

پرویز کلانتری نقاش‌، نویسنده و روزنامه‌نگار

اما فرح یوسفی، همسر پرویز کلانتری روز جمعه ۲۱ آذرماه به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که حال کلانتری از دو روز گذشته که در بیمارستان بستری شد، بدتر شده است. وی افزود سمت راست بدن همسرش فلج شده و دو لخته خونی که در اثر سکته مغزی ایجاد شده است شرایط را مشکل کرده است.

پرویز کلانتری متولد ۱۳۱۰ در طالقان و دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبای تهران در رشته هنرهای تجسمی است. او  افزون بر کار در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، همکاری در کالج هنری کودکان در کالیفرنیای آمریکا و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران را در کارنامه کاری خود دارد.

وی جزو نسل‌های نخست تصویرگری کتاب کودک در ایران است. چندین نسل نقاشی‌های «چوپان دروغگو»، «روباه و زاغ» یا  «حسنک کجایی؟» را که کلانتری در کتاب‌های درسی کشیده بود به یاد می‌آورند.

تصویرسازی «روباه و زاغ» در کتاب‌های درسی ایران، کاری از پرویز کلانتری

کشیدن نقاشی‌های کاهگلی آغاز دور تازه‌ای در زندگی کلانتری بود. نقاشی زاویه‌داری که زندگی عشایر و ساکنان کویر را به تصویر می‌کشد. او خود در توصیف سبک کارش می‌گوید: «به‌طور كلی هیچ وقت من سبک را انتخاب نكردم، بلكه سبک مرا انتخاب كرد. علت‌اش هم زندگی جاری و تقدیر آن بود.»

وی درباره‌ انتخاب عشایر برای نقاشی‌های خود می‌گوید: «از طرف موزه مردم‌شناسی برای برپایی یک موزه كاربردی عشایری از من درخواست همكاری شد و وقتی آن‌جا رفتم و مشغول نقاشی از "جل"های عشایری شدم، آن‌قدر هندسه این جل‌ها برایم زیبا بود كه ناگهان عشایر خودشان را به من تحمیل كردند؛ به خانه آمدم و به همسرم گفتم كه تا یک سال از من هیچ كاری نخواهد! خرج خانه را تنظیم كردم و یک سال تمام روی موضوع "همراه با عشایر" به كار پرداختم. این شد كه عشایر وارد زندگی من شدند.»

اثری از پرویز کلانتری که زندگی عشایر و ساکنان کویر را به تصویر می‌کشد.

نقاشی سبک سقاخانه یکی دیگر از عرصه‌های کاری کلانتری است. او تاکنون چند داستان نیز منتشر کرده است. کتاب‌های «ولی افتاد مشکل‌ها»، «چهار روایت» و «نیچه نه، فقط بگو مشداسماعیل» از جمله آثار اوست. مقالات هنری متعددی از این هنرمند در نشریات ایرانی منتشر شده ‌است.

 
ویدئو: پاره‌ای از آثار پرویز کلانتری

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دکتر مهین آذر

    دیوار کلبه کوچک من در شهر تورونتو کانادا مزین به تنها تابلو بسیار زیبای" زن و کاشی "اثر نقاش مشهور و دوست ارجمند جناب پرویز کلانتری است که دریک شب بسیار زیبای فراموش نشدنی به همراه فرح عزیز در سعادت آباد تهران به داشتن آن مفتخرم کردند. خدا یا از عمر من کم کن بر عمر او بیفزا که وجودش در این دنیا با ارزش و نامش در سطح جهانی موجب افتخاراست.

  • مسلمان سرگردان

    بعد از کوچ بی بازگشت زنده یاد "درفشه" و جلای وطن همیشگی استاد زرین کلک ,دل ما به حضور گرمابخش آقای کلانتری که در شمار بزرگان نقاشی ایران هستند.خوش بود! دریغ است از وجود بسیار مغتنم ایشان هم محروم شویم! چنین مباد....